تکرار و تمرین؛ لازمه یادگیری قرآن در سنین پایین
کد خبر: 3830212
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

تکرار و تمرین؛ لازمه یادگیری قرآن در سنین پایین

گروه فعالیت‌های قرآنی- مدیر عامل مؤسسه قرآنی دارالقراء سنندج یکی از نکات حائز اهمیت در یادگیری قرآن در سنین پایین را تکرار و تمرین آموخته‌های گذشته دانست و گفت: چراکه نه سواد خواندن و نوشتن دارند و نه از بنیه علمی برخوردارند، پس باید تکرار و تمرین را در آموزش آن‌ها مد نظر قرار داد.

زاهد مرادی، یکی از چهره‌های شاخص قرآنی استان کردستان و مدیرعامل مؤسسه قرآنی دارالقراء در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: آموزش قرآن سن خاصی ندارد یعنی از زمان آغاز تکلم کودک می‌تواند کار یادگیری قرآن را شروع کند البته در کنار قدرت تکلم، توانایی ذهنی و هوشی کودک در سن پایین نیز بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم کار یادگیری قرآن را از سن سه سالگی آغاز کنیم، افزود: تعدادی از خانواده‌ها معتقدند که باید کودکان هفت سال به بالا کار یادگیری قرآن را آغاز کنند اما باید گفت از زمانی که کودک توانایی شفاف ادا کردن حروف و کلمات را داشته باشد، می‌‍تواند کار آموزش قرآن را با آنان آغاز کرد.

مرادی عنوان کرد: با نگاهی به زندگی بزرگترین قاریان قرآنی مصری به این حقیقت می‌رسیم که بیشتر آنان از سنین سه یا چهار سالگی کار حفظ قرآن را شروع کرده و امروز در سایه قرآن شهرت جهانی پیدا کرده‌اند.

وی بیان کرد: یکی از نکات حائز اهمیت در این یادگیری تکرار و تمرین آموخته‌های گذشته است؛ چراکه نه سواد خواندن و نوشتن دارند و نه از بنیه علمی برخوردارند، پس باید تکرار و تمرین را در آموزش آن‌ها مد نظر قرار داد؛ چراکه پاکی درون به آن‌ها کمک می‌کند.

این چهره شاخص قرآنی در مورد تفاوت آموزش قرآن در گذشته و حال بیان کرد: روش‌های آموزش قرآن در گذشته سنتی و تکراری بود و بیشتر در فصل تابستان بچه‌ها در کلاس‌های قرآنی مساجد ثبت‌نام کرده و کار یادگیری قرآن را انجام می‌دادند و بعد از آن تا تابستان سال آینده خبری از ادامه این یادگیری نبود به همین دلیل مدام تکرار می‌شد و جذابیت برای کودکان و نوجوانان نداشت.

وی ادامه داد: در گذشته روش حنجی کردن قرآن برای کودکان و افراد بیسواد را داشتیم که هر روز چند حرف را آموزش داده و روز بعد چند حرف جدید دیگر یاد گرفته و آن را به کلمه تبدیل می‌کردیم و مدام این آموزش تکرار می‌شد.

آموزش‌های جدید قرآن تخصصی‌تر از گذشته است

مرادی با اشاره به اینکه امروزه روش‌های آموزش قرآن علمی‌تر، تخصصی‌تر و به روز شده‌تر از گذشته بوده است و همین روش حنجی کردن با عنوان بخش‌خوانی برای سنین پایین و افراد کم‌سواد به‌کارگیری می‌شود و آسان‌تر از روش حنجی کردن گذشته است. مرحله بعد کلمه‌خوانی و جمله‌خوانی بوده که بسیار منظم پیش می‌رود.

وی افزود: پیشنهاد بنده این است که در آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به فرزندان‌مان از روش‌های جدید و به روز استفاده کنیم؛ چراکه در روش‌های جدید آشنایی با حروف، حرکات، ضرب و حرکت و توانایی کشش حرکات به‌صورت ساده و مرحله به مرحله انجام می‌گیرد.

