نکاتی برای رعایت بهداشت فردی در سفر حج
کد خبر: 3821576
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
بایسته‌های سلامت حجاج/ ۲

نکاتی برای رعایت بهداشت فردی در سفر حج

گروه سلامت ــ به کار بردن دستورات بهداشت فردی در سفر حج می‌تواند از ابتلا به بیماری در طول یک ماه سفر حجاج اجتناب و به حفظ تندرستی آنان کمک کند.

نکاتی برای رعایت بهداشت فردی در سفر حجبه گزارش ایکنا؛ رعایت بهداشت فردی در موسم حج از جمله نکاتی است که به سلامت حجاج کمک می‌کند. بهداشت فردی به کار بستن دستوراتی است که فرد براساس تجربه یا آموزش فراگرفته و بدان‌ها عمل می‌کند. بنابراین هر یک از زائران باید با رعایت نکات زیر و به‌کارگیری دستورالعمل‌های بهداشتی به حفظ تندرستی خود اقدام کنند.

دست‌ها منبع مهم آلودگی‌های میکروبی، ویروسی و ... هستند. بنابراین شست‌وشوی مکرر آنها در پیشگیری از بیماریهایی چون تنفسی و گوارشی ضروری است؛ خصوصاً پس از خارج شدن از توالت، دست‌ها باید با آب و صابون شست‌و‌شو شود.
 
میکروب‌ها می‌توانند زیر ناخن‌ها جمع و باعث بروز بیماری‌شوند. بنابراین گرفتن ناخن به طور مرتب، اقدام مهمی برای حفظ سلامت است. ضمن اینکه کوتاه نگه‌ داشتن ناخن‌های پا، از زخمی شدن پشت پای زائران دیگر در زمان طواف خانه خدا جلوگیری می‌کند.
 
از آنجا که زندگی در کاروان‌ها به صورت دسته‌جمعی انجام می‌شود، ممکن است بوی نامطبوع پای برخی از حجاج، سایرین را آزار دهد. بنابراین حداقل روزی یک‌بار پا‌ها و جوراب‌های خود را بشویید تا بوی نامطبوع آن‌ها باعث آزار و اذیت دیگران نشود.
 
اقامت و زندگی در هوای گرم مکه مکرمه، مدینه منوره، عرفات و منی موجب می‌شود تا بدن بیش از حد معمول عرق کند. در این باره لازم است حتی‌الامکان روزی یک‌بار حمام کرد. دوش گرفتن باید سریع انجام شود تا دیگران هم فرصت استفاده از حمام را داشته باشند. باید توجه داشت که وسایل اضافی و زاید نظیر تیغ مستعمل و امثال آن را نباید در حمام باقی گذاشت.

همه ساله تعداد قابل توجهی از زوار در زمان استحمام در وان یا کف حمام لیز می‌خورند و دچار ضربه مغزی، خون‌مردگی، پیچ‌خوردگی پا، شکستگی استخوان و ... می‌شوند. برای پیشگیری از این موارد باید این نکات را رعایت کنید: لبه وان نایستید؛ یک دستگیره مطمئن در حمام پیدا کنید؛ از دمپایی ابری اجتناب و از دمپایی‌ کف عاج‌دار استفاده کنید؛ با پای برهنه روی کف صابون راه نروید و هر لحظه به فکر پیشگیری از لیز خوردن باشید.

نظافت لباس نیز از جمله مواردی است که حجاج در نظافت شخصی و عمومی باید به آن توجه کنند. لذا لباس‌های خود را مکرراً تعویض کنید و پس از تعویض آن‌ها را در اتاق و انظار عمومی پهن نکنید.
 
در بهداشت بدن نیز مواردی وجود دارد که زوار باید آن را رعایت کنند. لذا بدن را در زمانی که مُحرم نیستید خوشبو کنید. اگر هم‌اتاقی‌ها به عطری که استفاده می‌کنید حساسیت دارند،‌ از آن استفاده نکنید و استحمام مرتب روزانه را در برنامه خود بگنجانید.

هر بار پس از صرف غذا، به ویژه در شب و پیش از خوابیدن دندان‌های خود را مسواک کنید تا دهانی خوشبو و دندان‌هایی سالم داشته باشید. مرکز پزشکی برای امور اورژانس دندانپزشکی پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده، اما تأکید می‌شود تا پیش از آغاز سفر مشکلات دهان و دندان را مرتفع و در طول سفر نیز بهداشت و دهان و دندان را رفع کنید.
 
انتهای پیام
captcha