مبادی مرزی استان کردستان با عراق بسته شد/ مردم و مسئولان برای حل مشکلات به اجماع برسند
کد خبر: 3751417
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲

مبادی مرزی استان کردستان با عراق بسته شد/ مردم و مسئولان برای حل مشکلات به اجماع برسند

گروه سیاسی ـ مدیرکل گمرکات استان کردستان از بسته شدن مبادی مرزی استان کردستان با کشور عراق بر اساس مصوبه داخلی منطقه اقلیم کردستان امروز، یکشنبه هشتم مهرماه خبر داد.

مبادی مرزی استان کردستان با عراق بسته شد/ مردم و مسئولان به اجماع فکری و نظری برای حل مشکلات برسند

به گزارش ایکنا از کردستان، بختیار رحمانی پور، مدیرکل گمرکات استان کردستان اظهار کرد: مبادی مرزی باشماق در شهرستان مریوان و سیرانبند در شهرستان بانه از ساعت 12 شامگاه گذشته، هفتم مهرماه به مدت 24 ساعت مسدود شده و از ساعت 24 روز یکشنبه این مبادی مرز بار دیگر باز خواهد شد.
وی افزود: بسته شدن مرز بر اساس مصوبه داخلی کردستان عراق و به منظور برگزاری انتخابات محلی در این منطقه و شامل تمامی مرزهای این اقلیم با جمهوری اسلامی ایران می‌شود.
رحمانی‌پور بیان کرد: در این مدت با هماهنگی‌های بین مسئولان مرزی می‌توان در موارد ضروری کالاهای قابل فساد و اشتعال را از مرز عبور داد.
وی اعلام کرد: با وجود ممنوعیت ورود و خروج طی این مدت مسافران ایرانی که در اقلیم کردستان هستند اجازه ورود به کشور را خواهند داشت و مسافران عراقی که مایل به بازگشت به کشور هستند نیز می‌توانند از طریق مرز باشماق از کشور خارج شوند.
خروج کالاهای اساسی از مرز ممنوع شده است
رحمانی پور با اشاره به ممنوع شدن خروج کالاهای اساسی از مرز بیان کرد: از اواخر شهریورماه به منظور تامین کالاهای مورد نیاز مردم مریوان خروج هر نوع کالای اساسی اعم از روغن، برنج، قند و ... که با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارند، از مرز ممنوع شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خروج بیش از 25 قلم کالا از مرز ممنوع شده است، بیان کرد: خروج برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز سبک گرم، گوشت مرغ، تخم مرغ، کنجاله سویا، ذرت، جو، شکر، حبوبات، انواع دانه‌های روغنی، روغن خوارکی جامد و مایع، روغن خام، چای خشک، انواع بذر، داروهای دامی ضروری، انواع کود شیمیایی، کاغذ روزنامه، ماشین آلات و تجهیزات تولیدکننده کالاهای اساسی و ... از مرز ممنوع شده است.
کالاهای اساسی مردم بدون هیچ مشکلی تامین خواهد شد
حسین فیروزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان ضمن اطمینان بخشیدن به مردم در خصوص تامین کالاهای اساسی، گفت: ذخیره و انبار کردن کالا موجب کاهش کیفیت آنها می‌شود.
وی پس از ارائه گزارش جهاد کشاورزی استان در رابطه با تامین نیاز هیات مذهبی و مراکز پر مصرف مانند دانشگاه ها، مراکز شبانه روزی آموزش و پرورش، بیمارستان‌ها، زندان‌ها و مراکز نظامی و انتظامی، بیان کرد: باید به سرعت برآورد دقیقی از نیازها و درخواست‌های این مراکز تهیه و آن را به کارگروه ملی تنظیم بازار اعلام کنیم.
رانندگان کامیون باید بیش از هر زمانی صبور باشند
در این جلسه همچنین مشکلات کامیونداران استان با حضور نمایندگان آنها بررسی شد و فیروزی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط کشور از رانندگان خواست صبورانه، در حد توان ایثار کنند تا مشکل مردم حل شود.
معاون اقتصادی استاندار تحریم را ابزار جنگ در اختیار حکومت یکجانبه گرای آمریکا عنوان کرد و افزود: بر کسی پوشیده نیست که ما در یک جنگ اقتصادی هستیم و آمریکا می‌خواهد به سایر کشورها تحمیل کند که پیرو سیاست‌های اقتصادی او باشند اما در روزهای اخیر اوپک علیرغم فشارهای آمریکا تولید خود را افزایش نداد و ان شاالله در آینده نیز شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.
