برگزاری 15 شب خاطره شهدا در کردستان
کد خبر: 3842983
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷

برگزاری 15 شب خاطره شهدا در کردستان

گروه فرهنگی- رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گفت: حوزه هنری در زمینه ادبیات پایداری برنامه‌محوری خود را بر پایه شب خاطره و همچنین ثبت و ضبط ایثارگری شهدا دوران انقلاب و دفاع مقدس قرار داده است و تاکنون ۱۵ مورد شب خاطره شهدا برگزار کرده است.

به گزارش ایکنا از کردستان، امین مرادی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان همزمان با دهمین سالروز شهادت شهید ماموستا محمد شیخ‌الاسلام در مراسم شب خاطره آن شهید والا مقام شامگاه گذشته، 26 شهریورماه در سالن همایش‌های صدا و سیمای مرکز کردستان برگزار شد، اظهار کرد: در راستای عمل به منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با هدف الگوسازی برای نسل جوان از شخصیت‌های برجسته علمی و دینی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، و معرفی چهره های انقلابی ، همایش ملی نکوداشت ماموستا محمد شیخ‌الاسلام و به تعبیر رهبری، شهید مظلوم کردستان با هدف بررسی آثار، دیدگاه‌ها، شخصیت و زندگی این شهید در آبان ماه ۹۸ همزمان با هفته وحدت برگزار می‌شود.
وی افزود: حوزه هنری در زمینه ادبیات پایداری برنامه‌محوری خود را بر پایه شب خاطره و همچنین ثبت و ضبط ایثارگری شهدا دوران انقلاب و دفاع مقدس قرار داده است و تا کنون ۱۵ مورد شب خاطره شهدا از جمله شهیدان احمد کرمی، محمدامین رحمانی، سعید توفیقی، امان اللهی ، ورمقانی، ماموستا بیانی، حماسه دولاب، دکتر رستم پور، ما ۱۳ نفر، اولین گروه اعزام بیجار به جبهه، الله مرادی را برگزار کرده است.
مرادی ماموستا شیخ الاسلام را یکی از مفاخر کردستان عنوان کرد و افزود: در این همایش امیدواریم از جنبه‌های مختلف سیره و زندگی این شهید والا مقام مورد بررسی قرار می گیرد .
وی با اشاره به وجه علمی ودینی ماموستا شیخ الاسلام اعلام کرد: امیدواریم اساتید حوزه و دانشگاه با ارائه مقاله در بخش های مختلف این همایش ضمن بررسی جنبه های مختلف زندگی این شهید روحانی نسبت به معرفی بایسته این شهید به نسل جوان و ترویج فرهنگ ایثار وشهادت گام بردارند.
در ادامه تعدادی ازماموستایان و شاگردان این شهید والامقام به بیان خاطرات پرداختند و با اهدای لوح یادبود از خانواده این شهید با حضور مسئولین استانی تجلیل به عمل آمد
ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، سوم فروردین‌ماه سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در خانواده‌ای مذهبی در یکی از روستاهای شهرستان بانه از توابع استان کردستان چشم به جهان گشود و تحت تعالیم پدرش قرار گرفت و در فضایی پرورش یافت که ۱۳ نسل پیش از او در راستای رسالت و آموزه‌های دینی به فعالیت مشغول بودند.
وی در محضر علمای بزرگ کردستان به تحصیل علوم اسلامی پرداخت تا اینکه در سال ۱۳۳۶ از سوی عالم و استاد بزرگ منطقه، ملا‌باقر، مجاز به تدریس و به‌ عنوان مفتی اعظم مذهب شافعیه در منطقه شناخته شد.
مدارس رسمی علوم دینی و کلاسیک به امر تدریس، تحقیق و تفحص پرداخت و حدود ۳۰ سال نیز در سنندج همزمان که سمت امام جماعت مسجد «سید قطب» را برعهده داشت به امر تدریس، تحقیق و پژوهش در مدارس دینی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌های استان مشغول بود.
شیخ‌الاسلام، ۶ سال در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، حدود ۲۰ سال در دانشکده الهیات دانشگاه تهران و ۱۰ سال در دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحدهای سنندج و سقز و سایر دانشگاه‌های سطح استان به تربیت طلاب علوم دینی و دانشجویان مشغول بود. او در فلسفه، فقه، اصول، تفسیر و سایر علوم اسلامی تبحر و مهارت خاصی داشت به‌طوریکه درانجمن‌های علمی علوم اسلامی عضو فعالی بود.
وی علاوه بر فعالیت‌های دینی و فرهنگی، در دوره‌های سوم و چهارم به ‌عنوان نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و همچنین در شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ‌عنوان عضو فعالیت داشت.
ماموستا شیخ‌الاسلام از مروجین اصلی تقریب مذاهب اسلامی بود و در طول حیات پربرکتشان در مقام یک روحانی و در مقام یک استاد دانشگاه و مدرس فلسفه اسلامی براهمیت این موضوع تأکید کرد و در راه ترویج این اصل مهم و مبارزه با افراطی‌گری‌های گروه‌های به ظاهر اسلامی در ۲۶ شهریورماه ۸۸ بعد از نماز مغرب و عشا مصادف با ۲۷ رمضان در مقابل مسجد سیدقطب سنندج به شهادت رسید.
انتهای پیام

captcha