بیماران قلبی برای روزه گرفتن باید چه اموری را رعایت کنند؟
کد خبر: 3812008
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱

بیماران قلبی برای روزه گرفتن باید چه اموری را رعایت کنند؟

گروه اجتماعی- یکی از متخصصان قلب استان کردستان گفت: شرایط روزه داری برای بیماران قلبی و چگونگی مصرف دارو برای این بیماران را تشریح کرد.

سینا مطلبی، یکی از متخصصان قلب استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، در خصوص روزه‌داری صحیح در بیماران قلبی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که روزه داری صحیح در یک فرد به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ با کم کردن عوامل خطر از جمله کاهش چربی خون، کاهش وزن، کم کردن یا قطع سیگار و کاهش سطح هموسیستئین خون، می‌توان از بروز بیماری‌های قلبی یا تشدید عوارض آن جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی طیف گوناگونی از بیماری‌های دریچه‌ای، عروق و عضله قلب را در بر می‌گیرد، افزود: در مورد هر یک از آن‌ها بسته به شدت و ضعف هر بیماری، می توان گفت که فرد چطور روزه بگیرد؛ گرچه در تمام این موارد مشورت با پزشک متخصص قلب و عروق، بهترین راهنما برای بیماران است.
مطلبی با بیان اینکه باید بیماران قلبی برای روزه گرفتن مواردی را باید رعایت کنند، عنوان کرد: به طور کلی می‌توان توصیه‌هایی را در این زمینه به بیماران ارائه کرد، بیماران دچار گرفتگی عروق قلبی که تحت درمان با دارو‌هایی نظیر آسپرین، نیترو کانتین و نیترو گلیسرین قرار دارند موظف هستند که دارو‌های خود را به موقع مصرف کنند؛ این افراد به هیچ وجه اجازه روزه داری ندارند، چرا که باید دارو‌های خود را در زمان مشخصی مصرف کنند که این امر با روزه داری تداخل دارد.
وی با بیان اینکه روزه گرفتن باعث پایین آمدن فشارخون می شود، ادامه داد: دیابت (قند خون بالا) یک فاکتور خطر جدی بیماری‌های قلبی است و فرد روزه‌دار نسبت به زمان معمول قند خون پایین‌تری دارد.
این متخصص قلب افزود: امروزه ارتباط استرس های روحی و بیماریهای قلبی ثابت شده است و در ماه مبارک رمضان ارتباطات خانوادگی بیشتر شده و ازسویی فرد روزه‌دار به نماز (به ویژه اول وقت و بصورت جماعت) و تلاوت قرآن توجه بیشتری دارد پس روزه باعث سلامت روح و روان خواهد شد.
وی یادآور شد: به موقع مصرف نکردن بیشتر دارو‌های قلبی و همچنین گرسنگی زیاد باعث می‌شود سطح این دارو‌ها در خون بیمار تغییر کند و کم شود؛ همچنین باعث بروز عوارض جبران ناپذیری مثل احتمال بروز سکته قلبی و حملات آنژین صدری، بزرگ شدن قلب و آب آوردن ریه می‌شود که بسیار خطرناک است.
انتهای پیام

captcha