37 كشور؛ میزبان برنامه‌های یادروز حافظ/ «حافظ و انسان امروز»؛ موضوع نشست‌های علمی امسال
کد خبر: 3847768
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲

37 كشور؛ میزبان برنامه‌های یادروز حافظ/ «حافظ و انسان امروز»؛ موضوع نشست‌های علمی امسال

گروه فرهنگی ـ مدیر مركز حافظ شناسی از برگزاری مراسم یادروز حافظ در 30 كشور دنیا خبر داد و گفت: مراسم اصلی در جوار آرامگاه خواجه اهل راز برگزار خواهد شد.

به گزارش ایكنا از فارس، كاووس حسن‌لی، رئیس مرکز حافظ شناسی امروز، 14 مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از برگزاری برنامه‌های یادروز حافظ در ۳۰ کشور دیگر خبر داد و گفت: مراسم اصلی در جوار آرامگاه خواجه اهل راز برگزار خواهد شد كه در آن نماهنگی برای یادمان چهره‌های ماندگار ادبی استان فارس پخش خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه‌های علمی امسال گفت:‌ نشست علمی یادروز حافظ امسال با موضوع «حافظ و انسان امروز» در روز 20 مهرماه از ساعت 8:15 تا 12:30 با حضور حافظ پژوهان، ادیبان و اندیشمندانی در مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس برگزار خواهد شد.

تشریح برنامه‌های نشست علمی
حسن‌لی افزود: در نشست اول محمدعلی نعمت‌الهی (استاد دانشگاه علوم قرآنی) با موضوع انسان در نگاه حافظ و ملاصدرا، علی رجایی (استاد دانشگاه اراک) با موضوع تاریخ خلقت، مفهوم انسان و انسان بودن نزد حافظ و گوته، امیرحسین ماحوزی (استاد دانشگاه) پیرامون حافظ و روان‌شناسی ترس و نصرالله امامی (استاد دانشگاه اهواز) در خصوص حافظ و جامعه‌ انسانی پیرامونش سخنرانی می‌کنند.
وی ادامه داد: در بخش دوم این نشست‌ها نیز اصغر دادبه (استاد دانشگاه) درباره حافظ و انسان امروز، علیرضا نیکویی (استاد دانشگاه گیلان) پیرامون نقد رهیافت فلسفی به شعر حافظ (معطوف به پرسش‌های انسان)، کاوه بهبهانی (پژوهشگر) درخصوص حافظ، دیگری و دگرپذیری به سخنرانی می‌پردازند.
این استاد دانشگاه افزود: علاوه بر سخنرانی‌های علمی که با موضوع حافظ و انسان انجام خواهد شد، رونمایی از یک مجموعه‌ای یازده جلدی و معرفی کتاب سال حافظ را خواهیم داشت که نام این آثار در هنگام رونمایی اعلام خواهد شد.

امسال نشان علمی حافظ شناسی اهدا نمی‌شود
وی با بیان اینکه امسال نشان علمی حافظ شناسی به کسی اعطا نمی‌شود، گفت: طی 20 سال گذشته تنها به 5 نفر این نشان فاخر علمی اعطا شده و قرار نیست که هر سال این برنامه انجام شود، اعطای این نشان تابع شرایط و شاخص هایی خاص است.
حسن‌لی در ادامه سخنان خود در خصوص ساخت مجموعه تلویزیونی «خورشیدهای سه‌گانه» نیز گفت: برای ساخت این مجموعه یك كمیته علمی تشكیل شد كه حاصل آن دانشنامه 11 جلدی است كه در یادروز حافظ رونمایی خواهد شد.
مدیرمرکز حافظ شناسی درخصوص وضعیت پژوهشکده حافظ نیز گفت: یکی از مطالبات ما از مدیران فرهنگی اختصاص زمین برای این پژوهشکده بود که خوشبختانه در محوطه تاریخی چهل مقام در جوار آرامگاه حافظ از سوی استانداری فارس قطعه زمینی اختصاص یافت.
وی از رفع موانع قانونی این زمین خبر داد و افزود: چند ماهی است که روی طراحی نقشه این پژوهشکده کار می‌کنیم و در این ارتباط با معماران برجسته کشوری رایزنی کردیم تا طرح اولیه و نقشه ارایه کنند.

يادآور می‌شود، در پايان اين نشست از پوستر مراسم يادروز حافظ در سال جاری رونمايی شد. 
انتهای پیام

انتهای پیام
captcha