مردم و مسئولان به اجماع فکری و نظری برای حل مشکلات برسند
وی در ادامه گفت: مسئولان نسبت به مشکلات کامیونداران کم توجه نیستند اما با توجه به شرایط لازم است مردم و مسئولان به اجماع فکری و نظری برای حل مشکلات برسند.
فیروزی از مدیران ذیربط استان خواست با همکاری اتحادیه کامیونداران سنندج کمبودها را با آمار و اعداد احصا و به دولت منعکس کنند و تغییر قیمت ها نیز با تحلیل نموداری بررسی شود.
وی با یادآوری اینکه مردم با کمبودها کنار می‌آیند اما تبعیض را قبول نمی کنند، یادآور شد: در راستای شفافیت و تحقق نظارت مردم بر عملکرد مسئولان استان، باید اتحادیه کامیونداران در جریان توزیع سهمیه مرتبط دخیل باشند.
بخشی از اوضاع اقتصادی کشور به دلایل داخلی ارتباط دارد
سیداحسن علوی، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم در مورد اوضاع اقتصادی کشور گفت: اوضاع اقتصادی کشور به هم ریخته که بخشی از آن به دلیل شرایط تحریم‌هاست و گریزی از آن نیست اما بخشی دیگر ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و به دلایل داخلی مربوط می‌شود.
وی در خصوص شرایط اقتصادی کشور، اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها نشان دهنده این است که بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و تمامی وزارتخانه‌هایی که با این مسئله در ارتباط هستند، نتوانسته‌اند قیمت صحیح و متعادلی ایجاد کنند و این مسئله بر اقتصاد تاثیر نامطلوب گذاشته است.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی به گرانی طلا و ارز در کشور اشاره کرد و افزود: بخشی از این وضعیت هم ممکن است سیاست جذب نقدینگی از جامعه باشد. اما این سیاست هر چه باشد، موجب شده قیمت‌ها افزایش پیدا کند و کسی نتواند نظارت درست و کافی بر آن داشته باشد.
علوی در ادامه با ابراز این عقیده که متاسفانه آنچه در بخش اقتصاد و نظارتی ایجاد شده، باعث افزایش تورم شد، ناتوانی دولت در فعال کردن بخش خصوصی را یکی از دلایل تورم شدید و گرانی‌ها دانست و گفت: دولت باید حتما کاهش قیمت ارز را مورد توجه داشته باشد و با تعیین قیمت اجناس، نظارتی بی‌نهایت قوی ایجاد کند و با تمام قدرت از احتکار جلوگیری کند.
وی ضمن تاکید بر ضرورت ورود دولت و قوه قضاییه در کنترل این وضعیت، عنوان کرد: من فکر می‌کنم دولت اراده‌ای برای کنترل وضعیت ندارد و اینکه چه سیاستی پشت این قضیه است ما را هم رنج می‌دهد.
باید کنترلی بر خرید عراقی‌ها وجود داشته باشد
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی به تاثیر مسئله قاچاق اشاره کرد و گفت: چرا باید اجازه داده شود از مرزها سیب زمینی، گوجه و ... خارج شود و عراقی‌ها آن را با قیمت ارزان بخرند و کنترلی بر آن وجود نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه دولت با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی می‌تواند این وضعیت را کنترل کند، بیان کرد: ابهاماتی در این خصوص وجود دارد و این‌که دولت چرا اقدامی در این مورد انجام نمی‌دهد جای سوال است.
مردم هم در وضعیت ایجاد شده مقصر هستند
وی با اشاره به این‌که بخشی از این مشکلات جنگ روانی است، اعلام کرد: مردم هم در وضعیت ایجاد شده مقصر هستند چراکه با خرید محصولات و کالاهای گران قیمت، افزایش بیشتر قیمت‌ها را دامن می‌زنند.
علوی با اشاره به این‌که دست‌های پنهانی در کار است و مردم را به سمت ذخیره‌سازی سوق می‌دهند، یادآور شد: ذخیره‌سازی کالا دردی از وضعیت اقتصادی درمان نمی‌کند و مردم با نخریدن کالا و محصولات می‌توانند مسئولان را ناچار به چاره‌اندیشی و فروشندگان را ناچار به کاهش قیمت کنند.
گزارش از ملیحه سیفی

انتهای پیام

captcha