دلایل تغییرات در اعزام به مسابقات قرآن کویت / خرد جمعی؛ مبنای تصمیم‌گیری‌ در کمیته اعزام
کد خبر: 3881160
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
میرزاجانی پاسخ داد:

دلایل تغییرات در اعزام به مسابقات قرآن کویت / خرد جمعی؛ مبنای تصمیم‌گیری‌ در کمیته اعزام

رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن با بیان اینکه اعزام نفر دوم مسابقات سراسری به کویت قاعده قطعی نیست، مبنای تصمیم‌گیری‌ در کمیته اعزام را بر پایه خرد جمعی دانست و به دلایل تغییرات در اعزام به این مسابقات اشاره کرد.

محمدتقی میرزاجانی

هادی موحدامین که اوایل امسال در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی رتبه چهارم را از آن خود کرد، در چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز رتبه ممتاز و جایگاه دومین قاری برتر مسابقات سال ۹۸ را به دست آورد، رتبه‌ای که می‌توانست او را مجدداً عازم مالزی کند.

تقریباً هر ساله نفر دوم مسابقات سراسری ایران به مالزی اعزام می‌شود. البته تغییراتی طی سال‌های اخیر روی داد که پرداختن به آن را به وقت دیگری موکول می‌کنیم و از آنجا که موحدامین امسال در مسابقات مالزی حضور داشت، علیرضا بیژنی، نفر سوم مسابقات سراسری قرآن سال ۹۸، به عنوان نماینده ایران انتخاب شد تا موحدامین به صورت نانوشته نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت شود.

طی روزهای گذشته، مسئولان کمیته دعوت و اعزام قاریان و حافظان و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، بدون انتشار خبری، به تغییر رویکرد اعزام نماینده ایران به مسابقات کویت اقدام کردند. تغییر رویکردی که چرایی آن مشخص نیست. نماینده ایران در رشته اختلاف قرائات مسابقات کویت نیز بدون هیچ‌گونه فراخوانی انتخاب شده تا ابهامات این اعزام‌ها به اوج برسد.

در همین راستا ایکنا گفت‌و‌گویی با محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن، داشت. وی در رابطه با ابهامات به وجود آمده اظهار کرد: در ابتدا لازم است مقدمه کوتاهی در مورد جایگاه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم و تصمیم‌گیری‌های این مجموعه بیان کنم. کمیته اعزام با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1370 جهت ساماندهی امور مربوط به اعزام استادان، قاریان و حافظان ایرانی به خارج از کشور جهت اجرای برنامه‌های تبلیغی و حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن تشکیل شد.

وی با بین اینکه تعیین سازوکار و نظارت بر دعوت از اساتید و قراء خارجی به کشورمان نیز مأموریت دیگر این کمیته است، افزود: جمعی از شخصیت‌های با تجربه از دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهادهای دیگری مثل آموزش و پرورش و بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت نیز به اقتضا و در صورت نیاز در جلسات کمیته اعزام شرکت می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


میرزاجانی بیان کرد: همچنین، تعدادی از اساتید برجسته قرآنی به صورت ثابت و برخی دیگر نیز به صورت موردی و متناسب موضوع به جلسات کمیته دعوت می‌شوند. اشاره به این موارد به این جهت است تا تأکید کرده باشم که تصمیم‌گیری‌ها بر پایه خرد جمعی و با در نظر گرفتن کلیه مصالح اعم از مصالح قاریان و حافظان عزیز و مسائل فنی، فرهنگی و بین‌المللی و در نتیجه انتخاب و اعزام شایسته‌ترین‌ها که بیشترین امکان و احتمال افتخارآفرینی برای کشورمان را دارند صورت می‌گیرد.

رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن تصریح کرد: در مورد نکاتی که قاری ممتاز و متخلق کشورمان آقای هادی موحدامین مطرح کرده‌اند، باید بگویم که با بررسی‌ها و مطالعاتی که طی دو سال اخیر روی مسابقات بین‌المللی کویت انجام شده، استدلال‌هایی وجود دارد که وزن اعزام یک حافظ کل قرآن مسلط به قرائات عشر را نسبت به اعزام یک قاری آن هم به صورت آزمایشی و فعلاً برای یک دوره تقویت می‌کند.

