شب قدر؛ فرصتی برای بازگشت گمشدگان به مسیر الهی
کد خبر: 3814586
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

شب قدر؛ فرصتی برای بازگشت گمشدگان به مسیر الهی

گروه اجتماعی- قدر شبی است که میلیون‌ها عاشق با دلی لرزان و اشکی غلتان دست به دعا بلند می‌کنند تا پروردگار عالمیان بر بندگان گنهکارش ترحم کند که او بخشنده مهربان است.

به گزارش ایکنا از کردستان، شب‌های قدر همان شبی است که درآن گره‌ها گشوده می‌شود، گم شدگان راه الهی راه خود را باز می‌یابند ، سرنوشت‌ها از سر نوشته می‌شود، تقدیرها تثبیت و سرنوشت یکسال آینده انسان در آن رقم می‌خورد و این شبی نیست جز شب قدر، همان شبی که هر مسلمانی قدر آن می‌داند و نا آگاهان از آن، خسران می‌برند و دیگر هیچ.
در واپسین روز‌های ماه مبارک رمضان و در شبه‌ای نزول قرآن دل‌های غرق در گناهمان منتظر بخشودگی از طرف پروردگار جهانیان است.
در تمام سال، ماهی به عظمت ماه پربرکت رمضان نیست؛ زیرا ماهی است که خداوند آن را جهت اهدای بالاترین هدیه خود به جهان بشریّت، یعنی «قرآن مجید» برگزیده است.
او می‌گوید: قرآن را در شب قدر فرستادیم و ای رسول خدا تو نمی‌دانی که چه شبی است و شبی است که از هزار ماه بهتر است، لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْر (به این معنا که اگر هزار ماه را بر دوازده تقسیم کنیم حدود هشتاد و چهار سال می‌شود پس این شب، شبی است که به اندازه‌ی یک عمر طولانی ارزش دارد)
در شب‌ قدر که برتر از هزار ماه است، جلوه‌ای روشن از مهربانی و رأفت بی‌انتهای خدای متعال است، چراکه حضرت حق همیشه برای بخشیدن بندگان خویش از هر بهانه‌ای استفاده می‌کند. چنانکه آمدن ماه مبارک رمضان برای همه ما فرصت آمرزش است و صد البته رسیدن به شب‌های قدر نور علی نور دیگری برای ماست که از این شرایط برای توبه، ترک معصیت و قرب الهی بهره ببریم و به سمت خدا برگردیم.
در روایتی از امام باقرعلیه السلام آمده است: هرکس شب قدر را احیا دارد، گناهان‌ او آمرزیده شود، هرچند زیاد باشد.بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان‌ و دعا برای امور دنیوی و اخروی است.
براساس اعتقاد اهل سنت، لیله القدر در روزهای فرد دهه آخر ماه مبارک رمضان قرار دارد، ضمن اینکه این باور که شب بیست و هفتم رمضان شب قدر است در میان مردم و روحانیون این منطقه بیشتر رایج است.
با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان، فضای متفاوتی در استان کردستان بویژه شهرستان سقز حاکم است و روزه داران تلاش می‌کنند در این ایام بهره معنوی بیشتری از ماه ضیافت الهی ببرند.
اما این مسأله در کردستان با نقاط دیگر کشور اندکی متفاوت است زیرا به اعتقاد غالب علمای اهل سنت طبق روایات متعدد، شب 27 رمضان همان شبی است که قرآن بطور کامل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد.
با این توصیف، اهل سنت برای این شب احترام خاصی قائل است و آن را از دیگر شب‌های ماه رمضان متمایز می‌داند کما اینکه روزه داران و حتی آنهایی که به هر دلیلی روزه نمی‌گیرند این شب در مساجد حضور یافته و تا سحر و نزدیک اذان صبح، به راز و نیاز و مناجات با خالق یکتا می‌پردازند.
طنین‌انداز شدن نوای ملکوتی الوداع شهرالرمضان در مساجد شهرستان سقز یکی از آداب و رسوم مردمان این دیار است که در نیمه دوم این ماه از مناره مساجد به گوش می‌رسد و مؤذن بر پشت ‌بام مسجد رفته و با صدای بلند و به‌ صورت آواز الودع شهرالرمضان سر می‌دهد تا مردم کم کم خود را برای خداحافظی با این ماه پرخیر و برکت آماده کنند.
مردم شهرستان سقز در اين ايام پر فضيلت با برگزاري برنامه‌هاي متنوعي همچون مراسم احيا، ختم قرآن، محفل انس با قرآن اعتكاف، حلقه‌هاي معرفت، طرح اطعام، ضيافت افطاري و ... تلاش مي‌کنند تا از بركات اين ماه مبارك به بهترين نحو بهره ‌جويند.همچنين مساجد و تكاياي ،حسینیه سقز نيز همانند سالهاي گذشته ميزبان مردم شب‌زنده دار خواهند بود.
‪‎‪ شب قدر فرصتی برای شست‌وشوی آیینه دل از زنگار معصیت است
حجت‌الاسلام برومند رازیانی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سقز در خصوص اهمیت شب قدر اظهار کرد: شب قدر فرصتی طلایی و ارزشمند برای شست‌وشوی آیینه دل از زنگار گناه و معصیت بوده و شبی است که با بارش باران انا انزلناه از آسمان رمضان بر زمین، چشمان مومنان با آب توبه شست‌وشو و کلام قرآن بر زبان‌ها جاری می‌شود تا خواب غفلت چشمانمان را فرانگیرد.
وی عنوان کرد: شب قدر شبی است که انسان به فرموده پروردگار در عرصه آن می‌تواند ره صد ساله را یک شبه طی کند. در این شب‌ها سرشار از نور، خداوند درهای رحمت خود را بر روی بندگان خالص می‌گشاید تا انسان ممکن الخطا با واسطه قرار دادن قرآن کریم بر سر و توسل به اهل بیت، ضمن طلب استغفار، برای آمرزش گناهان خود و همه مسلمانان دعا کند.
مراسم احیا در کلیه شهرها و روستاهای شهرستان سقز برگزار می‌شود
رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان سقز بر لزوم برگزاری هرچه باشکوهتر مراسم لیالی قدر تأکید کرد و ادامه داد: امسال مراسم احیا و شب زنده داری لیالی قدر در کلیه شهرها و روستاها این شهرستان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت و عظمت لیالی قدر افزود: مردم ولایی این شهرستان همه ساله در لیالی قدر به صورت خودجوش درحسینیه‌ها، مساجد و حتی در منازل خود مراسم احیا و شب زنده‌داری برگزار می‌کنند.
وی با اشاره به اهمیت و عظمت لیالی قدر افزود: مردم ولایی این شهرستان همه ساله در لیالی قدر به صورت خودجوش درحسینیه ها، مساجد و حتی در منازل خود مراسم احیا و شب زنده داری شبهای قدر را برپا می‌کنند.
انتهای پیام

captcha