شهادت در جریان کربلا بالاترین رتبه آزادی بود/ تأكيد اسلام بر آزادانديشی
کد خبر: 3746463
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
قاضی‌پور:

شهادت در جریان کربلا بالاترین رتبه آزادی بود/ تأكيد اسلام بر آزادانديشی

گروه اجتماعی ـ یك مدرس دانشگاه با تصریح اینكه آزادی در شأن انسانیت انسان است، گفت: شهادت در جریان کربلا بالاترین رتبه آزادی بود

به گزارش ایكنا از فارس، سعید قاضی‌پور، مدرس دانشگاه شب گذشته، 20 شهریورماه در دومین نشست سلسله مباحث «اصول انسانی در كربلا» كه در ایام دهه اول محرم در مسجد الصادق(ع) شیراز برگزار می‌شود، گفت: آزادی در انسان شأن انسانیت انسان است و به عبارت دیگر انسانی که آزادی نداشته باشد که انسان نیست.
وی با تأكید بر اینكه شهادت در جریان کربلا بالاترین رتبه آزادی بود، افزود: اینکه فردی بیاید و آزادانه جان خودش را برای خدا بدهد این نهایت آزادی است.

شهدا؛ اسناد زنده آزادی
قاضی‌پور، شهدا را اسناد زنده آزادی توصیف كرد و گفت: شأن انسان و انسانیت انسان با ادراک و تفکر شکل می‌گیرد و خدا به انسان این قدرت تفکر و انتخاب را داده است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را بگیرد.

آزادی در کربلا نمود تام و تمام دارد
این مدرس دانشگاه با بیان اینكه آزادی در کربلا نمود تام و تمام دارد، افزود:‌می‌توان به افراد گفت که نگو، نشنو، نخور و . . . ولی نمی‌توان گفت که نفهم؛ زیرا فکر و تفکر انسان آزاد است.
وی با تصریح اینكه تحمیلی در تفکر انسان نیست و تمامی ادیان و از جمله اسلام، انسان آزاد را طلب کرده‌اند، گفت: به بیان آن متفکر و شاعر بزرگ، انسان چیزی جز اندیشه نیست.

پذیرش دین هم در ادیان مختلف تحمیلی نیست
قاضی‌پور با تأكید بر این نكته كه انسان آزادانه فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد، ادامه داد: پذیرش دین هم در ادیان مختلف تحمیلی نیست و آزادانه است.
این مدرس دانشگاه به فرازهایی از كتاب آزادی انسان اثر شهید مطهری اشاره كرد و گفت:‌ در این كتاب می‌خوانیم محبت، تحمیلی نیست و انسان در محبت ورزیدن آزاد است؛ ایمان تحمیلی نیست، به زور نمی‌شود کسی را مسیحی کرد و انسان‌ها در اخلاق،رشد فردی، رشد اجتماعی آزاد هستند.

در اسلام حق نداریم در اعتقادات تقلید كنیم
وی با اشاره به جایگاه آزاداندیشی در مكتب اسلام یادآور شد: اسلام آنقدر به آزاداندیشی بها داده است که ما حق نداریم در اعتقادات تقلید کنیم و باید از روی اندیشه، معتقد شویم.
قاضی‌پور بیان كرد: به زور نمی‌توان جوانی را که هنوز به امام حسین(ع) اعتقاد پیدا نکرده به مجلس آن حضرت دعوت کنیم لذا باید خدا را شکر کرد که ما با اعتقاد به مجلس امام حسین(ع) می‌آییم.
انتهای پیام

captcha