استفاده عربستان از فن‌‌آوری‌های روز برای حجاج
کد خبر: 3826622
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲

استفاده عربستان از فن‌‌آوری‌های روز برای حجاج

گروه بین‌الملل ـ وزارت حج عربستان که چند سال است استفاده از فن‌‌آوری‌های روز برای افزایش امنیت و رفاه حجاج را آغاز کرده، قصد دارد در سال‌های آینده استفاده از این فن‌‌آوری‌ها را توسعه دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی stepfeed؛ در پی حادثه منا در سال 2015 که منجر به جان باختن صدها زائر شد، تصمیم گرفته شد برای تامین امنیت و سلامت حجاج از فن‌‌آوری‌های روز استفاده شود.

سال 2016 استفاده از دستبندهای هوشمند برای افزایش امنیت زوار خانه خدا آغاز شد. این دستبندها که مجهز به سیستم جی پی اس هستند، اطلاعات شخصی و پزشکی افراد را در بر دارند تا بتوانند در تشخیص هویت و در صورت نیاز، فراهم کردن امکانات پزشکی برای حجاج کمک کنند.  

امسال قرار است سیستم رهگیری الکترونیکی برای زوار خارجی راه‌اندازی شود تا همه فرایند این سفر از تهیه ویزا تا اقامت و حمل و نقل آنها را رهگیری نماید. انتظار می‌رود این سیستم به حجاج، قدرت دید و انتخاب بیشتری در بین بسته‌های سفر حج بدهد.

در ماه ژانویه نیز وزارت حج عربستان پورتال آنلاین خود به نام مقام آنلاین (Maqam online) که سال گذشته به صورت آزمایشی راه اندازی شده بود را به روز رسانی کرد.

تلاش برای ارائه تسهیلات الکترونیکی همچنین شامل توزیع کارت‌های هوشمند دستبندی نیز می‌شود. تاکنون  25 هزار زائر به صورت آزمایشی از این سیستم استفاده کردند. این کارت‌ها مانند دستبندهای الکترونیکی که در سال 2016 عرضه شد، کار می‌کند. در این کارت‌ها اطلاعلات شخصی افراد مانند وضعیت سلامتی، اقامت و جزئیات سفر حج ذخیره می‌شود. این کارت‌ها همچنین مجهز به ردیاب هستند.

این کارت‌ها به اپلیکیشن هوشمند حج مجهز خواهد شد که به زائران اجازه می‌دهد از مکان‌های پرازدحام اطلاع پیدا کنند و برنامه ساعت حرکت وسایل حمل و نقل را در اختیار داشته باشند و همزمان از دیگر ویژگی‌های کارت‌های شناسایی هوشمند استفاده کنند.

«عمر المداح»، مسئول برنامه‌ریزی و راهبرد وزارت حج عربستان می‌گوید: این فن‌آوری جدید به ما کمک می‌کند اطلاعات را از طریق کارت‌ها، دوربین‌ها و حس‌گرهایی که در اطراف مناطق زیارتی پراکنده هستند جمع‌آوری کنیم. اکنون این وزارتخانه 4 اپلیکیشن  فعال در موسم حج و عمره دارد.
 
ویزای الکترونیکی
 
در اوایل امسال وزارت حج عربستان با همکاری شرکت چینی هواوی طرح استفاده از چند اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند و کانال‌های تلویزیونی و اینترنتی برای حج را آغاز کرد. این توافق با هدف بالا بردن کیفیت خدمات دیجیتال و تجربه زیارت بهتر برای زوار صورت گرفته است. یک هفته پس از امضای این توافق، عربستان طرح صدور ویزای الکترونیک را برای حج و عمره اعلام کرد که در عرض چند دقیقه پس از درخواست قابل صدور خواهد بود.

در چشم انداز سال 2030 ، عربستان قصد دارد از بیش از 30 میلیون زائر عمره با خدمات با کیفیت، میزبانی کند.

سال گذشته 2 میلون مسلمان از اقصی نقاط جهان به حج رفتند. مراسم حج امسال قرار است از تاریخ 9 تا 14 آگوست (18 تا 23 امرداد) برگزار شود.
 
انتهای پیام
captcha