سامانه سماح؛ راه ثبت نام زائران اربعین حتی در صورت لغو صدور ویزا
کد خبر: 3822580
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۸
ذوالفقاری تصریح کرد؛

سامانه سماح؛ راه ثبت نام زائران اربعین حتی در صورت لغو صدور ویزا

گروه جامعه ــ رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به احتمال لغو صدور ویزای اربعین، گفت: چه ویزا صادر شود چه نشود، زائران باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و تنها تفاوت این است که امسال پولی بابت ویزا دریافت نمی‌شود.

حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در خصوص ثبت‌‌نام اربعین سال جاری، گفت: زمان ثبت‌نام اربعین طی مذاکراتی که در ماه جاری با مسئولان عراقی خواهیم‌ داشت،  مشخص می‌شود.

وی با اشاره به احتمال لغو صدور ویزا برای زائران اربعین حسینی و اعزام زائران بدون صدور ویزا، گفت: متناسب با اینکه صدور ویزا برای اربعین لغو شود یا نشود، زمان ثبت‌نام متفاوت خواهد بود اما در هر صورت چه ویزا صادر شود چه نشود، ثبت‌نام در سامانه سماح انجام می‌شود و تنها تفاوت این است که امسال پولی بابت ویزا دریافت نخواهد شد. البته تمام زائران باید گذرنامه داشته باشند و ثبت‌نام در سامانه سماح نیز برای مدیریت و کنترل زائران محقق می‌شود.

طراحی موکب‌های ایرانی متناسب با معماری اسلامی

ذوالفقاری در پاسخ به این پرسش که چه تدبیری برای طراحی موکب‌های ایرانی متناسب با شرایط ویژه مسیر پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته اید؟ گفت: موکب‌های ایرانی در عراق عمدتاً به صورت ساختمان ساخته نشده‌اند و بیشتر سیار هستند و پس از مراسم جمع‌آوری می‌شوند. به تعدادی از صاحب‌نظران این حوزه اعلام شده است تا نقشه تیپی متناسب با معماری اسلامی آماده و در اختیار موکب‌داران قرار دهند تا براساس آن موکب‌ها به خصوص در داخل ایران ساخته شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در خصوص همکاری موکب‌های ایرانی و عراقی نیز گفت: از سال گذشته به تمام دست‌اندرکاران اربعین اعلام کردیم که بنا نداریم تفاوتی بین موکب‌های ایرانی و عراقی در عراق وجود داشته باشد. اصل میزبانی مربوط به دولت و مردم عراق است و حضور موکب‌های ایرانی در عراق به دو منظور انجام می‌شود؛ اول اینکه بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند نذورات خود را در مراسم اربعین هزینه کنند و دوم اینکه تلاش داریم باری از دوش مردم عراق برداریم.

وی ادامه داد: بر همین اساس به کمیته اسکان و تغذیه اعلام کرده‌ایم که در موارد لازم موکب‌های ایرانی و عراقی را ادغام کنند؛ ما تجربه ادغام موکب‌ها را سال گذشته داشتیم که نتایج مثبتی هم در پی داشت. در برخی از مناطق هم اعلام کرده‌ایم که دیگر موکب جدید ایرانی ایجاد نشود و نذورات مردم به موکب‌داران عراقی ارائه شود؛ تأکید بر این است که ایرانی‌ها و عراقی‌ها یکپارچه باشند و تفاوتی بین آنها نباشد.

انتهای پیام

captcha