ارزیابی یک‌ساله از تحقق بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3881081
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷

ارزیابی یک‌ساله از تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

اکنون که یک سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد، ضرورت دارد همگان یک ارزیابی از عملکرد خود در خصوص تحقق آن در حوزه کاری و همچنین به‌عنوان مطالبه عمومی از نهادها و مسئولان ذی‌ربط داشته باشند. در این نوشتار نقد اجمالی از تحقق بیانیه گام دوم یک سال گذشته تقدیم می‌شود.

ارزیابی یک‌ساله از تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

انقلاب پرشکوه و پرافتخار اسلامی ایران چهل و یکمین سالگردش را با راهپیمایی‌های میلیونی جشن گرفته و علی‌رغم توطئه‌های دشمنان خارجی و فتنه‌های داخلی و کاهلی‌ برخی مسئولان مسیر مقدس خود را به‌سوی رشد و تعالی و زمینه‌سازی ظهور مهدوی طی کرده و خواهد کرد.

سال گذشته در چله انقلاب و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدید و نوینی از زندگی خود، رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه بسیار مهم و راهبردی به تبیین ویژگی‌های مسیر پرافتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت انقلابی پرداخته و ضمن بر شماری ظرفیت‌های استفاده نشده و یا کمتر استفاده شده است با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده کشور و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌های انقلاب اسلامی و ورود به دومین مرحله خودسازی و جامعه‌سازی و تمدن‌سازی و زمینه‌سازی ظهور مهدوی خطاب به ملت ایران و نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانی چهل سال دوم انقلاب می‌شود و آینده‌سازان ایران مقتدر و به‌خصوص جوانان عزیز، الزامات این جهاد بزرگ را در هفت سرفصل اساسی بیان کردند.

اکنون که یک سال از صدور این بیانیه مهم می‌گذرد، ضرورت دارد همگان یک ارزیابی از عملکرد خود در خصوص تحقق آن در حوزه کاری خویش و همچنین به‌عنوان مطالبه عمومی از نهادها و مسئولان ذی‌ربط داشته باشند. در این نوشتار یک نقد اجمالی از تحقق بیانیه گام دوم یک سال گذشته تقدیم می‌شود:

1- در خصوص توصیه اول رهبری با عنوان «علم و پژوهش با جان‌مایه به پا خیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز دشمن را که از جهاد علمی شما به‌شدت بیمناک است ناکام سازید» بوده است؛ در خبرها نشانه‌هایی از بپا خواستن از سوی نهادهای مسئول در حوزه علم و پژوهش به‌خصوص از ناحیه وزارت علوم یافت نشد. به‌خصوص خبرهایی که نشان‌دهنده اینکه سند جهاد علمی کشور برای کسب قله‌های دانش جهانی حتی در مرحله تدوین نیز باشد، مشاهده نگشت.

۲- در خصوص «معنویت و اخلاق» در توصیه دوم رهبر انقلاب با جان‌مایه «اولاً حکومت باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشد و ثانیاً زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کند»، در خصوص این بند اولاً نه تنها بدان عمل نشد بلکه برخی کارگزاران و مقامات عالی حکومت در برابر منتقدان، منش و رفتار مغایر اخلاق و معنویت اسلامی داشتند و در برخی از حوادث مثل شوک گرانی بنزین و آشوب‌های پس از آن مطالب خلاف واقعی مبنی بر بی‌اطلاعی نیز بیان داشتند و همچنین در خصوص «برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت جامعی تنظیم و اجرا شود» نیز نه تنها در حوزه اجرا که در خصوص تنظیم برنامه کوتاه‌مدت نیز چیزی بروز نیافته است.

۳- در خصوص «اقتصاد» در توصیه سوم رهبر انقلاب با جان‌مایه «راه‌حل مشکلات زندگی مردم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرایی برای همه بخش‌های آن تهیه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیت، در دولت پیگیری و اقدام شود»، علاوه بر شش سالی که از ابلاغ سیاست‌های مقاومتی گذشته، متأسفانه طی سال گذشته نیز از تهیه برنامه‌های اجرایی حتی در کلام و خبر مبنی بر اینکه در دست تهیه است نیز چیزی اعلام نشده، بلکه متأسفانه در جهت حل مشکلات معیشتی مردم تلاش و اهتمامی مشاهده نمی‌شود.

۴- در خصوص «عدالت و مبارزه با فساد» به‌عنوان توصیه چهارم رهبر انقلاب که با جان‌مایه «تشکیل دستگاهی در قوای سه‌گانه جهت مبارزه با فساد و رفتار قاطعانه» است، طی سال گذشته در قوه قضاییه حرکت مبارزه قاطعانه حتی با دانه‌درشت‌ها عملی و شتابان شد ولی در دو قوه دیگر نه تنها نشانگرهایی از رفتار قاطعانه بروز نگردید بلکه دستگاهی برای مبارزه مستمر هنوز شکل نگرفته است.

