چرا هادی موحدامین از اعزام به مسابقات کویت بازماند / مسئولان قانون‌مند جواب دهند
کد خبر: 3878899
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵

چرا هادی موحدامین از اعزام به مسابقات کویت بازماند / مسئولان قانون‌مند جواب دهند

در حالی مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت اوایل سال آینده برگزار می‌شود که امسال تغییراتی در اعزام نمایندگان ایران صورت گرفته و به جای قاری، حافظ در رشته اختلاف قرائات اعزام می‌شود. موضوعی که چرایی و چگونگی آن تاکنون از سوی مسئولان مرکز امور قرآنی اوقاف و کمیته دعوت و اعزام اعلام نشده است.

دلایل اعزام نشدن قاری به مسابقات قرآن کویت / مسئولان قانون‌مند جواب دهند

مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت، هر ساله اوایل فروردین‌ماه برگزار می‌شود، رقابت‌هایی که هر زمان نمایندگان ایران در آن حضور داشته‌اند، صاحب رتبه شده‌اند.

یازدهمین دوره این مسابقات نیز در رشته‌های قرائت، حفظ کل قرآن، حفظ کل قرآن همراه با اختلاف قرائات و حفظ قرآن زیر 12 سال برگزار و هرساله از ایران، یک قاری و یک حافظ کل اعزام می‌شود.

اما مسئولان، امسال تصمیم گرفته‌اند، صرفاً سه حافظ قرآن(حافظ کل، حافظ کل مسلط بر اختلاف قرائات و حافظ زیر 12 سال) اعزام کنند و همین موضوع باعث اعتراض یکی از قاریان قرآن کشورمان شده است.

هادی موحدامین که اوایل امسال در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، رتبه چهارم را از آن خود کرد، در چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز رتبه ممتاز و جایگاه دومین قاری برتر مسابقات سال 98 را به دست آورد، رتبه‌ای که می‌توانست او را مجدد عازم مالزی کند.

تقریباً هر ساله، نفر دوم مسابقات سراسری ایران به کشور مالزی اعزام می‌شود و از آنجا که موحدامین، امسال در مسابقات مالزی حضور داشت، لذا علیرضا بیژنی، نفر سوم مسابقات سراسری قرآن سال 98 به عنوان نماینده ایران انتخاب شد تا هادی موحدامین به صورت نانوشته، نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت شود.

اما طی روزهای گذشته، مسئولان کمیته دعوت و اعزام قاریان و حافظان و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، بدون انتشار خبری به تغییر رویکرد اعزام نماینده ایران به مسابقات کویت اقدام کردند. تغییر رویکردی که چرایی آن مشخص نیست. نماینده ایران در رشته اختلاف قرائات نیز بدون هیچ‌گونه فراخوانی انتخاب شده تا ابهامات این اعزام‌ها به اوج برسد.

موحدامین در ارتباط تلفنی با خبرنگار ایکنا به این موارد اشاره و تصریح کرد: حدود پنج‌ماه از برپایی مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن(مهرماه98/ اصفهان) گذشته است و این پیش‌فرض وجود داشت که بنده به مسابقات کویت اعزام شوم، اما به فاصله کوتاهی از مسابقات کویت(فروردین 99) به من اعلام شد که به جای قاری، حافظ قرآن مسلط به اختلاف قرائات اعزام می‌شود.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه باید خیلی پیش‌تر اطلاع داده می‌شد، اظهار کرد: استدلال‌های مسئولان برای عدم اعزام اینجانب، جالب است. استدلال‌هایی همچون ناکام بودن قاریان در ادوار قبل، در حالی که به هیچ وجه اینگونه نبوده و قاریان ایرانی رتبه‌های دوم، سوم و چهارم را طی سال‌های متمادی کسب کرده‌اند. ضمن اینکه در اغلب موارد رتبه واقعی به نماینده ایران نیز داده نشده است.

دارنده رتبه اول مسابقات کرواسی اظهار کرد: چنین گفته شده که این تغییر، تصمیم یک شورا بوده، اگر چنین است باید اعلام شود این شورا متشکل از چه افرادی بوده و آن افراد بر اساس چه مستنداتی به چنین تصمیمی رسیده‌اند؟

این قاری بین‌المللی گفت: امسال برای انتخاب نماینده ترتیل در مسابقات بین‌المللی ایران، فراخوان اعلام و به صورت عادلانه یک نفر انتخاب شد، اما برای اعزام حافظ کل قرآن مسلط به اختلاف قرائات به کشور کویت، هیچ فراخوانی صورت نگرفت. استدلال مسئولان برای این عدم فراخوان نیز این است که حدس می‌زدند، حافظ قرآن مسلط به اختلاف قرائات در کشور وجود نداشته باشد! در حالی که در استان‌ها، حافظان مسلط به اختلاف قرائات زیادند. بسیاری از حافظان و قاریان نیز به این فرایند اعتراض دارند، اما مجبور به تحمل چنین وضعیتی بوده و ناچار به سکوتند با بسیاری از این افراد صحبت کردم، اما از ترس تأثیر اعتراض در انتخاب‌شان در سال‌های آتی، سکوت کردند.

