اجرای 31 نمایش در دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
کد خبر: 3837509
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

اجرای 31 نمایش در دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

گروه فرهنگی - در روز دوم چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بالغ بر 31 نمایش در شهر مریوان به اجرا درآمد که هفت اثر آنها در جوار دریاچه زریبار بود.

به گزارش ایکنا از کردستان، سوم شهریورماه  و دومین روز چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بالغ بر 31 نمایش در شهر مریوان به اجرا درآمد که هفت اثر آنها در جوار دریاچه زریبار بود.
نمایش «گلدی می‌خواند» از گنبدکاووس یکی از اجراهایی بود که مورد استقبال پرشور مخاطبان قرار گرفت. اعضای این گروه نمایش سنتی آیینی را اجرا کردند که پوشیدن لباس‌های محلی ترکمنی جلوه خاصی را به این نمایش داده بود. همچنین دوتارنوازی اعضای گروه فضای فرح‌بخشی را ایجاد کرده بود.
این نمایش در واقع روایتگر تقابل زندگی شاه و رعیت و قصه عشق و دلدادگی «تایماز» پسر خان و «آیناز» دختر گلدی مراد، نوازنده ترکمن بود.
اسفندیار قرنجیک، از اعضای این گروه در مورد نمایش «گلدی می‌خواند» گفت: در این نمایش بایرام خان که خان آبادی است با «گلدی مراد» نوازنده و خواننده دوتار ترکمن میانه خوبی ندارد. از طرفی پسر خان عاشق دختر این نوازنده می‌شود. خان هرچند تمام سعی خود را می‌کند که مانع از انجام این کار شود اما در نهایت موفق نمی‌شود و پسرش با دختر نوازنده ازدواج می‌کند.
وی با بیان اینکه حدود 30 سال است که کار تئاتر می‌کنم، افزود: امسال سومین دوره‌ای است که در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت کرده‌ام و فضای این شهر برای تئاتر خیابانی بسیار خوب است، به ویژه دریاچه زریوار که چشم‌انداز بسیار خوبی را دارد.
نمایش «باسنگ» از هرمزگان نیز یکی دیگر از نمایش‌هایی بود که با درون مایه‌ آیینی سنتی خود، به معرفی آیین‌های عروسی منطقه بندر خمیر و شهر هرمزگان می پرداخت.
مرضیه آزادی خالص، کارگردان این نمایش در مورد اثر خود اظهار کرد: در این نمایش پنج آیین مرتبط با عروسی در هرمزگان به تصویر کشیده شده که از جمله آنها آیین سرتراش، حمام گردانی، پری و پروند و ... است.
وی افزود: این آیین‌ها در حال حاضر هم در شهر هرمزگان وجود دارند و فراموش نشده و انجام می‌شود.
کارگردان نمایش باسنگ، در ادامه با بیان اینکه 19 سال است فقط در زمینه تئاتر آیینی کار می‌کنم، اعلام کرد: امسال چهارمین بار است که در این جشنواره شرکت کرده‌ام و هدفم از اجرای این نمایش به تصویردرآوردن آیین‌های سنتی شهرم و آشنا کردن مردم دیگر نقاط با این آیین‌ها بوده است.
وی تصریح کرد: ما در شهر خودمان نیز حداقل هر 10 روز یکبار تئاترهای آیینی را اجرا می‌کنیم و نمایش‌های آیینی ما فقط به حضور در جشنواره خلاصه نمی‌شود. ما این نمایش‌ها را به اجرا درمی‌آوریم تا رسوم خود را زنده بداریم و فراموش نشوند.
آزادی خالص، در ادامه از کمبود بودجه در حوزه تئاتر انتقاد کرد و گفت: آنگونه که باید حمایت مالی نمی‌شویم و برای ما نسبت به شهرهای دیگر تبعیض قایل می‌شوند.
وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، گفت: خوشبختانه ما هیچوقت مشکل خاصی در جشنواره تئاتر مریوان نداشته‌ایم و همیشه با خاطره خوشی این شهر را ترک کرده‌ایم.
نمایش‌های «آلوده نکنیم»، «اسفندیار هم آری»، «یک وال برای خدا نامه نوشت» و «شکست غول بیکاری» از دیگر آثاری بودند که در کنار دریاچه زریبار به نمایش درآمدند و همچنان استقبال مردم از این اجراها بسیار پرشور بود.
اما جدای از تاثیرات مثبت و تبادلات فرهنگی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، اگر بخواهیم نظرات متفاوتی را نیز در مورد این جشنواره بشنویم باید نظر منتقدان را نیز جویا شد.
یادآور می‌شود؛ در روز سوم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان دوشنبه، چهارم شهریورماه بیش از 30 نمایش در نقاط مختلف این شهر به اجرا در می‌آیند و جشنواره کم کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.
انتهای پیام

captcha