جلوه‌های ایمان را در ایام محرم بروز دهیم/ مبارزه با فساد اقتصادی؛ از مصادیق امر به معروف
کد خبر: 3838634
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

جلوه‌های ایمان را در ایام محرم بروز دهیم/ مبارزه با فساد اقتصادی؛ از مصادیق امر به معروف

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه در ایام محرم باید جلو‌ه‌های ایمان را از خودمان بروز دهیم، خواستار توجه به فضاسازی‌های شهری متناسب با این ایام شد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 8 شهریور در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به بحث طرح شده در خصوص نشانه‌های ایمان گفت: هفته گذشته سه نشانه را مطرح کردیم اینکه اگر خشنود باشیم باطلی را انجام ندهیم، اگر ناراحت باشیم معصیتی مرتکب نشویم و اگر قدرتمند باشیم به کسی ظلم نکنیم بلکه عفو کنیم.


عشق به امام حسین(ع)؛ یكی از نشانه‌های ایمان

وی در ادامه بحث هفته گذشته به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) اشاره كرد و افزود: بر اساس این حدیث یکی از نشانه‌های ایمان آن است که فرد وقتی یاد امام حسین(ع) می‌افتد دلش آتش می‌گیرد؛ به فرموده حضرت رسول(ص) اگر نشانه ایمان را جست‌وجو می‌کنیم، ببینیم که حرارت عشق امام حسین(ع) در دلمان هست یا نه.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه آتش عشق امام حسین(ع) در دل مومن هیچ زمانی خاموش نمی‌شود، گفت: بر اساس این حدیث هیچ مومنی یاد حسین(ع) نمی‌کند مگر چشمش به اشک بنشیند. امکان دارد خیلی ظاهرها مشخص نکند، اما ریشه ایمان زمانی مشخص می‌شود که نام حسین(ع) را اگر بشنود، مومن چشمش اشک آلود می‌شود.
امام جمعه شیراز گفت: اشک ریختن برای امام حسین(ع) یعنی ریشه ایمان در دل فرد خشک نشده و می‌تواند به آخرت و شفاعت امام حسین(ع) امیدوار باشد.


جلوه‌های ایمان را در ایام محرم بروز دهیم
وی با تأكید بر اینکه در ایام محرم باید جلو‌ه‌های ایمان را از خودمان بروز دهیم به نکاتی که باید در این ایام مدنظر داشت و آن‌ها را انجام داد اشاره كرد و گفت: اولین موضوع در مورد جلوه شهر است، شیراز شهری است که در اسلام و به محبت اهل بیت(ع) بنا شده، هر کس که محبت اهل بیت و عشق حسین(ع) را ندارد، اهل شیراز نیست.
آیت‌الله دژكام بیان كرد: از روزی که خاندان آل بویه در شیراز بوده‌اند تاکنون میدان، میدان عشق و محبت اهل بیت(ع) بوده است و خواهد ماند.


جلوه سومین حرم اهل بیت(ع) را در شیراز افزایش دهیم
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه باید جلوه اهل بیت(ع) در این شهر باشد، اعطای عنوان حرم سوم اهل بیت(ع) به شیراز توسط مقام معظم رهبری را یادآور شد و گفت: این جلوه را باید افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه فاصله شرق تا غرب شیراز باید جلوه عشق امام حسین(ع) مشهود باشد، گفت: وظیفه شهرداری، مردم و همه مدیران و دستگاه‌های دولتی است، اینکه یک سازمان و اداره دریغ کند از نصب یک پرچم یعنی مدیر آن نمی‌داند که در کجا مدیریت می‌کند.
آیت‌الله دژكام با اشاره به اینکه مردم معطل گفتن ما نمی‌مانند و کار خود را شروع کرده و پاتوق‌ها را برپا کرده‌اند، گفت: بعضی اداره‌ها بودجه فرهنگی دارند اما فکر می‌کنند فرهنگ غیر از علی و عشق علی و خاندان علی(ع) است، لذا بودجه را در جای دیگری هزینه می‌کنند.
امام جمعه شیراز با اشاره به عشق ارادت سعدی و حافظ به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع)، گفت: بعضی خیلی سنگ این بزرگواران را به سینه می‌زنند اما دروغ می‌گویند، اگر واقعا راست می‌گوییم بیاییم همراه شویم با آنان که عشق می‌ورزیدند به اهل بیت(ع)، نه اینکه هر ساعت هر گوشه‌ای کوتاهی در مسائل فرهنگی و ارزشی و طرح مباحثی که ملالت خاطر می‌آورد برای همه را شاهد باشیم.


مجالس سوگواری حسینی، مجلس علم و موعظه باشد
وی در بیان نکته دوم که باید در ایام محرم مدنظر داشت، گفت: مجالس امام حسین(ع) را نباید از گفت‌وگوی علم دینی خالی کرد، گاهی مجالس به مداحی می‌گذرد، این خوب است اما باید یک عالم سخن اهل بیت(ع) را بگوید، مجلس ما باید مجلس علم، موعظه و مرثیه باشد، اگر این سه را داشته باشیم تاثیرگذار خواهد بود.
آیت‌الله دژكام همچنین برگزاری نماز ظهر عاشورا را بسیار مهم دانست و گفت: شاید ما زمینه‌سازی مناسب را نکرده‌ایم و بستر مناسب برای برگزاری نمازی باشکوه در حرم مطهر فراهم نشده است. باید این موضوع را مدنظر داشت و آن را دنبال کرد.
وی در خطبه دوم نماز جمعه شیراز، تولید سامانه پدافندی را از افتخارات نظام اسلامی دانست و گفت: مسئولان روسیه اعتراف کردند که ایران با داشتن چنین سامانه موشکی نیاز به اس 400 ندارد، این افتخار برای مردم و خصوصا افتخارآفرینان نیروهای مسلح و نظامی است.