موحدامین با اشاره به اینکه اگر قانونی مبنی بر اینکه یک قاری نمی‌تواند دو سال پشت سر هم در یک رقابت مثل مالزی حضور داشته باشد، وجود دارد، این حق را دارم که چنین قانونی را رؤیت کنم، گفت: این مطالبه من است که این تصمیم براساس کدام قانون است؟ اگر این قانون مربوط به کشور مقصد است، نشان داده شود و اگر قانون داخلی است، باز هم باید به رؤیت متقاضی برسد. اگر تاکنون بر اساس عرف بوده،‌ پس اعزام نفر سوم مسابقات سراسری به کویت هم براساس عرف باشد. اگر این تصمیم بدون اینکه قانونی وجود داشته باشد، اتخاذ شده است، من آن را نمی‌پذیرم و براساس اینکه رتبه دوم و ممتاز مسابقات کشوری را کسب کرده‌ام، پس باید به مسابقات مالزی اعزام شوم.

این قاری قرآن با بیان اینکه در فرایند دفاع از حق خود برای اطلاع از چرایی این تصمیم، به نادیده گرفته شدن منافع کشور و تمرکز بر منافع شخصی متهم شده‌ام، گفت: آیا شایسته است، رتبه دوم و ممتاز مسابقات سراسری قرآن ایران تا آذر یا دی‌ماه سال 99 در انتظار بنشیند تا به مسابقات بین‌المللی تونس اعزام شود؟ این حق رتبه ممتاز است؟ این در حالی است که ابتدا گفته شد به جای مسابقات کویت به روسیه اعزام خواهم شد، اما الان اعلام شده به لحاظ سنی و به خاطر آنچه در آئین‌نامه مسابقات روسیه آمده است، امکان حضور در آن مسابقات را ندارم. اما آئین‌نامه‌ روسیه به این محدودیت سنی اشاره‌ نکرده است. اگر مسئولان اوقاف آئین‌نامه‌ای در اختیار دارند که به محدودیت‌ سنی اشاره کرده، آن را منتشر کنند.

وی ادامه داد: صحبتم با مسئولان اعزام این است، اگر همان زمانی که به من گفتید، امکان اعزام به کویت نیست و برای مسابقات روسیه منتظر بمانم، به عنوان کسانی که در رأس کار هستید آیا اطلاع داشتید که مسابقات روسیه دارای شرایط سنی است؟ اگر اطلاع داشتید، چرا وعده‌ای نشدنی دادید؟ و اگر بی‌اطلاع بودید، چرا ابتدا از شرایط آن مسابقات اطلاع پیدا نکردید تا بعد از آن تصمیمی اتخاذ کنید؟

موحدامین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با طرح این سوال که آیا اعزام حافظ اختلاف قرائات به مسابقات کویت به حدی مهم است که رتبه دوم و ممتاز مسابقات کشوری و کسی که براساس آزمون برای اعزام به این رقابت انتخاب شده را کنار بگذارید؟ گفت: اگر از اهمیت این اعزام صرف‌نظر کنیم، به موضوع کسب رتبه می‌رسیم. اگر قرار بر رتبه ندادن به نماینده ایران باشد در رشته حفظ هم رتبه نمی‌دهند، مگر در سال‌های قبل غیر از قرائت توانسته‌ایم، رتبه‌ای کسب کنیم؟

دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی بیان کرد: اگر به دنبال منافع شخصی بودم، مشکلاتی که قبل از اعزام به مالزی و در حین اعزام برای من به وجود آمد، یکبار بیان می‌کردم. اگر به دنبال منافع فردی بودم، نسبت به نتایج مسابقات سراسری قرآن در بخش وقف و ابتدا اعتراض می‌کردم. در وقف و ابتدا، هشت مورد مکث از من کم شد که هر کدام 25 صدم امتیاز و سرجمع دو نمره منفی برای من به دنبال داشت. داوران وقف و ابتدا سه نفره، با هم مشورت کرده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که وقف بیشتر از 15 ثانیه را به عنوان مکث غیر متعارف به حساب بیاورند و نمره منفی در نظر بگیرند. اولاً به هیچ عنوان در آئین‌نامه چنین چیزی نیامده است. اگر معنای مکث غیر متعارف، 15 ثانیه بود، کسانی که آئین‌نامه را نوشته‌اند بر آن تأکید می‌کردند، من با استاد احمد ابوالقاسمی و دیگر اساتید مشورت کردم، هیچ کدام از آنها مکث 15 ثانیه را به عنوان مکث غیرمتعارف تأیید نکردند.

موحدامین با طرح این سوال که مکث بیشتر از 15 ثانیه از کجا آمده است؟ بیان کرد: هر اهل فن و هر قاری‌ای می‌داند که مکث بین آیات، بستگی به دور تلاوت دارد،‌ مثلاً آقای مقدسی و امثال ایشان دور تلاوت تندی دارند و دور تلاوت من، کُند است و هیچگاه از آنها نمره مکث کم نمی‌شود، لذا من و امثال من قربانی این مکث می‌شویم. اگر 15 ثانیه ملاک بود، تیم نگارش آیین‌نامه حتماً آن را ذکر می‌کرد. داور حق ندارد، خارج از آیین‌نامه داوری کند که متاسفانه این مطلب در موضوع مکث غیرمتعارف در مورد من صورت گرفته است. اگر این دو نمره کم نمی‌شد، شاید رتبه اول به من می‌رسید.

وی با بیان اینکه تاکید من بر اجرای عدالت در همه وجوه مسابقات است بیان کرد: از ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه درخواست بررسی و پیگیری این موضوع را دارم و از خبرگزاری ایکنا هم خواستار پیگیری این موضوع هستم.

انتهای پیام
captcha