رئیس و دبیر هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت انتخاب شد
کد خبر: 3881600
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
حجت‌الاسلام محمدی:

رئیس و دبیر هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت انتخاب شد

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان نحوه فعالیت هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، گفت: در جلسه اخیر این هیئت علاوه بر انتخاب رئیس و دبیر، آئین‌نامه داخلی آن و نیز وظایف و اختیارات به تصویب رسید.

حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

چهل‌‌ودومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ششم آذرماه 97 با حضور اعضای این شورا برگزار شد. پس از برگزاری این جلسه خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر انحلال «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت» منتشر شد، خبری که البته مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی هیچ کدام در پی رد یا تأیید آن برنیامدند تا این خبر غیررسمی به عنوان مصوبه و مهم‌ترین خروجی آن جلسه تلقی شود.

این وضعیت که باعث به وجود آمدن اختلافاتی بین دو دستگاه متولی یعنی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم شد ادامه داشت؛ تا اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی توافق‌نامه‌ای را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه دادند که مورد تصویب قرار گیرد. با وجود برخی مخالفت‌ها و پیگیری رسانه‌ها، این موضوع در جلسه چهل‌و‌سوم به تصویب رسید و خبر رسمی از انحلال این هیئت، که نزدیک به 80 جلسه از برپایی آن می‌گذشت، شنیده شد، هیئتی که خود برای صدور مجوز کلیه مؤسسات قرآنی اقدام می‌کرد.

حال دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از تشکیل جلسات «هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت» می‌گوید، اما با تغییراتی نسبت به هیئت قبلی و اینبار دبیرخانه‌‌اش در سازمان دارالقرآن مستقر نیست و بیشتر به تعیین ضوابط و رصد می‌پردازد. در همین باره گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی انجام شده است.

ایکنا - هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت از چه زمانی تشکیل شد و تاکنون چند جلسه آن برگزار شده است؟

بعد از درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تغییر روند صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و اعلام نظر رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به منظور رفع اختلافات و تداوم همکاری و تعامل مؤثر، متن توافق‌نامه رؤسای دو دستگاه در جلسه 43 شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که 15 دی‌ 1397 برگزار شد، ارائه شد و به تصویب شورا رسید.


بیشتر بخوانید:


از زمان ابلاغ این مصوبه، یعنی بهمن‌ماه 1397 تاکنون نیز چهار جلسه این هیئت در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده و طی این مدت، جلسات متعدد کارشناسی به منظور تدوین و اصلاح ضوابط و شرایط صدور مجوز مؤسسات تشکیل شده است.

ایکنا - در واقع وظایف و اختیارات این هیئت چگونه است؟

این هیئت پنج وظیفه دارد که مهمترین آنها عبارت‌اند از: 1. تعیین ضوابط یکسان در موضوع صدور مجوز، نظارت و نحوه حمایت از مؤسسات قرآنی 2. رصد فرایندهای اجرایی دو دستگاه در اجرای ضوابط مصوب و ارائه پیشنهادهای لازم به دستگاه‌های مذکور برای اصلاح فرآیندها 3. انجام مطالعات آسیب‌شناسی و استانداردسازی توسعه کیفی و کمی فعالیت‌های قرآنی در بخش مردمی 4. پیشنهاد برنامه‌های مؤثر در افزایش میزان هم‌افزایی و هماهنگی دو دستگاه در موضوع توافق‌نامه و 5. ارائه گزارش سالانه فعالیت هیئت به شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

ایکنا - آخرین جلسه هیئت چه زمانی تشکیل شد؟

چهارمین جلسه هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت علیهم‌السلام سه‌شنبه، ششم دی‌ماه 1398 در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در آن آئین‌نامه داخلی هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت(ع) مشخص شد.

ایکنا - تصمیمی هم در مورد رئیس و دبیر این هیئت اتخاذ شد؟

بله، در واقع مهم‌ترین مصوبه جلسه چهارم هیئت، انتخاب رئیس و دبیر آن بود. به اتفاق آرای اعضای جلسه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان رئیس هیئت هماهنگی و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس دارالقرآن الکریم، به عنوان دبیر این هیئت برای دو سال انتخاب شدند.

ایکنا - جلسه اخیر این هیئت تصمیمات و مصوبات دیگری هم داشت یا موارد مطرح شده فقط آیین‌نامه و انتخاب رئیس و دبیر بود؟

در ابتدای جلسه پیش‌نویس آیین‌نامه داخلی هیئت هماهنگی، که از سوی گروه منتخب هیئت و طی جلسات متعدد تدوین شده بود، ارائه شد و ضمن بررسی همه بندهای آن و اعمال تغییراتی، به تصویب هیئت هماهنگی رسید. همچنین، پیش‌نویس وظایف رئیس و دبیر هیئت هماهنگی ارائه شد و با اصلاحاتی به تصویب اعضا رسید.

جلسات این هیئت طبق آیین‌نامه داخلی هر ماه یک بار تشکیل می‌شود، ولی در این جلسه مقرر شد جلسه فوق‌العاده‌ای به منظور ارائه و تصویب دستورالعمل اجرایی و ضوابط و مقررات تأسیس، فعالیت و تغییرات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت(ع) دو هفته آینده، 20 اسفند‌ماه، در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود.

انتهای پیام
captcha