ظرفیت‌های دانشگاهی و مراکز علمی برای مبارزه با قاچاق مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 3820226
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶

ظرفیت‌های دانشگاهی و مراکز علمی برای مبارزه با قاچاق مورد توجه قرار گیرد

گروه اجتماعی- رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور اتخاذ رویکرد علمی، جلب مشارکت‌های مردمی و استفاده از نظرات فعالان اقتصادی و تجاری را در امر پیشگیری در حوزه قاچاق موثر دانست و گفت: ظرفیت‌های دانشگاهی و مراکز علمی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایکنا از کردستان، علی مویدی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در همایش منطقه‌ای اقتصاد پنهان که امروز، 27 خردادماه در سالن آموزش و پژوهش استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک ستاد فراقوه‌ای است که قریب به 26 دستگاه عضو آن هستند و وظیفه سیاستگذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر فرآیند مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در عرصه‌های مختلف برعهده دارد.
وی به تمرکز این ستاد بر دو مقوله پیشگیری و مقابله اشاره و عنوان کرد: هر کجا به دو موضوع پیشگیری و مقابله به موقع و به جا پرداخته شود می‌توانند عامل بازدارنده و پیشگیرانه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشند.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه امروزه برخورد با قاچاق کالا و ارز در دنیا برعهده ساختار حاکمیتی هر کشور است، عنوان کرد: به لحاظ جایگاه انقلاب و نظام، تهدیدات بیشتری در این بخش متوجه کشور ماست که در این راستا بر رویکرد جامع‌نگر پیشگیری تمرکز کرده‌ایم و با درنظر گرفتن سیاست‌ها، برنامه ریزی‌ها، هماهنگی و نظارت در حوزه مقابله هم ایفای نقش می‌کنیم.
وی در ادامه اتخاذ رویکرد علمی، جلب مشارکت‌های مردمی و استفاده از نظرات فعالان اقتصادی و تجاری را در امر پیشگیری و کاهش آسیب‌های حوزه قاچاق بسیار موثر دانست و گفت: ظرفیت‌های بخش دانشگاهی و مراکز علمی حتما باید مورد توجه قرار گیرد و از نظرات صاحبنظران و نخبگان علمی استفاده شود.
مویدی عنوان کرد: امروز برای جلوگیری از انحراف و نشت تجارت کشور و کاهش پیامدهای بد قاچاق، حتما بایستی شفاف سازی در فعالیت‌های اقتصادی و تجارتی صورت گیرد .
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با عنوان اینکه خلاءهای قانونی برخی از اوقات می‌تواند قاچاق کالا و ارز را تشدید کند، گفت: تعدادی از مشکلات امروز ما نیز ناشی از مقرراتی است که در مجلس و یا توسط مسئولان مربوطه وضع شده و متاسفانه نتیجه عکس در پی داشته است .
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با تاکید بر اینکه با ضابطه‌مند کردن تولیدات و چرخه فرآیند تولید تا مصرف می‌توان از قاچاق جلوگیری کرد، افزود: تنها راه رسیدن به این اهداف متمرکز شدن بر استفاده از فکر و اندیشه نخبگان و صاحب نظران دانشگاهی و مراکز علمی است.
وی اعلام کرد: حجم قاچاق کشورمان سالانه بالغ بر 12.5 میلیارد دلار است که باید تلاش کنیم آن را به حداقل برسانیم.
مویدی در پایان یادآور شد: همایش اقتصاد پنهان اولین همایش در سطح استان‌های کشور بود که با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی استان کردستان و به خوبی برگزار شد. باید از ظرفیت‌های دانشگاهی، اقتصادی، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی این استان برای کاهش آسیب‌های حوزه قاچاق بهره برد.
انتهای پیام

captcha