ضرورت بهره‌مندی از آموزش مجازی در مواقع بحران
کد خبر: 3881498
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
کارشناس فضای مجازی تأکید کرد:

ضرورت بهره‌مندی از آموزش مجازی در مواقع بحران

رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌وبختیاری گفت: اگر زیرساخت‌های آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری فراهم شود و خانواده‌ها اهمیت آن‌را بپذیرند و به این شیوه آموزشی اعتماد داشته باشند، در مواقع بحران می‌توان آموزش الکترونیکی را جایگزین آموزش حضوری کرد.

کشورها برای توسعه فناوری‌های نو، ناگزیر از گسترش آموزش به‌ویژه پرداختن به رهیافت‌های نوین آموزشی یعنی آموزش‌های مجازی، از راه دور یا مکاتبه‌ای هستند.

آموزش از راه دور یکی از شیوه‌های نوین در رویکردهای جدید آموزشی و از ضرورت‌های زندگی در هزاره چهارم است یعنی به دلیل ذی‌قیمت شدن زمان،افراد برای رشد و تعالی به آموزش از راه دور نیازمند هستند.

آموزش از راه دور از زمان زندگی انسان نخستین تا به امروز در قالب‌های متفاوت وجود داشته است و امروزه به دنبال پیشرفت فناوری‌، این شیوه آموزشی در قالب آموزش مجازی و دیجیتال و مسائل آی‌تی ظهور و بروز دارد و دسترسی همگان به این نوع آموزش را راحت‌تر کرده است.

ضرورت آموزش مجازی در مدیریت بحران

یزدان یگانگی، رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به ورود ویروس کرونا به کشور و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها برای پیشگیری از شیوع ویروس، گفت: حوادث پیش‌بینی نشده و غیرمترقبه یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد آموزش از راه دور است که در مواقع بحران، ساز و کار آن فعال می‌شود و بسیاری از گره‌ها را باز می‌کند.

یگانگی تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های آموزش از راه دور در کنار آموزش سنتی فراهم و تقویت شود، نظام آموزشی جامعه و خانواده‌ها اهمیت آن‌را بپذیرند و به این شیوه آموزشی اعتماد داشته باشند، در مواقع بحران می‌توان آموزش الکترونیکی را جایگزین آموزش سنتی و حضوری کرد، لذا در مواردی مانند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها که در هفته جاری با آن مواجه هستیم می‌شد روند آموزشی را از طریق آموزش از راه دور، ادامه داد.

وی بیان کرد: اگر زیرساخت‌های مناسب آموزش از راه دور فراهم باشد، مربی و متربی می‌توانند بدون داشتن دغدغه و نگرانی از داخل منزل به رسالت خود در زمینه تعلیم و تعلم ادامه دهند و مقابل ضربه به روند آموزشی را که با ایجاد وقفه‌های طولانی تحمیل می‌شود، گرفته شود.

یگانگی با بیان اینکه همگان از جمله مسئولان بر مهیا شدن فضای آموزش‌های مجازی همواره تأکید دارند، افزود: در کشور جرقه‌هایی زده شده و حرکت‌های خوبی نیز شکل گرفته است ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد، لذا می‌طلبد نخست مبحث فرهنگ‌سازی و ایجاد اعتماد در خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: امروزه بسیاری از افراد آموزش از راه دور و برخط را جدی نمی‌گیرند که باید مزایا و ضرورت این شیوه آموزشی را برای آحاد جامعه و از طریق رسانه‌ها تبیین و اطلاع‌رسانی کرد تا بسیاری از مقوله‌ها مانند پیشگیری از مهاجرت و رفت‌وآمدهای مکرر، صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها محقق شود.

ملزومات آموزش از راه دور

رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد استان درخصوص ملزومات آموزش از راه دور، گفت: برای برقراری این نوع آموزش باید بتوان نرم‌افزارها اعم از نرم‌افزارهای جلسات، مدیریت آموزشی، ویدئوکنفرانس، سامانه‌های آموزش مجازی و تجهیزات آن را چه در سطح نظام آموزشی و اجرایی و چه برای عموم مردم فراهم کرد.

یگانگی بیان کرد: در مواقعی که مدارس تعطیل هستند، بیشتر والدین در ارائه آموزش به دانش‌آموز در خانه ناتوان هستند، اگر شرایط آموزش از راه دور برای معلم و دانش‌آموزان فراهم باشد، به راحتی می‌توانند سیر آموزشی را به صورت مجازی و در خانه ادامه دهند.

وی با بیان اینکه ضرورت فعال شدن آموزش از راه دور فقط برای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مطرح نیست، اضافه کرد: این‌روزها مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها مشغول آموزش مردم و دستگاه‌ها برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا هستند که با توجه به قابل سرایت بودن این ویروس می‌توان آموزش‌های حضوری را با آموزش‌های مجازی و از راه دور جایگزین کرد تا آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از این ویروس کمتر شود.

یگانگی با بیان اینکه پرداختن به آموزش مجازی به معنای کنار گذاشتن آموزش حضوری نیست، تأکید کرد: امروزه دانشگاه‌ها و اساتید زیادی مشغول به فعالیت هستند که آموزش چهره به چهره را به خوبی پیش می‌برند لذا پرداختن به آموزش از راه دور به معنای جمع کردن کرسی‌های دانشگاهی نیست بلکه باید در کنار آموزش سنتی، شیوه‌های نوین آموزشی را نیز نهادینه کرد چرا که این شیوه‌ها، مزایا و ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند که نظام آموزشی می‌تواند از آن بهره بگیرد.

این کارشناس فضای مجازی گسترش آموزش از راه دور را بنا به مقتضیات هر کشور رو به رشد دانست و گفت: تراکم جمعیت در کشورهایی مانند چین و هند و پراکندگی جمعیت در نقاط مختلف استرالیا عواملی هستند که دولت‌های این کشورها را به سمت بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزشی سوق داده است، ضمن اینکه دانشگاه‌های بزرگ جهان از این شیوه‌ها در کنار آموزش حضوری، به صورت جدی و گسترده استفاده می‌کنند.

یگانگی در خصوص پیشینه آموزش از راه دور در ایران، تصریح کرد: این نوع آموزش از دهه 50 در قالب آموزش مکاتبه‌ای در کشور آغاز شده است و مصادیق شناخته شده آن راه‌اندازی مراکز دانشگاهی پیام نور و دبیرستان‌هایی بود که به صورت مکاتبه‌ای به امر آموزش مشغول شدند.

رشد آموزش‌های از راه دور در عرصه آموزش قرآن

وی با اشاره به فراگیر شدن آموزش از راه دور در امر آموزش قرآن، تصریح کرد: کشورهایی مانند مالزی که هم در حیطه فناوری و هم در زمینه ترویج فرهنگ قرآن شناخته شده است، اقدامات بسیار گسترده‌ای را به ویژه در زمینه آموزش حفظ قرآن کریم انجام داده است که می‌تواند الگوی خوبی برای دیگز کشورهای مسلمان باشد.

رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌وبختیاری در پایان گفت: باید پذیرفت که آموزش از راه دور یکی از نیازها و ضرورت‌های زندگی امروز است و علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها و کمک‌رسانی به امر آموزش مقرون به صرفه در مواقع خاص، می‌تواند به تحقق عدالت آموزشی و آموزشِ برابر نیز منجر شود.

انتهای پیام
captcha