این استاد قرآن با ابراز تأسف از رغبت کم کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنان برای حضور در کلاس‌های قرآنی بیان کرد: دلیل انگیزه بیشتر برای حضور در کلاس‌های قرآنی تقوا و خلوص نیت بیشتر بین مردم بود.

وی افزود: در گذشته و به‌ویژه در استان کردستان قرآن رکن اصلی آموزش بود و خانواده‌هایی بودند که فرزندانشان را به مدرسه نمی‌فرستادند اما آنان را به حضور در مساجد و آموزش قرآن، گلستان و بوستان و حافظ ترغیب می‌کردند.

مدیر عامل مؤسسه قرآنی دارالقراء سنندج بیان کرد: امروزه به دلیل اوضاع بسیار متفاوت نسبت به گذشته رغبتی برای یادگیری قرآن نمانده است به‌ویژه کسانی هستند که متأسفانه کار آموزش قرآنی را تبدیل به تجارت کرده‌اند؛ لذا ارزش و اعتبار کار قرآنی را پایین آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امروزه شرایط موجود جامعه باعث شده که اگر کسی در مورد امور قرآنی و دینی بحث کند، از سوی جوانان و نوجوانان مورد تمسخر قرار می‌گیرد، افزود: این امر یک مصیبت است که باید التیام یابد اما به دلیل بی‌توجهی، روز به روز بیشتر می‌شود.

فعالان قرآنی نباید وارد عرصه سیاسی و اقتصادی شوند

مرادی بیان کرد: کسی که کار قرآنی را انتخاب می‌کند دیگر نباید وارد عرصه سیاسی و اقتصادی شود و بیشترین وقت خود را باید به این امر اختصاص دهد اما این امر در شرایط کنونی جامعه ما برعکس شده است.

وی عنوان کرد: در گذشته تمام مساجد سطح شهر و روستا محل برگزاری کلاس‌های قرآنی بود که بسیار مورد استقبال مردم هم بود. اما امروزه در قالب‌های مختلف این کلاس‌ها تبدیل به یک درآمدزایی برای فرد شده و همین امر کار قرآن را با مشکل مواجه کرده است.

این استاد برجسته قرآنی افزود: با وجود روش‌های جدید آموزش قرآن اما به دلایل بیان شده استقبال از این کلاس‌های قرآنی مطلوب نبوده است با مراجعه به کشورهای عربی می‌بینیم که سبک آموزش همان حلقه‌های قرآنی بوده و استقبال نیز بسیار خوب است اما در استان به اصطلاح وارد بازار جدید آموزش‌های جدید و تخصصی قرآن شده‌ایم اما متأسفانه دریغ از یک درصد پیشرفت امور قرآنی.

وی ادامه داد: متأسفانه از سوی مسئولان استانی نیز جامعه قرآنی بی‌ارزش‌تر و حمایت از فعالیت‌های قرآنی بسیار کم است و نسل جوان نیز این امر را می‌بینند. وقتی ارزش یک مطرب از یک قاری قرآن در جامعه بیشتر باشد لذا روز به روز فعالیت‌های قرآنی پس رفت خواهد داشت.

مرادی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما این است که بی‌توجه‌ترین افراد به فعالیت‌های قرآنی مسئولان هستند، یادآور شد: اگر جامعه جوان، میانسال و پیر امروز را با سی سال پیش مقایسه کنیم، می‌بینیم که مساجد در گذشته شلوغ‌تر از امروز بود و این مساجد پایگاه، تکیه‌گاه و قدرت در جامعه بودند.

وی با اشاره به اینکه پایگاه مساجد و کلاس‌های قرآن امروزه به شدت تضعیف شده‌اند، یادآور شد: برای رفع این امر باید مسئولان از شعار خارج شوند و به طور عملی در عرصه ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی گام بردارند.

انتهای پیام

captcha