ایران؛ تجلی‌گاه تفکر اسلامی
کد خبر: 3820735
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

ایران؛ تجلی‌گاه تفکر اسلامی

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه جامعة‌المصطفی‌(ص) العالمیه از ایران به‌عنوان تجلی‌گاه تفکر اسلامی نام برد و گفت: به برکت اسلام و تفکر دینی، کشوری که در سال ۲۰۰۲ براساس اعلام مراکز علم‌سنجی رتبه ۴۰ را در دنیا داشته است، الان به بالاترین نرخ رشد علمی در جهان رسیده است.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام علی عباسی، رئیس دانشگاه جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در نشست تخصصی نخبگان حوزه و دانشگاه که دیروز، 28 خردادماه در کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج برگزار شد، اظهار کرد: محبت به اهل بیت رسول‌الله در منطقه کردستان به‌ویژه بین پیروان امام شافعی بسیار پررنگ است و زمینه این ارتباط و پیوند میان مذاهب اسلامی را فراهم کرده است.
وی افزود: از تمام کسانی که بانی برگزاری این جلسه هستند و این توفیق را نصیب ما کردند که در جمع شخصیت‌های علمی و فرهنگی استان باشیم تا پیرامون مباحث فرهنگی، علمی و دینی در این منطقه صحبت کنیم سپاسگذاریم.
رئیس دانشگاه جامعةالمصطفی(ص) العالمیه به مباحث مهم فرهنگی و آینده و چشم‌اندازه فعالیت‌ها علمی در این منطقه مهم و راهبردی اشاره و عنوان کرد:‌ یقیناً اسلام به‌عنوان یک دین تمدن‌ساز شناخته می‌شود.
اسلام؛ زمینه‌ساز شکل‌گیری نوعی زندگی اجتماعی و تمدن
حجت‌الاسلام عباسی بیان کرد: اسلام به‌عنوان یک مکتب الهی یک فکر و یک معرفت و یک نگاه به انسان و جهان زمینه‌ساز شکل‌گیری نوعی زندگی اجتماعی و تمدن بوده که قرن‌ها تمدن رایج و تمدن مسلط بر عالم بوده است.
وی افزود: محققان تاریخی که در باب تمدن تحقیق کرده‌اند، چند تمدن بزرگ را تمدن پژوهان در طول تاریخ عالم شمرده‌اند، یقیناً انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگزارترین و ماندگارترین تمدن‌ها بوده است و امروز دیدگاه‌های رایج در تمدن پژوهی یکی از راه‌های ایجاد یک تمدن تازه است.
رئیس دانشگاه جامعة المصطفی(ص) العالمیه گفت: در مسئله نزاع و درگیری میان تمدن‌ها به گمان خودشان تصویری را ارائه کرده‌اند که یکی از لایه‌هایی که می‌تواند تمدن جدید غربی را به چالش بکشد چیزی می‌دانند که در حوزه تمدن اسلامی می‌تواند شکل بگیرد.
وی بیان کرد: البته نه به‌عنوان یک چالش بلکه به‌عنوان یک نسخه نجات‌بخش باید در احیای تمدن اسلامی همت گمارد، تمدنی که با کسی جنگ ندارد و راه تازه‌ای را می‌تواند پیش روی بشریت باز کند و انسان‌ها و جوامع بشری را از بسیاری از مشکلات و معضلاتی که به آن مبتلا هستند، نجات دهد.
تمدن اسلامی؛ یکی از تمدن‌های تاثیرگذار در طول تاریخ
حجت‌الاسلام عباسی تاکید کرد: تمدن اسلامی به‌طور قطع یکی از تمدن‌های تاثیرگذار در طول تاریخ است و امروز هم ظرفیت احیا، نوشدن، مطرح شدن و جهانی شدن را در خود دارد.
وی با اعلام اینکه برای ساخت یک تمدن یک پیش‌نیازهایی لازم است که یکی از آن‌ها برای ایجاد تمدن بزرگ داشتن یک سرزمین بزرگ است، بیان کرد: مسلمان جهان امروز در استراتژیک‌ترین و مهم‌ترین نقاط عالم حضور دارند و بنا به اذعان همه تمدن‌پژوهان کانونی‌ترین نقطه عالم برای خلق تمدن همین منطقه خاورمیانه است.
رئیس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه گفت: اگر در چین، هند و غیره سابقه تمدنی وجود دارد ولی واقعیت این است که مهم‌ترین تمدن‌ها در این منطقه‌ای که مسلمانان در آن هستند قرار داشته است.
وی با عنوان اینکه عامل دوم برای خلق یک تمدن جمعیت است، اظهار کرد: مسلمانان جمعیت بیش از 2 میلیارد نفری را در جهان به خود اختصاص داده‌اند و اینها پیش‌نیازها و فرصت‌هایی است که می‌تواند به خلق یک تمدن جدید کمک کند.
حجت‌الاسلام عباسی عنوان کرد: داشتن یک فرهنگ مناسب برای یک تمدن جهانی از دیگر نیازها در این حوزه است نگاهی که توصیف کننده درست جهان و عالم باشد.
وی با بیان اینکه بهترین نگاه توحیدی نگاهی که تبیین واقع‌‌گرانه‌ای از هستی به انسان بدهد در این مکتب نورانی ارائه شده است، گفت: یک نگاه عاقلانه، عقلانی به هستی، به انسان و به عالم هستی در این مکتب وجود دارد که داشتن این نگاه یکی از زیربناهای اصلی در ایجاد تمدن تازه است.
رئیس دانشگاه جامعة المصطفی العالمیه از ایران به‌عنوان تجلی‌گاه تفکر اسلامی نام برد و گفت: به برکت اسلام و به برکت تفکر دینی کشوری که در سال 2002 براساس اعلام مراکز علم‌سنجی رتبه 40 را در دنیا داشته است، الان به بالاترین نرخ رشد علمی در جهان رسیده است.
وی بیان کرد: ایران در بسیاری از عرصه‌ها تا رتبه‌های چهارم، ششم و هشتم با وجود تمام تحریم‌ها و مقابله‌های دشمنان رسیده است.
عباسی با بیان اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی هیچ مرکز دانشگاهی در کردستان وجود نداشت، گفت: امروز ظرفیت‌های دانشگاهی در این استان و کل کشور با گذشته ایران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و این به معنای یک جهش علمی و تمدنی است.
وی یادآور شد: امید زندگی در کشور ما از 54 سال به 76 سال ارتقا پیدا کرده است و به لحاظ زیرساخت‌های تخصصی و درمانی در حد قابل قبولی هستیم.
انتهای پیام

captcha