میرزاجانی ادامه داد: وقتی یک حافظ کل قرآن ایرانی مسلط به 20 روایت که اجازه‌نامه رسمی خود را از یک مقری و استاد مصری با تأیید شورای عالی قرآن دریافت کرده است به یک رقابت جهانی اعزام شود، ان‌شاءالله پیام خوبی را به همراه خواهد داشت. گذشته از اینکه قاریان اعزامی ما در سال‌های گذشته، با همه شایستگی‌هایی که داشته‌اند، هیـچ‌گاه در قله مسابقات کویت قـرار نگرفته‌اند و معمولاً از اینکه علی‌رغم داشتن فاصله فنی قـابل توجه از سایر شرکت‌کنندگان، به جایگاه مورد انتظار و شایسته خود دست پیدا نکرده‌اند، گله‌مند بوده‌اند.

وی اظهار کرد: در مورد حافظ اعزامی نیز که باید سن وی با ضوابط مسابقات کویت منطبق بوده و همچنین، ترجیحاً اجازه‌نامه قرائات عشر را هم داشته باشد، آقای شجاع زویدات، که دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی ایران و مصر است، تنها گزینه بود. لذا عملاً فراخوان در مورد آن منتفی بوده است. با این همه پس از احراز توانمندی فعلی آقای زویدات در صحت حفظ و تسلط بر قرائات، طی ارزیابی انجام شده از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، نسبت به انتخاب و معرفی ایشان اقدام شد. خوانندگان این مصاحبه، اگر فرد دیگری با این مشخصات را سراغ دارند، به ما معرفی کنند که البته با بررسی‌های ما چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد.

رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن ادامه داد: در مورد اعزام آقای موحدامین به کشور روسیه نیز با توجه به اینکه شرایط سنی این مسابقات در سال‌های اخیر زیر 35 سال است. لذا امکان اعزام وجود ندارد. در نهایت تنها مسابقه‌ای که باقی می‌ماند مسابقات تونس است که ان‌شاءالله از ایشان در آن رقابت بین‌المللی استفاده خواهد شد.

میرزاجانی بیان کرد: در مورد اینکه یک قاری و یا حافظ، دو بار به یک مسابقه بین‌المللی مثل مالزی اعزام شود نیز در سال‌های گذشته بحث‌های فراوانی در کمیته اعزام انجام شد که تصمیم بر این شد تا این منع ایجاد شود و چند سال است که به همین منوال عمل می‌شود. دلیل آن هم این بود که تکرار اعزام یک فرد به یک مسابقه بین‌المللی در سنوات قبل نتایج مثبتی به همراه نداشته و از طرفی مجال استفاده از چهره‌های با استعداد و جدید در رقابت‌های بین‌المللی را محدود می‌کرد.

وی افزود: اشاره به این نکته نیز خالی از وجه نیست که اعزام نفر دوم مسابقات سراسری رشته قرائت به کشور کویت، هیچ‌گاه یک قاعده قطعی نبوده است. نمونه آن نیز اعزام آقایان سیدمحمد کرمانی، مرحوم حمیدرضا عباسی، ابراهیم فلاح‌ تبسم‌چهره، سیدمصطفی حسینی و رضا گلشاهی است.

رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن بیان کرد: آنچه فعلاً از قطعیات است، اعزام نفر اول رشته قرائت و حفظ کل مسابقات سراسری به مسابقات بین‌المللی تهران و همچنین، اعزام حائز بالاترین نمره صوت و لحن از بین پنج نفر اول مسابقات سراسری رشته قرائت به مسابقات مالزی است. خود آقای موحدامین هم علیرغم اینکه در مسابقات سراسری سال گذشته رتبه سوم را کسب کرده بودند، براساس همین قاعده به مسابقات بین‌المللی مالزی اعزام شدند.

میرزاجانی در پایان تصریح کرد: در مورد اعزام به مسابقات سایر کشورها نیز پس از وصول دعوت‌نامه و در نظر گرفتن ضوابط آن مسابقات و بررسی شرایط قاریان و حافظان خودمان و ملاحظه مصالحی که وجود دارد، تصمیم‌گیری می‌شود.

انتهای پیام
captcha