مرمت و بهسازی بیش از ۱۲ مسجد تاریخی در کردستان
کد خبر: 3880574
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲

مرمت و بهسازی بیش از ۱۲ مسجد تاریخی در کردستان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کردستان از مرمت و بهسازی بیش از ۱۲ مسجد تاریخی و فرهنگی در استان از محل اعتبارات ملی و استانی خبر داد.

اسماعیل مریوانی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: استان کردستان دارای بیش از 25 مسجد تاریخی بوده که از این تعداد در حال حاضر 22 مسجد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 12 مسجد در نقاط مختلف استان از سال 96 تا پایان بهمن ماه 98 مرمت شدند، افزود: برای مرمت و بهسازی مساجد تاریخی هفت میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار ملی و استانی اختصاص یافته است.

مریوانی با بیان اینکه این مساجد با بافت تاریخی دوره‌های سلجوقی تا قاجاریه در شهرهای مختلف استان قرار گرفته‌اند، بیان کرد: تعدادی از این مساجد در سال‌های گذشته نیز از محل اعتبارات استانی و ملی، حفاظت و مرمت شده‌اند.

وی بیان کرد: مسجد جامع سنندج، مسجد دو مناره سقز، مسجد قوله سنندج، مسجد خسروآباد گروس بیجار، مسجد و مقبره پیر عمر و مسجد و تکیه طاقه گوره در سنندج  از جمله مهم‌ترین این مساجد است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان مریوانی بیان کرد: با توجه به ارزش مساجد تاریخی استان، از مردم و هیأت امنای مساجد انتظار می‌رود، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان را در حفاظت این مساجد یاری کنند.

وی از اتمام مرمت خانقا مولانا احمد واقع در سنندج جنب ترمینال اتوبوس‌رانی ناصر خسرو  طی سال جاری خبر داد و گفت: برای مرمت این بنای تاریخی  مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال بوده است. خانقا مولانا احمد از بناهای تاریخی متعلق به دوران قاجاریه در شهر سنندج است. این بنا به دلایلی در دهه‌های گذشته به شدت دچار آسیب‌دیدگی شده بود به طوری که اشکوب فوقانی آن به طور کامل تخریب شده بود.

مریوانی یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان در راستای حفظ و مرمت بناهای تاریخی، مرمت این بنا را با سرپرستی خبات خلیلی در سال ۹۳ و با مشارکت مردم و هیأت امنا خانقا شروع کرد و در سال ۱۳۹۷ مرمت و بازسازی اشکوب فوقانی تخریب شده، انجام شده است.

انتهای پیام
captcha