اجرای تئاتر «یک قاش کتاب» در سومین روز جشنواره مریوان
کد خبر: 3743842
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶

اجرای تئاتر «یک قاش کتاب» در سومین روز جشنواره مریوان

گروه فرهنگی ـ «یک قاش کتاب» به کارگردانی «شمال احمد» از دربندی خان اقلیم کردستان عراق در سیزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با موضوع کاهش سرانه مطالعه به نمایش درآمد.

اجرای تئاتر «یک قاش کتاب» در سومین روز جشنواره مریوان

شمال احمد، کارگردان نمایش «یک قاش کتاب» در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با اشاره به اینکه موضوع نمایش ما یک معضل اجتماعی بوده و در ارتباط با مورد غفلت قرار گرفتن مطالعه کتاب است، اظهار کرد: بی پولی و گرانی از جمله دلایلی است که موجب کاهش مطالعه شده و در نتیجه سرانه مطالعه بسیار کاهش یافته است.
مطالعه کتاب امری بسیار مهم در زندگی هر شخصی است
وی با اشاره به اینکه مطالعه کتاب امری بسیار مهم در زندگی هر شخصی است، گفت: مطالعه باعث پیشرفت جامعه می‌شود؛ در همه جا بی‌پولی و گرانی وجود دارد اما باید مطالعه کتاب را همواره مورد توجه قرار دهیم.
کارگردان نمایش «یک قاش کتاب» عنوان کرد: متاسفانه افزایش قیمت کتاب در برخی از موارد هم در کاهش سرانه مطالعه مؤثر بوده است اما ما می‌توانیم که کتاب‌های ارزان بخریم و بخوانیم.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه این سومین باری است که در این جشنواره شرکت می‌کنم، بیان کرد: امسال نسبت به سال گذشته سطح کیفی جشنواره بهتر بوده که این جای خوشحالی دارد.
افزایش گروه‌های خارجی موجب پربار شدن جشنواره تئاتر مریوان می‌شود
احمد در ادامه خواستار افزایش تعداد گروه‌های خارجی در سال‌های آینده شد و گفت: افزایش گروه‌های خارجی در پربار کردن و افزایش سطح کیفی جشنواره بسیار مؤثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه قطعا هیچ کاری بدون نقص نیست، ذکر کرد: به اعتقاد من در زمان اجرای برخی از نمایش‌ها بسیار هوا گرم است و یا برخی از نمایش‌ها با وقت نهار یا شام تداخل پیدا کرده است.
کارگردان نمایش «یک قاش کتاب» عنوان کرد: همچنین برخی از مکان‌هایی که برای اجرا انتخاب شده است از محل زندگی مردم دور بوده و دسترسی مردم برای تماشای آنها کمتر است.
اجرای گروه‌های تئاتر باید در مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد باشد
وی در پایان یادآور شد: بهتر است که نمایش‌ها در بازار و یا مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد سطح شهر اجرا شود تا مردم بیشتری آنها را ببینند.
در روز سوم سیزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، نمایش «یک قاش کتاب» به کارگردانی «شمال احمد» از اقلیم کردستان عراق در پارک شانو مریوان برای تماشاگران به اجرا درآمد. در این نمایش، موضوع کاهش مطالعه و دلایل آن به گونه‌ای آمیخته با طنز و به زبان کُردی به نمایش درآمده بود.
لازم به ذکر است؛ سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از دهم تا چهاردهم شهریورماه و با حضور 39 گروه داخلی و خارجی در بخش‌های مسابقه، آزاد، آیینی و سنتی، خارجی، مرور، کودک و نوجوان، ویژه و جنبی برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha