شب خاطره شیهد «محمدشیخ الاسلام» در سنندج برگزار می‌شود
کد خبر: 3842464
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

شب خاطره شیهد «محمدشیخ الاسلام» در سنندج برگزار می‌شود

گروه فرهنگی- شب خاطره «شهید حاج ماموستا محمد شیخ الاسلام» همزمان با دهمین سالروز شهادت این روحانی جلیل‌القدر به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان 26 شهریورماه در سالن همایش‌های صدا و سیمای مرکز کردستان برگزار می‌شود.

امین مرادی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: شب خاطره شهید شیخ‌الاسلام همزمان با دهمین سالروز شهادت ماموستا محمد شیخ‌الاسلام از روحانیون برجسته اهل سنت کردستان 26 شهریورماه در محل سالن همایش های صدا وسیمای مرکز کردستان در سنندج برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه همایش ملی «شیخ‌الاسلام کردستان» که همزمان با هفته وحدت 20 آبان ماه سال جاری در سنندج برگزار می‌شود، افزود: شب خاطره شهید شیخ‌الاسلام آغازی بر برگزاری این همایش ملی است، تعدادی از دوستان، شاگردان این شهید جلیل القدر و شخصیت‌های ملی و استانی در باب شخصیت و خصوصیات فردی و اجتماعی ماموستا شیخ‌الاسلام خاطراتی را بیان و وجوه مختلف زندگی ایشان را مورد بررسی قرار می‌دهند.
مرادی با اشاره به جایگاه تقریبی ماموستا شیخ‌الاسلام و توجه ویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به این شهید چه در زمان حیات و چه در بعد از شهادت بیان کرد: فرمایشات معظم له در دیدار دست‌اندرکاران کنگره 5400 شهید استان کردستان در خرداد ماه سال جاری در خصوص جایگاه والای این روحانی برجسته و همچنین پیام تسلیت معظم له در پی شهادت این شهید والامقام و مطالب دیگری که در خصوص مظلومیت شهدای کردستان به ویژه شهدای روحانی بیان فرموده‌اند، همگی در برگیرنده مقام و جایگاه والای علمی و شخصیتی شهید شیخ الاسلام است که باید در سطح ملی این ویژگی‌ها برجسته شود.
وی تأکید کرد: برگزاری شب‌های خاطره از محوری‌ترین برنامه‌های حوزه هنری است که بسیار مورد تأکید رهبر انقلاب نیز بوده است، بر همین مبنا و به منظور به تصویر در آوردن ابعاد شخصیتی این شهید والا مقام همایش ملی شهید شیخ‌الاسلام برنامه‌ریزی شده است که در زمان مقرر شده با حضور شخصیت‌های علمی و دانشگاهی و چهره‌های مطرح کشوری و استانی با برگزاری پنل‌های تحصصی و بررسی مقالات ارائه شده در سنندج برگزار می‌شود.
رئیس حوزه هنری استان کردستان عنوان کرد: ماموستا شیخ‌الاسلام از مروجان اصلی تقریب مذاهب اسلامی بودند و در طول حیات پربرکتشان در مقام یک روحانی و در مقام یک استاد دانشگاه و مدرس فلسفه اسلامی براهمیت این موضوع تأکید و در راه ترویج این اصل مهم و مبارزه با افراطی‌گری‌های گروه‌های به ظاهر اسلامی در 26 شهریورماه 88 بعد از نماز مغرب و عشاء مصادف با 27 رمضان در مقابل مسجد سید قطب سنندج به شهادت رسیدند.
ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، سوم فروردین‌ماه سال 1315 هجری شمسی در خانواده‌ای مذهبی در یکی از روستاهای شهرستان بانه از توابع استان کردستان چشم به جهان گشود. وی تحت تعالیم پدرش قرار گرفت و در فضایی پرورش یافت که 13 نسل پیش از او در راستای رسالت و آموزه‌های دینی به فعالیت مشغول بودند.
وی در محضر علمای بزرگ کردستان به تحصیل علوم اسلامی پرداخت تا اینکه در سال 1336 از سوی عالم و استاد بزرگ منطقه، ملا‌باقر، مجاز به تدریس و به‌ عنوان مفتی اعظم مذهب شافعیه در منطقه شناخته شد. پشتکار وی در طلب علم زبانزد خاص و عام بود به‌ طوری ‌که جهت یادگیری مطلبی تا ساعت‌ها روی پاهایش می‌ایستاد.
ماموستا شیخ‌الاسلام قریب به نیم قرن از عمر خود را به تدریس و تربیت طالبان علم پرداخت که نتیجه آن را می‌توان در تربیت روحانیان و ماموستاهایی دید که همگی آنها از الگوها و نمونه‌های منطقه هستند.
وی نزدیک به 20 سال در سقز و بانه به ‌صورت سنتی در حجره طلاب و هم در مدارس رسمی علوم دینی و کلاسیک به امر تدریس، تحقیق و تفحص پرداخت و حدود 30 سال نیز در سنندج همزمان که سمت امام جماعت مسجد «سید قطب» را برعهده داشت به امر تدریس، تحقیق و پژوهش در مدارس دینی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌های استان مشغول بود.
شیخ‌الاسلام، شش سال در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، حدود 20 سال در دانشکده الهیات دانشگاه تهران و 10 سال در دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحدهای سنندج و سقز و سایر دانشگاه‌های سطح استان به تربیت طلاب علوم دینی و دانشجویان مشغول بود. او در فلسفه، فقه، اصول، تفسیر و سایر علوم اسلامی تبحر و مهارت خاصی داشت به‌طوریکه در انجمن‌های علمی علوم اسلامی عضو فعالی بود.
یادآور می‌شود؛ وی علاوه بر فعالیت‌های دینی و فرهنگی، در دوره‌های سوم و چهارم به ‌عنوان نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و همچنین در شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ‌عنوان عضو فعالیت داشت.
انتهای پیام

captcha