مدیریت نشدن دوران کودکی یک تهدید برای آینده است
کد خبر: 3862761
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲

مدیریت نشدن دوران کودکی یک تهدید برای آینده است

گروه اجتماعی- معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش کردستان بابیان اینکه دوره کودکی فرصت بی‌بدیل برای تربیت کودکان است؛ گفت: اگر دوران کودکی خوب مدیریت نشود می‌تواند یک تهدید برای آینده کودکان باشد.

به گزارش ایکنا از کردستان، صدیقه عبدالهی، معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش استان در نشست کارگروه استانی تدوین محتوای پیش‌دبستان که دیروز، 17 آذرماه در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد، گزارش مختصری از محتوای تدوین‌شده دوره پیش‌دبستانی توسط کارگروه تدوین محتوای استان را ارائه کرد.
عبدالهی بابیان اینکه دوره کودکی فرصت بی‌بدیل برای تربیت کودکان است؛ گفت: اگر دوران کودکی خوب مدیریت نشود می‌تواند یک تهدید برای آینده کودکان باشد.
وی توسعه کیفی دوره پیش‌دبستانی در راستای تحقق راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را اولویت اول حوزه آموزش ابتدایی استان کردستان در طول دو سال گذشته عنوان کرد و گفت: در بخش کمی جزو استان‌های پیشرو بوده‌ایم و هیچ‌گونه دغدغه توسعه کمیت نداریم.
عبدالهی بابیان اینکه سرمایه‌گذاری در دوره پیش‌دبستانی سرمایه‌گذاری بلندمدت و مقرون‌به‌صرفه است؛ ابراز امیدواری کرد بتوانیم کودکان را که به‌عنوان بهترین سرمایه در اختیار ما قرار دارند به بهترین شیوه تربیت کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌ها، معاونت آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش کردستان تصمیم بر آن گرفت توسعه کیفی دوره پیش‌دبستانی را هدفمند دنبال کند و در پژوهش‌های شناختی به این نتیجه می‌رسیم با توجه به اینکه کودکان از فاصله تولد تا پنج‌سالگی بیشترین رشد مغزی رادارند؛ اگر بتوانیم محیط غنی برای آنان داشته باشیم قطعاً می‌توانیم کارایی مغز آنان را بالا ببریم.
به گفته عبدالهی در حوزه اقتصادی نیز سرمایه‌گذاری صحیح در دوره پیش‌دبستانی و انتخاب محتوای آموزشی مناسب در این دوره و فراهم کردن محیط یادگیری برای کودکان می‌تواند اشتیاق کودکان را برای ورود به اجتماع بیشتر کند.
وی ادامه داد: هزینه کردن برای پیش‌دبستان در آینده می‌تواند ازلحاظ اقتصادی چندین برابر برای جامعه بازدهی داشته باشد و هر واحد هزینه برای پیش‌دبستان هفت برابر بازدهی در بلندمدت برای جامعه به دنبال دارد و سرمایه‌گذاری برای کودکان بسیار معنادار خواهد بود.
به گفته عبدالهی پژوهش‌های اجتماعی و رفتاری مؤید این قضیه است که کودکانی که دوره پیش‌دبستانی را می‌گذارند هم موفقیت‌های تحصیلی و هم سازگاری اجتماعی بیشتری دارند و با توجه به نقش دوره پیش‌دبستان در ایجاد بستر نگرشی، ارزشی و رشد مهارت‌های زبانی؛ سرمایه‌گذاری در بحث کیفی محتوای پیش‌دبستانی در اولویت اول استان قرارگرفته است.
وی محتوای پیش‌دبستان را اصلی‌ترین عامل کیفیت‌بخشی عنوان کرد و گفت: به مدت دو سال کمیته تدوین محتوای دوره پیش‌دبستانی استان کردستان بر روی محتوای مهارت محور و فعالیت محور بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین و الگوی نظری زیر نظام برنامه درسی ملی در چارچوب اهداف یازده‌گانه دوره پیش‌دبستان فعالیت‌های خود را انجام داده‌اند.
معاون آموزش ابتدایی استان رویکرد اصلی کارگروه استانی تدوین محتوای پیش‌دبستانی را موقعیت محوری و یکپارچه نگری برای فرایند تعلیم و تربیت دانست و گفت: محتوای جدید بر مبنای فعالیت و حرکت کودکان قرار دارد.
وی بابیان اینکه در محتوای جدید تدوین‌شده مربی نقش هدایتگر و راهنما را دارد؛ گفت: آموزش مستقیم اتفاق نمی‌افتد بلکه به‌صورت غیرمستقیم کودک در فرایند کار قرار دارد و درگیر کار است و کار برگ‌ها هم کم شده است.
عبدالهی بابیان اینکه در آموزش نوآموزان پیش‌دبستانی در سه‌ماهه اول تأکید بر پرورش عضلات ریزودرشت دستان کودکان است؛ کلیه فعالیت‌های سه‌ماهه اول از مداد استفاده نمی‌شود و به‌جای آن از رنگ انگشتی، خمیربازی و کارهای دستی استفاده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در محتوای تدوین‌شده هشت پروژه طراحی‌شده است؛ گفت: این پروژه‌ها شامل: پیش‌دبستان چگونه جایی است؟، بیرون از خانه چه خبر است، من کی هستم ؟ من در کجا زندگی می‌کنم؟ خاک من، سرزمین من، گیاهان را دوست دارم، جانوارانی که در اطراف من هستند و ایست آب نیست، است.

انتهای پیام
captcha