شورایی قربانی شورای دیگر!
کد خبر: 3837727
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
ایکنا قزوین بررسی می‌کند؛

شورایی قربانی شورای دیگر!

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ درحالی‌که شورای توسعه قرآنی براساس مجوز و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۸ تشکیل شده است و در این شورا وظایف دستگاه‌های عضو به‌ صورت شفاف مشخص شده است، صدور بخشنامه‌ای از سوی وزارت ارشاد مبنی بر قرار گرفتن فعالیت‌های این شورا در زیرمجموعه شورای فرهنگ عمومی بار دیگر برگزاری این شورای قرآنی را زیر سؤال برد.

شورایی قربانی شورای دیگر!

 با وجود اهمیت جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به‌ عنوان پارلمان قرآنی کشور در سیاست‌گذاری‌ها و تعیین برنامه‌ها و راهبردهای استان در حوزه فعالیت‌های قرآنی شاهد برگزار نشدن آن در استان قزوین هستیم. قریب به 2 سال از آخرین جلسه شورای توسعه قرآنی در استان قزوین می‌گذرد و برگزاری مجدد آن با اما و اگرهایی روبه‌روست.

در حالی که شورای توسعه قرآنی براساس مجوز و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1388 تشکیل شده و در این شورا وظایف دستگاه‌های عضو به‌ صورت شفاف مشخص شده است تا بدین‌وسیله به‌ زعم تصمیم‌سازان، سروشکلی تازه به فعالیت‌های قرآنی کشور داده شود، صدور بخشنامه‌ای از سوی وزارت ارشاد مبنی بر قرار گرفتن فعالیت‌های این شورا در زیرمجموعه شورای فرهنگ عمومی بار دیگر برگزاری این شورای قرآنی را زیر سؤال برد.

دل‌نگران این موضوع نباشید

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا قزوین، با بیان اینکه شورای توسعه قرآنی وجه قانونی نداشت از این‌رو به‌صورت غیرمستقیم این شورا در سطح استان‌ها برگزار می‌شد، گفت: در حال حاضر ما به قانون برگشته‌ایم و این شورا زیرمجموعه شورای فرهنگی عمومی مورد بررسی قرار گرفته و فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از استان‌ها از جمله استان قزوین شورای فرهنگ عمومی به‌ صورت منظم تشکیل نمی‌شود، بیان کرد: دل‌نگران این موضوع نباشید! این مشکل در برخی از استان‌های کشور وجود دارد با این حال از مدیرکل جدید ارشاد استان و استاندار قزوین خواسته‌ام تا به این امر مهم توجه داشته و حتماً شورای فرهنگ عمومی را در سطح استان برگزار کنند و در سال 3 جلسه از جلسات این شورا را نیز به موضوعات قرآنی اختصاص دهند.

فقهی‌زاده بیان کرد: کار شورای فرهنگ عمومی فقط تقسیم پول نیست بلکه برنامه‌ریزی، انجام کارهای مختلف با محتوای فرهنگی و سیاست‌گذاری در این حوزه از جمله مهم‌ترین نقش‌های این شورا با حضور مسئولان استان‌هاست، بنابراین باید کاملاً جدی گرفته شود.

تصمیم وزارت ارشاد در شأن قرآن نبود

این تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش‌هایی را نیز در پی داشت چرا که در بسیاری از استان‌های کشور تشکیل شورای فرهنگ عمومی خود محل مناقشه است و حتی در برخی از استان‌ها از جمله استان قزوین این شورا تعطیل است!

مجید وفاپور، مشاور فرهنگی و قرآنی استانداری قزوین با اشاره به ابلاغیه‌ای که سال گذشته از سوی وزارت ارشاد صادر شد، گفت: در این ابلاغیه که به تمام استان‌ها ابلاغ شد تأکید بر این بود شورای توسعه فرهنگ قرآنی ذیل شورای فرهنگ عمومی تشکیل شود، این در حالی است که در برخی از استان‌ها از جمله استان قزوین بیش از 9 ماه است که شورای فرهنگ عمومی برگزار نشده تا برحسب آن در خصوص مسائل حوزه قرآنی استان تصمیم‌گیری شود، لذا به نظر می‌رسد قرار گرفتن شورای توسعه قرآنی زیر نظر شورای فرهنگ عمومی در شأن قرآن کریم نیست و این موضوع می‌تواند وهن به قرآن باشد.

خلل جدی در برنامه‌ریزی‌های حوزه قرآن

علی عظیمی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف استان قزوین نیز با بیان اینکه در سنوات مختلف جلسات شورای توسعه قرآنی در سطح مدیران استان تشکیل می‌شد، اظهار کرد: کارشناسان مختلف فرهنگی با بررسی موضوعات مختلف خوراک لازم فکری را برای گرفتن تصمیمات کلان ارائه می‌کردند اما با تعطیلی این جلسات شاهد خلل جدی در برنامه‌ریزی‌های حوزه قرآن هستیم.

