وقتی کرونا عیار انسانیت را مشخص می‌کند
کد خبر: 3881545
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳

وقتی کرونا عیار انسانیت را مشخص می‌کند

کرونا شاید عیار انسانیت خیلی‌ها را نمایان کرد، برخی در این شرایط که جامعه بیش از هر چیز به آرامش روحی نیاز دارد، کاری می‌کنند که افراد بیشتر در خطر قرار گیرند.

 کرونا به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، این روزها در خیابان‌های شهر که راه می‌روی، عده‌ای در حال فروش ماسک هستند و عده‌ای دیگر مواد ضدعفونی کننده را به قیمت گران می‌فرو.شند، این حال و هوای این روزهای شهر من است و مردمی که همچنان سرگردان و حیران هستند.

از افرادی که ماسک‌ها را احتکار کرده و نمی‌فروشند و تا افرادی که مواد ضدعفونی‌کننده را به قیمت‌های گزاف می‌فروشند، گویی انسانیت خود را چوب حراج زده‌اند.

احتکار زهر ناامیدی و رنج را به بدنه جامعه وارد می‌کند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: الجالب الی سوقنا کالمجاهد فی سبیل الله و المحتکر فی سوقنا کالملحد فی کتاب الله. الجالب مرزوق المحتکر ملعون؛ آنانکه به بازار ما چیزی وارد می‌کنند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند و آنکه در بازار احتکار می‌نماید، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار می‌آید. وارد کننده روزی می‌خورد و محتکر لعنت می‌برد.

احتکار به حدی ناپسند و مضموم است که دین اسلام فرد محتکر را هم ردیف فرد کافر می‌داند، اما این روزها هوای شهر پر از حس احتکار شده است.

یا وقتی فضای مجازی جولانگاه شایعات می‌شود، انسانیت معنای اصلی خود را از دست می‌دهد. وقتی برای لایک و کامنت بیشتر سعی می‌کنی تعداد فوتی‌های کرونا را بیشتر جلوه دهی و یا فضایی پر از التهاب را تیتر صفحه شخصی‌ات قرار می‌دهی، یعنی برای دیده شدن خود حاضری هر کاری انجام دهی.

ترسی که از این پیام‌ها به افراد جامعه تزریق می‌شود درست همان چیزی است که برای ناامیدی لازم است. اگر خود را مسلمان می‌دانیم.

وقتی داروخانه‌ها مواد ضدعفونی را تنها به افراد خاصی می‌فروشند و از فروش آن به عوام جلوگیری می‌کنند، معنای مسلمان بودن رنگ می‌بازد.

یا وقتی می‌شنوی دستفروشانی کالای بهداشتی که مورد نیاز بسیاری برای مصون ماندن از بیماری است، در کنار خیابان آن هم در به قیمت گزاف می‌فروشند، دلت از انسان‌ها می‌گیرد.

زندگی در روزهای پرتنش و پرالتهابی که آدمیت و آرامش را از تو می‌گیرد، کار ساده‌ای نیست. این مخالف تعالیم و مفاهیم انسانی اسلام است که پیامبرانش را مبعوث کرده تا مردم در صلح و آرامش زندگی کنند.

زمانی که یادت می‌افتد انسان‌هایی در زمان‌هایی نه چندان دور از خود گذشتند تا مردم این سرزمین در صلح روزگار بگذرانند، فکر می‌کنی که این انسان‌ها مال زمانی غیر از این زمان بوده‌اند، اما نه در این زمان هم انسانیت و جوانمردی نمرده است، هنوز نفس می‌کشد و خواهان بسیاری دارد، هر چند این واژه در این دوران شاید بسیارغریب باشد، اما هنوز وجود دارد.

عده‌ای در این روزها درس‌های انسانیت خود را مرور کرده و ماسک و دستکش رایگان به مردم می‌دهند، کاری که شاید چندان سخت نباشد، اما به فکر بسیاری‌ رسیده تا آرامش را به جامعه برگردانند.

اسلام دینی است که تو را به آرامش فرامی‌خواند و تعالیم حیات‌بخشش راهی برای رسیدن به آرامش در جامعه است، اگر کمی به این مفاهیم توجه کنیم دیگر به هر دلیلی سد آرامش افراد نمی‌شویم.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

 

انتهای پیام
captcha