فرصتی برای ایجاد پایگاه میلیونی کتاب‌های الکترونیک
کد خبر: 3883224
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

فرصتی برای ایجاد پایگاه میلیونی کتاب‌های الکترونیک

رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران نوشت: سخت نیازمند یک پایگاه برای کتاب‌های الکترونیک هستیم و بهتر است از فرصت شیوع کرونا برای این کار استفاده کنیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران، با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و خانه‌نشینی دانش‌آموزان و دانشجویان در کانال تلگرامی خود نوشت: با رفتن دانشجویان به شهرها و خانه‌هایشان، دسترسی آن‌ها به بسیاری از کتاب‌ها ناممکن شده و امکان امانت گرفتن نسخه فیزیکی کتاب در محل یا بیرون برای آن‌ها وجود ندارد.

جعفریان نوشت: دانشگاه تهران و شاید دیگر دانشگاه‌ها کلاس‌ها را آنلاین برگزار می‌کنند و امیدوارم در این زمینه موفق باشند. این هفته بنده سه کلاس آنلاین داشتم که برگزار شد، هرچند نیاز به امکانات بیشتری هست. برخی از آن‌ها با کمک ابزارهای دیگر تا حدودی جبران می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: با این حال، دانشجو برای تحقیق نیاز به کتاب دارد و برای این کار چه باید کرد؟ اگر ما طی این سال‌ها توانسته بودیم یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ از کتاب‌ها فراهم آوریم و بخشی از بودجه‌های کتاب را برای حل مشکلات حقوقی آن هزینه کرده و فایل‌های الکترونیکی را در حد چند صد هزار و میلیونی فراهم آوریم، امروز می‌توانستیم با دست پر در خدمت دانشجویان باشیم. اکنون اگر آن‌ها یک فایل الکترونیکی کتابی را خواستند، باید از کجا درخواست کنند؟ بسیاری از اوقات دانشجویان حاضر به پرداخت هزینه آن هم هستند، اما امکان فنی آن در قالب یک پایگاه جامع و مجهز وجود ندارد.

وی نوشت: در دانشگاه تهران طبق معمول و در حد توان پاسخگوی نیازهای محدود دانشجویان هستیم، اما اغلب درخواست‌ها از کتاب‌های جدید است که امکان اسکن آن‌ها به دلایل حقوقی برای ما وجود ندارد. احتیاط‌های بهداشتی هم ایجاب کرده که بسیاری از کارمندان نتوانند سر کار حاضر شوند و حتی اگر مشکل حقوقی هم نبود، کار اسکن کتاب‌های درخواستی را انجام دهند. در هر حال ما سخت نیازمند یک پایگاه نیرومند برای کتاب‌های الکترونیکی هستیم. بهتر است از فرصت کرونا برای این کار استفاده کنیم. اکنون بر ما فرض و لازم است تا یک طرح بزرگ تهیه و امکانات برای دانشجویان، استادان و دیگر خواستاران، که در حال حاضر دسترسی به کتابخانه‌ها ندارند، فراهم شود.

انتهای پیام
captcha