باز هم رجبیون فراخوانده شدند / معرفی دو الگوی رفتاری شاخص امام باقر(ع)
کد خبر: 3881372
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴

باز هم رجبیون فراخوانده شدند / معرفی دو الگوی رفتاری شاخص امام باقر(ع)

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینكه ماه رجب فرصتی برای آمرزش گناهان است، گفت: ر روایت‌ها آماده است كه وقتی ماه رجب آغاز می‌شود، ندای این‌الرجبیون می‌آید یعنی رجبیون كجا هستند زیرا در قیامت رجبیون را از بقیه جدا می‌كنند و به آن‌ها عنایت خاص دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، ضمن تبریك فرا رسیدن ماه رجب و سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) به تبیین فضیلت‌های ماه رجب پرداخت و گفت: ماه رجب یكی از ماه‌های بسیار با فضیلت است كه انسان را برای استفاده بسیار والاتر و مهم‌تر از ماه رمضان آماده می‌كند.

وی افزود: بزرگان دینی برای آنكه بتوانیم از ماه رمضان بهره ببریم، توصیه كرده‌اند كه دعاها و روزه و اعمال ماه رجب را انجام دهیم زیرا ثواب‌های بسیار زیادی هم برای این اعمال در نظر گرفته شده است لذا هر چه برایمان مقدور است این اعمال را انجام دهیم.

رصاف با بیان اینكه ماه رجب فرصتی است كه انسان در آن بتواند خود را برای ماه میهمانی خدا آماده كند، گفت: در این ماه گناهان انسان آمرزیده می‌شوند لذا باید این فرصت طلایی را مغتنم بشماریم.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس اظهار كرد: در روایت‌ها آماده است كه وقتی ماه رجب آغاز می‌شود، ندای این‌الرجبیون می‌آید یعنی رجبیون كجا هستند زیرا در قیامت رجبیون را از بقیه جدا می‌كنند و به آن‌ها عنایت خاص دارند بنابراین خوب است كه خود را برای اعمال این ماه آماده كنیم و به سادگی از كنار این فرصت طلایی نگذریم.

وی در عین حال این نكته را یادآور شد كه توجه به اعمال و دعای ماه رجب، مقدمه مهم‌تری دارند و آن این است كه انسان باید عزم كند تا دیگر گناه نكند یعنی تلاشش بر این باشد كه واقعاً توبه كند و توبه خودش را از همین ابتدای ماه آغاز كند.

رصاف با یادآوری اینكه در شب و روز اول ماه رجب سفارش به غسل شده است،‌ گفت: در ابتدای این ماه و با انجام غسل نیت كنیم كه گناه نكنیم و از گناهان و خطاهای گذشته خود توبه كنیم و هر مقداری كه توانستیم از روزهای این ماه را روزه بگیریم و نتیجه آن این می‌شود كه ثواب‌های بسیاری در اعمال انسان نوشته می‌شود كه در قیامت به فریاد او خواهد رسید.

فرصت طلایی استغفار را دریابیم

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینكه حلول ماه رجب را واقعاً باید به مؤمنان تبریك بگوییم چرا كه بهترین فرصت برای بندگی خداوند و آمرزش گناهان فرا رسیده است، گفت: ماه رجب بشارت بسیار بزرگی است برای كسانی كه بخواهند اهل سیر و سلوك معنوی و آمرزیده و پاك شوند.

وی اظهار كرد: برخی ثواب‌های اعمال این ماه آنچنان بزرگ است كه انسان را به تعجب وامی‌دارد لذا خوب است كه در این شرایط سختی كه جامعه ما در آن قرار دارد و ابتلائاتی كه در آن مثل شیوع كرونا به وجود آمده است، از دعا و توسل غافل نشویم و در این شرایط به این موارد بیشتر توجه كنیم تا خداوند به همه ما كمك كند.

رصاف در بخش دیگری از سخنان خود برخی از مناقب و ویژگی‌های شخصیتی امام محمد باقر(ع) را یادآور شد و گفت: امام محمد باقر(ع) یك الگوی بسیار عجیبی برای انسان‌ها هستند زیرا در برخورد با دشمنان خود طوری رفتار می‌كنند كه از درون خجل شوند و دشمنی آنان تبدیل به مودت شود.

 مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: زمانی كه دشمنان به آن امام همام توهین می‌كردند، ایشان بسیار با آرامش و بدون اینكه بخواهند عصبانی شده و تندی كنند با خوبی و مهربانی و محبت و بخشش با دشمنان برخورد می‌كردند یعنی فضای منفی دشمن را تبدیل به فضای مثبت می‌كردند.

هنری كه امام باقر(ع) در برخورد با دشمنان داشت

وی اضافه كرد: گاهی اوقات ممكن است برخی از ما حتی نتوانیم خود را در مقابل دوستان و مؤمنان نگه داریم اما امام باقر(ع) دشمن خود را تبدیل به دوست می‌كرد و این یك هنر است كه انسان صبوری كرده و بدی‌ها را با خوبی پاسخ دهد و به جای كینه‌ورزی و پاسخ به مثل دادن، محبت كند و این سلوك امام باقر(ع) است كه با رأفت و مهربانی دشمنان خود را متنبه می‌كرد.

رصاف یادآور شد: امروز جامعه ما به این نكته بسیار نیاز دارد زیرا گاهی اوقات مشاهده می‌كنیم به خاطر یك مسئله كوچك خواهران و برادران ایمانی به راحتی از همدیگر جدا شده و با هم قهر می‌كنند در صورتی كه الگوی شیعیان باید امام باقر(ع) باشد.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم همچنین گفت: نكته دیگری كه باید از سیره امام باقر(ع) الگوبرداری كنیم این است كه آن امام همان با وجود آن مقام علمی بالایی كه داشتند،‌ هیچ‌گاه شأن و جایگاه كذایی و دروغی برای خود قائل نبودند و به راحتی بیل به دست گرفته و در باغ و مزرعه كار می‌كردند.

وی ادامه داد: یعنی امام باقر(ع) برای خود حصار و شئوناتی كه او را از مردم و واقعیات جدا كند، قائل نبود و مانند سایر مردم رفتار می‌كردند و این‌طور نبود كه برای امرار معاش هم برای خودش جایگاه خاصی باشد و دیگران را زیر سلطه خود قرار دهد كه این مسئله واقعاً هم برای مردم و هم مسئولان ما درس‌آموز است و مسئولان باید مانند مردم عادی زندگی كنند و برای خود جایگاه خاصی قائل نباشند و خود را از بطن مردم بدانند.

منتخبان مردم سیره عملی امام باقر(ع) را الگو قرار دهند

رصاف گفت: خصوصاً كه این ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی را پشت سر گذاشتیم و نمایندگان منتخب مردم در این انتخابات باید سیره عملی امام باقر(ع) را مورد توجه قرار دهند و خود را از مردم جدا نكنند تا این همبستگی مردم و مسئولان باعث اعتماد و ناامیدی دشمنان شود.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان تأكید كرد كه امام محمد باقر(ع) دارای فضایل و مناقب بسیار زیادی است كه باید آنان را مدنظر قرار دهیم و هرچقدر درباره ایشان صحبت كنیم كم است و امیدواریم كه پیرو واقعی آن امام همام و سایر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باشیم.

 

 

انتهای پیام
captcha