روش «حنجی کردن قرآن» در کردستان احیا می‌شود
کد خبر: 3828604
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴

روش «حنجی کردن قرآن» در کردستان احیا می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ به همت اداره‌کل ‌ارشاد ‌کردستان روش حنجی کردن قرآن با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شناسایی اساتید قرآنی این رشته در شهرستان‌های استان احیا می‌شود.

روش جنجی کردن قرآن در کردستان احیا می‌شودروش حنجی کردن یکی از روش‌های سنتی حفظ قرآن به ویژه برای قشر بی‌سواد جامعه در استان کردستان بوده است که به دلیل جایگزینی روش‌های جدید حفظ قرآن در حال فراموشی بود که در اقدام جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با شناسایی اساتید قرآنی این رشته ‌و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدیران مؤسسات قرآنی ‌این روش حفظ قرآن در استان کردستان احیا می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این روش با مدیرعامل مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد استان کردستان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه تقدیم می‌شود.

زهرا زندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، از برگزاری کارگاه آموزشی حنجی کردن قرآن در شهرستان کامیاران خبر داد و اظهار کرد: در شهرستان کامیاران به درخواست مؤسسات و خانه‌های قرآنی کارگاه آموزش حنجی کردن قرآن ‌برپا شد که مورد استقبال قرآن‌آموزان قرار گرفت.

وی افزود: در راستای احیای روش حنجی کردن قرآن که یک روش ‌کاملاً بومی مناطق کُردنشین استان بوده است درصددیم تا این رشته قرآنی را باردیگر در استان احیا کنیم.

روش حنجی کردن قرآن‌
زندی بیان کرد: با توجه به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن امسال در تلاشیم با احیای این روش قرآنی زمینه‌ساز تربیت حافظان قرآنی بیشتری در استان کردستان به ویژه از قشر بی‌سواد جامعه باشیم.

وی ادامه داد: در این رستا در شهرستان کامیاران سه استاد قرآنی روش حنجی کردن را آموزش داده و صدای این اساتید قرآن در هنگام تدریس ضبط شده و در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ‌کردستان اعلام کرد: یکی از این اساتید قرآنی که خود نیز بی‌سواد بوده با روش حنجی کردن قرآن موفق به حفظ قرآن شده و بعد از بهره‌مندی از سواد قرآنی نیز موفق به یادگیری کتاب‌های فقه و حدیث شده و در حال حاضر نیز با روش حنجی کردن به آموزش قرآن در روستای طه اقدام کرده است.

شرکت 50 نفر در کارگاه آموزشی حنجی کردن قرآن
وی با اشاره به حضور 50 نفر از مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآنی شهرستان کامیاران در این کارگاه آموزشی قرآن بیان کرد: این کارگاه آموزشی با حضور ‌شاه‌اویسی، یکی از اساتید برجسته قرآنی روش حنجی کردن برگزار شده است.

زندی اظهار کرد: روش حنجی کردن قرآن یکی از روش‌هایی است که در کنار حفظ، کار تجوید قرآن را نیز به فرد آموزش می‌دهد.

یادآور می‌شود، دو دوره کارگاه آموزشی روش حنجی کردن قرآن در شهرستان سنندج در طول ماه مبارک رمضان برپا شد که بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت.
انتهای پیام

captcha