۵- در خصوص «استقلال و آزادی» در توصیه پنجم رهبر انقلاب با جان‌مایه «دولت جمهوری اسلامی موظف به حراست از آن است» با خبر منتشر شده مبنی بر درخواست دولت از صداوسیما مبنی بر انتشار اخبار تهیه شده دولت بی‌دخل و تصرف (اخبار یک‌سویه فرمایشی) بدعتی ایجاد شد و این بند حتی مورد خدشه نیز واقع شد.

۶- در خصوص توصیه ششم با عنوان «عزت ملی؛ روابط خارجی و مرزبندی با دشمن» است، پیرو شهادت فرمانده محور مقاومت شهید قاسم سلیمانی توسط دولت جنایتکار امریکا، یک‌بار دیگر ماهیت دشمن بودن دولت آمریکا تجلی پیدا کرد و ملت ایران و حتی آزادیخواهان منطقه و جهان بر مرزبندی با دشمن جنایتکار تأکید کرده و خواهان انتقام سخت از دشمن شدند. در حوزه دفاعی نیز با شلیک به پایگاه آمریکاییان متجاوز در عین الاسد عراق با نواختن سیلی بر شیطان بزرگ و تهدید سیلی محکم‌تر به آمریکا و اسرائیل غاصب در صورت تکرار اشتباه مرزبندی با دشمن پررنگ‌تر شد، لکن علیرغم تصریح رهبری در بیانیه گام دوم مبنی بر «مذاکره با آمریکای جنایتکار جز زیان مادی و معنوی محصولی ندارد» و تنها چند روز پس از شهادت شهید سلیمانی وزیر امور خارجه با دنبال کردن خط مذاکره با آمریکا کام ملت را تلخ کرد.

۷- در خصوص «سبک زندگی» در توصیه هفتم با جان‌مایه «زیان‌های ترویج سبک زندگی غربی» و «جهاد در خصوص سبک زندگی اسلامی»، در طول سال گذشته نشانه‌هایی از شروع جهاد و مبارزه با مظاهر ترویج سبک و فرهنگ منحط غربی توسط نهادهای مسئول متأسفانه مشاهده نشد.

۸- در خصوص «فرصت‌های مادی استفاده نشده کشور» و «پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقاء یابد» به‌جز برنامه‌های معمول و متعارف و سخنان شفاهی در برنامه‌های دستگاه‌ها علائمی از ارتقاء این حوزه نمود پیدا نکرده است.

۹- در خصوص «جامعه پردازی» و «ایجاد تمدن نوین اسلامی» و «آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی» پس بیانیه گام دوم تاکنون از سوی نهادهای مسئول تاکنون طرح و یا نقشه راه تهیه و اعلام نشده است.

۱۰- در خصوص «مشارکت مردمی در مسائل مختلف» با حضور بی‌نظیر مردمی در مقابله با فتنه آشوب‌های بعد از شوک گرانی بنزین توسط دولت، کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، حضور ده‌ها میلیون نفری در شهرهای مختلف در تشیع پیکر شهدای محور مقاومت و سردار شهید قاسم سلیمانی، نماز جمعه باشکوه پشت سر امام المسلمین و انتخابات مردم طی یک سال اخیر باشکوه‌تر از گذشته به وظیفه انقلابی خود عمل کرده و سبب اقتدار بیشتر انقلاب و کشور در جهان شدند.

به‌عنوان سخن پایانی باید در این کلام رهبر انقلاب تدبر بیشتری کرد که فرموده‌اند این‌جانب همواره تذکر و هشدار و فراخان داده‌ام و این سخنان در قالب سیاست‌ها و قوانین بارها تکرار شده است که نشان از عدم برآورده شدن توسط برخی‌ها بوده و اینکه خطاب عمده بیانیه گام دوم به جوانان انقلابی بوده و چنین بیان داشته‌اند که «باز چشم امید من به شما جوان‌هاست» و «مطالبه عمومی من از شما جوانان است که همچون یک جهاد در پیش گیرید» و «جوانان در همه میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی زیر بار مسئولیت رفته ...‌ با نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی، ایران عزیز را الگوی پیشرفته اسلامی بسازند» و نکته آخر اینکه «رویش‌های انقلاب بسی فراتر از ریزش‌هاست» و «توصیه من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است» و «انقلاب عظیم و پایدار و درخشانی که شما به توفیق الهی باید گام بزرگ دوم را در پیشبرد آن بردارید» که ان شاءالله با تغییر و تحول در مدیران کشور گام دوم انقلاب به اهداف مقدس و آرمانی‌اش نیل خواهد یافت.

یادداشت میهمان از سیدجواد هاشمی‌فشارکی؛ مؤلف کتاب فرهنگ موضوعی بیانیه گام دوم انقلاب

انتهای پیام
captcha