استان کردستان جزو ۱۰ استان اول کشور درزمینه بی‌سواد است
کد خبر: 3865859
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳

استان کردستان جزو ۱۰ استان اول کشور درزمینه بی‌سواد است

گروه اجتماعی- معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کردستان، حضور کردستان در رده ۱۰ استان اول کشور را درزمینهٔ بی‌سوادی رنج‌آور دانست و گفت: باوجود اقدامات چند سال اخیر اما افراد بی‌سوادی هستند که در رنج آموزشی آموزش‌وپرورش قرار ندارند و آموزش آن‌ها عملاً امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایکنا از کردستان، رمضان یوسفی، معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کردستان امروز، یکم دی‌ماه در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته سوادآموزی برگزار شد، اظهار کرد: چالش‌های پیش روی ما و درد بی‌سوادی و دستاوردهای ۴۰ ساله سوادآموزی در استان کردستان باید به مردم منتقل شود.
وی افزود: سوادآموزی و رسانه‌های جمعی، سوادآموزی مشارکت و رونق تولید، تجلیل از پیشکسوتان، سوادآموزی خانواده و فرهنگ کتاب‌خوانی، سوادآموزی و مسئولان، سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت، سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار، سوادآموزی و تجدید میثاق با امام خمینی(ره) از مناسبت‌های روزانه هفته سوادآموزی است.
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کردستان بیان کرد: دهه اول انقلاب تحت عنوان بسیج سازندگی نام گرفت که در این دهه تحت فرمایش امام خمینی(ره) همه برای ریشه‌کنی بی‌سوادی به جامعه بسیج شدند و اولویت آموزش و سواد از بهداشت و مسکن هم ضروری‌تر بوده است.
وی اعلام کرد: دهه دوم تحکیم و تثبیت سواد بوده که در این دهه، در سطح کل کشور تحول خاصی از طریق راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در راستای تثبیت سواد صورت گرفته است، در دهه سوم نیز کاری که تحت مهارت‌آموزی صورت گرفت یادگیری محلی بود که طی آن آموزش مهارت‌های اجتماعی و حقوق شهروندی انجام شد.
یوسفی افزود: شعار دهه چهارم سوادآموزی، فناوری تحقیق و توسعه نام‌گرفته که با توجه به نیازهای جامعه آموزش رایانه در این راستا اولویت قرارگرفته است که در استان کردستان کارهای پژوهشی زیادی درزمینهٔ تحقق شعار دهه چهارم صورت گرفته است و ما توانستیم در سال ۹۶ در بخش آموزش رایانه مقام اول کشوری را کسب کنیم.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید درزمینهٔ اقدامات پژوهشی به آموزش‌وپرورش کمک کند، بیان کرد: ما باید در افق ۱۴۰۰ به نقطه بی‌سوادی مطلق برسیم.
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کردستان با اشاره به نتایج چهار دهه گذشته در استان عنوان کرد: قدر مطلق سواد استان در سرشماری و نفوس مسکن سال ۵۵، قدر مطلق سواد در سطح استان کمتر از ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد مردم کردستان بی‌سواد بوده‌اند، اکنون این رقم بر اساس سرشماری سال ۹۵ این رقم به بیش از ۸۱ درصد و در پایان سال ۹۷ به بیش از ۸۲ درصد رسیده است و بیش از ۵۲ درصد پیشرفت داشته‌ایم.
وی با اعلام اینکه کردستان در رده سنی ۱۰ تا ۲۹ سال از میانگین کشوری باسوادتر است، افزود: در سرشماری سال ۵۵ قدر مطلق باسوادی در استان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بیش از ۲۸ درصد بوده است درحالی‌که این رقم در سال ۹۷ به بیش از ۹۳ درصد رسیده و رشد ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.
یوسفی با اشاره به اینکه متأسفانه کردستان وضعیت مطلوبی در نرخ بی‌سوادی در سطح کشور نداشته است، اعلام کرد: خشک‌کردن بی‌سوادی کاری دشوار است و چالشی که در دهه اول و دوم انقلاب در این زمینه داشته‌ایم این است که ما نتوانسته‌ایم افراد لازم‌التعلیم را پای‌کار بکشانیم و مبادی بی‌سوادی را مسدود کنیم.
وی حضور کردستان در رده ۱۰ استان اول کشور را درزمینه بی‌سوادی رنج‌آور دانست و یادآور شد: باوجود اقدامات خوبی که طی چند سال اخیر در این زمینه صورت گرفته است اما افراد بی‌سوادی هستند که در رنج آموزشی آموزش‌وپرورش قرار ندارند و آموزش آن‌ها عملاً امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام
captcha