خیزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3845670
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

خیزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از مؤسسات قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی- مسئول دبیرخانه هیأت نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کردستان از خیزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از مؤسسات قرآنی در طول سال جاری خبر داد.

مؤسسات و تشکل‌های قرآنی به صورت خاص در حوزه فرهنگی، دینی و قرآنی فعالیت می‌کنند و در واقع به ماهیت نظام اسلامی که ماهیتی فرهنگی ـ دینی است، معنا می‌بخشند و در همین راستا برای پیشبرد اهدافشان و در راه رسیدن به نیازهای مخاطبان خود با مشکلات و ناهمواری‌هایی روبه رو هستند که نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی دولت و حاکمیت هستند.
در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حمایت بیشتر از این تشکل‌های مردمی حمایت‌های ویژه‌ای را برای مؤسسات قرآنی و جامعه قرآنی در نظر گرفته است که مسئول امور قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از این امتیازات به عنوان خیزشی برای حمایت از مؤسسات قرآنی نام می‌برد، برای اطلاع از این امتیازات ویژه وزارت ارشاد با گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید:
کامل گلباغی، مسئول امور قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: در بخش مؤسسات قرآنی بسیار ضعیف هستیم به دلیل عدم زمینه لازم استقبال خوبی از مؤسسات قرآنی نشده است.
وی افزود: در این راستا معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تسهیلات ویژه‌ای برای مؤسسات قرآنی و فعالان قرآنی در نظر گرفته است تا بتوان زمینه رشد هرچه بیشتر مؤسسات قرآنی را فراهم کرد.
گلباغی به تسهیلات تخصیص یافته به مؤسسات قرآنی اشاره و عنوان کرد: معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی، بیمه کادر و مربیان مؤسسات قرآنی، بیمه تکمیلی برای فعالان قرآنی، معافیت در پرداخت قبض آب، برق و گاز از جمله‌های برنامه‌های حمالیتی از مؤسسات قرآنی است.
تخصیص زمین برای ساخت مؤسسات قرآنی
مسئول امور قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از تخصیص زمین با کاربری مربوط به مؤسسات قرآنی خبر داد و گفت: هر شهر و یا شهرکی که اخداث می‌شود، زمین با کاربری قرآنی برای آن در نظر گرفته می‌شود که با معرفی مؤسسات قرآنی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسکن و شهرسازی این زمین با هزینه کمتر و کارشناسی شده برای احداث مؤسسه قرآنی به آن‌ها تخصیص می‌یابد.
وی اعلام کرد: کمک به تأمین مصالح، مشاوره فنی از سوی سازمان نظام مهندسی و تخفیفات ویژه شهرداری‌ها برای احداث مؤسسات قرآنی از دیگر حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مؤسسات قرآنی بوده است.
گلباغی افزود: گواهی دوره ضمن خدمت، شناسنامه ملی مؤسسات، کمک به تکمیل پروژه‌های عمرانی - قرآنی، کمک سرانه آموزشی و ساختمانی و تجهیزات برای کسانی که مؤسسات قرآنی تشکیل می‌دهند.
فارغ‌التحصیلان علوم قرآنی برای تشکیل مؤسسه از امتیازات ارشاد برخوردار می‌شوند
وی با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان علوم قرآنی برای تشکیل مؤسسه از امتیازات ارشاد برخوردار می‌شوند، اعلام کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد تا برای تحصیلکرده‌های رشته‌های علوم قرآن و حدیث، رشته‌های قرآنی، رشته‌های مرتبط همچون ادبیات عرب، فلسفه، ادبیات در صورت داشتن سواد قرآنی با آسان کاری‌های لازم مؤسسه قرآنی تشکیل دهد.
مسئول امور قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان بیان کرد: از سال 92 تا کنون چهار مؤسسه ثبت رسمی و 14 مؤسسه نیز موافقت اصولی دریافت کرده و مابقی در دست اقدام است.
تشکیل 50 مؤسسه قرآنی جدید در کردستان
وی افزود: با توجه به آسان کاری‌های صورت گرفته در تلاشیم تا پایان سال جاری بتوانیم 50 مؤسسه قرآنی را در سطح استان تشکیل دهیم.
گلباغی با سایر امتیازات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و عنوان کرد: تجلیل از خادمان ملی و فعالان قرآنی منتخب استانی یکی از برنامه‌های ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از فعالیت‌های قرآنی در استان بوده است که به صورت سالانه برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: اعطای نشان دولتی به فعالان قرآنی و بهره‌مندی حافظان، قاریان و مدرسان قرائت از مزایای درجات هنری از دیگر امتیازات ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از فعالان قرآنی بوده است.

پذیرش بدون کنکور حافظان و قاریان قرآن

مسئول امور قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان عنوان کرد: بهره‌مندی از مزایای استخدامی قراء و حفاظ قرآنی، تحصیل رایگان در آموزش عالی کشور برای حفاظ و قراء، اعطای مدرک کارشناسی رشته قرآن و حدیث به حافظان کل قرآن، پذیرش بدون کنکور حافظان دانشگاه‌های کشور و قاریان برتر بین‌المللی، ادامه تحصیل قاریان بین‌المللی در مقاطع ارشد و دکترا بدون کنکور از دیگر برنامه‌های وزارت ارشاد در راستای حمایت از فعالان قرآنی بوده است.
وی به اعطای تسهیلات به دانشجویان قرآنی اشاره و اعلام کرد: به پایان‌نامه‌های دانشجویان در رشته‌های علوم قرآنی تسهیلاتی از سوی وزارت علوم تخصیص می‌یابد.
گلباغی حمایت از طرح‌های پژوهشی با موضوع قرآنی، حمایت از آثار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با موضوع قرآن و عترت و بیمه شدن فعالان قرآنی را از دیگر برنامه‌های وزارت ارشاد در راستای حمایت از جامعه قرآنی دانست.
انتهای پیام

captcha