وی ادامه داد: از کمترین مزیت‌های برگزاری شورای توسعه قرآنی این بود که مدیران ارشد استانی و فرهنگی در این جلسات شنونده مشکلات فعالان قرآنی بودند که این در تصمیم‌سازی‌های آن‌ها بسیار حائز اهمیت بود و ضمن بررسی مشکلات تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

عظیمی با اعلام اینکه امیدواریم بار دیگر این شورا تشکیل شود و این جلسات در چرخه برگزاری مجدد قرار بگیرد، گفت: با توجه به مشکلات موجود در جامعه می‌توان یکی از علل به وجود آمدن آن را دوری از قرآن و آموزه‌های دینی دانست، بنابراین استانداردهای فکری و دینی و اعتقادی می‌طلبد تا به‌صورت ویژه این مباحث مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

تغییر سریع تصمیمات

بی‌شک این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها بدون در نظر گرفته‌شدن آسیب‌های آن می‌تواند خللی اساسی در روند فعالیت‌های قرآنی ایجاد کند. کاظم زمانی، از فعالان فرهنگی و قرآنی استان و قائم‌مقام آیت‌الله عابدینی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قزوین، با اعلام اینکه این شورا در حال حاضر عملاً از نظر جایگاه اداری وجود خارجی ندارد و مباحث آن باید ذیل شورای فرهنگ عمومی بررسی شود، اظهار کرد: بعد از ارسال این نامه عملاً شوراهای گسترش فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها تعطیل شد و مسئولان استان‌ها ملزم شدند مباحث مختلف مربوط به امور قرآنی را تحت نظر شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار دهند.

زمانی با بیان اینکه شورای توسعه قرآنی مصوبه شورای عالی فرهنگی را داشت و کاملاً قانونی بود، یادآور شد: این شورا که در ابتدای امر با جدیت تام فعالیت خود را در استان قزوین آغاز و جلسات مختلفی نیز در استان در این راستا برگزار شد و با مسئولان دستگاه‌های مختلف استان نیز صحبت‌هایی برای حضور شخص مدیران در جلسات این شورا دایر شد، اما تغییر سریع تصمیمات در حوزه مسائل فرهنگی و ادغام آن مورد نقد است و موجب ناکام ماندن ظرفیت‌های فرهنگی استان‌ها و آسیب جدی در این حوزه می‌شود.

حذف شورای توسعه قرآنی؛ یک ایده بسیار ضعیف

اصلاح قانون و تشکیل مجدد شورای توسعه قرآنی به‌طور حتم می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های اتخاذ شده و تصمیم‌گیری‌های مسئولان امر بسیار حائز اهمیت باشد. محمدحسین محمدی‌آهویی، از فعالان و قاریان برتر قرآن کریم استان قزوین، با تأکید بر اینکه وجود شورای توسعه یک نیاز است گفت: نخبگان هر رشته‌ای دارای جایگاه خاصی در هستند اما در حوزه فعالیت‌های قرآنی این امر مورد غفلت قرار گرفته است. بنابراین باید از ظرفیت نخبگان قرآنی بسیار خوبی که در سطح استان داریم استفاده شود که این مهم می‌تواند در قالب شورای توسعه قرآنی انجام پذیرد.

وی ادامه داد: قرار گرفتن شورای توسعه قرآنی در زیرمجموعه شورای فرهنگ عمومی و حذف آن یک ایده و نظر بسیار ضعیف است که باید این روند اصلاح و به‌ صورت مجزا تشکیل شود.

نمایندگان مجلس ورود کنند

برای رسیدن به قانون مشخص برای پیشبرد اهداف و آموزه‌های دینی و قرآنی در جامعه نیازمند تدوین قوانین و دستورالعمل‌های کاربردی توسط مسئولان امر هستیم که در این بین نقش نمایندگان مجلس را نمی‌توان نادیده گرفت. مجید وفاپور در این زمینه با بیان اینکه ناهماهنگی کشوری و ناهماهنگی استانی موجب شد تا جلسات این شورای مهم فرهنگی تشکیل نشود، ادامه داد: تعطیلی جلسات شورای فرهنگ عمومی و برگزاری نامنظم آن بسیار آسیب‌زننده است، بنابراین اداره کل ارشاد اسلامی به‌عنوان دبیر این شورا باید پیگیر این قضیه باشد که چرا این شورا تشکیل نمی‌شود.

مشاور فرهنگی و قرآنی استانداری قزوین گفت: این ایراد جدی است و فعالان قرآنی می‌توانند ضمن پیگیری از مسئولان بازنگری در این قانون را خواستار باشند تا مقولات قرآنی به‌صورت جداگانه در جلساتی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار بگیرد؛ همچنین کوتاهی‌های صورت گرفته نسبت به مسائل قرآنی باید از سوی مجلس شورای اسلامی حل شود و نمایندگان مجلس با ورود در این امر تلاش کنند تا بار دیگر جلسات شورای توسعه قرآنی به‌صورت مجزا برگزار شود.

به گزارش ایکنا، همگان بر این نکته اذعان دارند که مباحث فرهنگ عمومی بسیار وسیع و متنوع است و با این وضعیت و به دلیل محدودیت وقت مسئولان استان با نگاهی خوش‌بینانه اگر در طی سال جلسات شورای عمومی به‌صورت منظم و به‌موقع تشکیل شود شاید سالی یک یا نهایت 2 بار این جلسات به موضوعات قرآنی اختصاص پیدا کند که این بسیار ناچیز و آسیب‌زننده است. لذا تغییر این فرایند بسیار مهم و لازم است و امیدواریم مسئولان ذی‌ربط هر چه سریع‌تر نسبت به آن همت و مبادرت ورزند تا شاید بدین واسطه شاهد تزریق خون تازه در رگ‌های فعالیت‌های قرآنی و دینی باشیم.

گزارش از رقیه ملاحسنی؛ خبرنگار ایکنا قزوین

captcha