محكومیت كشتار مسلمانان كشمیر
امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به مظلومیت مردم مسلمان کشمیر، خباثت استعمارگران و در راس آن‌ها انگلیس را محکوم و حمایت مسلمانان ایران را از مردم مظلوم کشمیر اعلام کرد.
آیت‌الله دژكام همچنین کمک مردم فارس و شیراز به بازسازی عتبات عالیات و حرم‌های مطهر حضرت علی(ع) و اولاد علی(ع) در عراق را یک افتخار دانست و بر لزوم تداوم این افتخارآفرینی تاکید کرد.
وی در ادامه با یادآوری اینکه هفته اول ماه محرم‌الحرام، هفته امر به معروف و نهی از منکر نامیده شده است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه مسلمانان است چرا که حضرت امام حسین(ع) فرمود می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و پیروان ایشان هم باید همینگونه باشند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به آیات 67 تا 72 سوره توبه، که خداوند در آن ویژگی‌های مومن و منافق را مطرح فرموده است، گفت: همان‌گونه که در این آیات آمده، مومن امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، اما منافق دلش می‌خواهد منکر در جامعه اشاعه پیدا کند.
آیت‌الله دژكام با تصریح اینکه آنچه امروز آمریکا و انگلیس تبلیغ کرده و افرادی که ایمانشان ضعیف است آن را تایید می‌کنند، علامتی از وجود نفاق است، گفت: باید منافق را شناخت و از صفوف مومنان کنار گذاشت.


هشدار درباره رخنه نفوذی‌ها به كارهای اجرایی و مدیریتی
وی اضافه کرد: متأسفانه گاهی به دلیل کم دقتی، نفوذی‌ها تا عرصه کارهای اجرایی و مدیریتی جلو می‌روند و آنجا هم امر به منکر کرده و میدان را برای منکرات باز می‌کنند.
امام جمعه شیراز با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به دولت، گفت: من هم به سران دولت می‌گویم که مراقب نفوذی‌ها باشید، اگر نفوذی نیست چرا در مجلس رسمی شاهد جلوه‌گری زن‌هایی هستیم که در هیچ کجا سابقه نداشته، گیرم رده‌های بالا موافق نبوده‌اند اما یکی برنامه‌ریزی کرده است، این‌ها باید پیگیری شود و نفوذی را پیدا کنند.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در آن مراسم، به روستائیان و اقوام و ارزش‌های مردم توهین شد، گفت: ما قصد نداریم این را به مسئله‌ای برای دولت تبدیل کنیم، دولت اولویت‌های مهم‌تری نظیر معیشت و اقتصاد مردم را دارد که باید به آن‌ها بپردازد، اما گاهی هرچه سکوت کرده و آرامش به‌خرج می‌دهیم، شاهد بعضی مسائل هستیم که گاهی در همین شهر شیراز هم انجام می‌شود.


برخی فهم درستی از مسائل فرهنگی ندارند
وی با تصریح اینکه برخی افراد که فهم درستی از مسائل فرهنگی ندارند، به تاکیدات مقام معظم رهبری اشاره كرد و گفت: از نظر معظم‌له اولویت مسئله فرهنگ در دراز مدت نسبت به مسئله اقتصاد هم بیشتر است و باید نسبت به آن دقت داشت.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس گفت: از مجموعه مدیران فارس می‌خواهیم که در این زمینه پیشگیرانه عمل کنند تا مسئله‌ای حادث نشود، اگر شد قشنگ نیست. اینکه خلاف ارزش‌های دینی و فرهنگی مردم و نظام کاری انجام شود خوب نیست و حتی تذکر دادن آن هم جلوه مناسبی ندارد، همه ما یک مجموعه و یک ملت و یک نظام هستیم، درست نیست مدام تذکر دهیم، علاج واقعه را باید قبل از وقوع انجام داد.


مبارزه با فساد اقتصادی؛ از مصادیق امر به معروف

آیت‌الله دژکام یکی دیگر از مسائل مهم در باب امر به معروف و نهی از منکر را بحث مبارزه با فساد اقتصادی دانست و گفت: بخشی از این وظیفه برعهده دستگاه قضایی است که با توجه به رویکرد ریاست قوه قضائیه یعنی اقدام نه اعلام، کارهای خوبی انجام شده و در حال انجام است، امیدواریم که خیلی مراقبت کنند تا این حرکت ارزشمند لطمه نخورد چون دشمن و کسی که ضرر می‌کند دنبال آتو گرفتن است.
وی یادآور شد: متأسفانه گاهی شعارهای رئیس دستگاه قضا مورد توجه بعضی قرار نمی‌گیرد که او چه خدمتی را به نظام و اسلام می‌کند و دیگران هم همین کار را انجام دهند.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه دولت هم در این موضوع وظیفه‌ای برعهده دارد و مسلما باید پیگیری شود، گفت: همه این مردم در اقداماتی که از باب امر در مبارزه با فساد، لاابالی گری و اباهه گری، حل مشکلات اقتصادی مردم که کاری از آن بالاتر نیست، حامی اقدامات دولت بوده و هستند.
انتهای پیام

captcha