هفت سینی با طعم کرونا
کد خبر: 3886323
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

هفت سینی با طعم کرونا

آیا نجات جان یک نفر مهم است یا با لباس تازه در سر سفره هفت سین حاضر شدن؟ آیا این هفت سین برای ما و خانواده‌مان طعم کرونا نمی‌دهد؟

از کرونا چه  خبر؟ آمار مبتلایان به چند نفر رسیده؟ سؤال اکثر ما در این روزهای آخر سال، هر چند ما ایرانی‌ها مهمان‌نواز هستیم و همیشه  و به ویژه در این روزهای پایان سال با جان و دل آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی هستیم اما امسال و در آستانه سال جدید ما یک مهمان ناخوانده داریم که هیچ کس آمادگی برای پذیرایی از این مهمان ناخوانده را ندارد و هر کس به نوعی می‌خواهد این مهمان ناخوانده را از خانه خودش بیرون کند و برای این امر هم تدابیری اندیشیده است.
پخت نان در خانه برای مقابله با کرونا
پروانه خانم می‌گوید برای جلوگیری از عدم حضور کرونا بین افراد خانواده من از روزی که توصیه‌های پزشکان برای در خانه ماندن را شنیده‌ام در کنار رعایت نکات بهداشت فردی من خودم دست به کار شده و در منزل اقدام به پخت نان محلی کرده‌ام تا از این طریق هم نان سالمی را به خانواده تحویل دهم و هم از حضور یکی از افراد خانواده در نانوایی جلوگیری کنم که این کار من نوعی روحیه نشاط بین افراد خانواده ایجاد کرده است و هر کدام گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند؟ و همچنین به هیچ کدام از اعضای خانواده اجازه خروج از منزل و خریدهای آخرسال را نداده‌ام.
فاطمه خانم نیز عنوان کرد: من چون خودم آسم دارم و اخبار را در مورد این بیماری و تنگی نفسی که در فرد ایجاد می‌کند شنیده‌ام لذا استرس زیادی از حضور کرونا ویروس بین افراد خانواده دارم و به همین دلیل از اول اسفندماه تا کنون از خانه بیرون نرفته‌ام و سرم را با کارهای خانه گرم می‌کنم و برای فرزندانم که برای کار ضروری از خانه بیرون می‌روند مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش آماده کرده‌ام و قبل از خروج و ورود به منزل بر رعایت این نکات تاکید می‌کنم. و از مردم تقاضا دارم تا با در خانه ماندن از جان خود و فرزندانمان محافظت کنیم.
آمادگی برای پذیرایی از مهمان ناخوانده نداریم
آقا محمد نیز گفت: من به افراد خانواده‌ام اجازه بیرون آمدن از خانه را نمی‌دهم و خودم هفتگی برای خرید تمام کالاهای مورد نیاز خانواده اقدام کرده‌ام چراکه آمادگی برای پذیرایی از این مهمان ناخوانده را نداریم.
در این مصاحبه به سراغ یکی از کسانی که در حال خرید لباس عید بود، نیز رفتم و از او دلیل این امر را پرسیدم که گفت: ما هر ساله برای خرید لباس نو اقدام می‌کنیم و این یک رسمه در خانواده که سر سفره هفت سین با لباس نو حاضر باشیم؟ بعد از مصاحبه با این فرد و جواب‌های ناخوشایندی که از مصاحبه با وی شنیدم و وقتی به ازدحام مردم در خیابان و فروشگاه‌ها نگاه کردم به این فکر کردم که واقعا ما چقدر برای هم ارزش قائلیم و چقدر به سختی و خستگی کار پرستاران و پزشکان بیمارستان‌که این روزها دیدن خانواده هم برایشان آرزو شده فکر می کنیم و چقدر خود را در قبال آن‌ها مسئول می دانیم؟ آیا نجات جان یک نفر مهم است یا با لباس تازه در سر سفره هفت سین حاضر شدن؟ آیا این هفت سین برای ما و خانواده‌مان طعم کرونا نمی‌دهد؟...
پنهان کاری در آمار مبتلایان به کرونا نداریم
فرزین رضاعی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از مردم استان کردستان با تأکید براینکه مردم استان کردستان باید  توصیه‌های پزشکی را سرلوحه زندگی خود در شرایط کنونی قرار دهند، گفت: دلیلی برای پنهان کردن آمار دقیق مبتلایان به ویروس کرونا نداریم چراکه هدف ما صداقت و بهبود حال بیماران ابتلا به این ویروس است.
وی افزود: بر اساس آمار سه درصد از مبتلایان به کووید ۱۹ جان خود را از دست می‌دهند اما باید در نظر بگیریم سالمندان و افرادی که سیستم بدنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض مرگ‌ومیر این ویروس قرار می‌گیرند.
هر فرد بیمار 4 تا 7 نفر را مبتلا می‌کند
رضاعی به تفاوت ویروس کرونا و آنفلوانزا اشاره و ذکر کرد: ویروس کرونا سرایت بیشتری دارد و هر فرد مبتلا می‌تواند ۴ تا ۷ نفر دیگر را آلوده کند و موجب مرگ‌ومیر آنان شود و این آستانه مبتلایان را به کووید ۱۹ افزایش می‌دهد لذا سرایت بالا می‌تواند جمعیت عظیمی را درگیر کند.
وی تأکید کرد: در این راستا با تعهد حفاظت از جان خود، افرادخانواده و اجتماع باید از هر گونه بیرون آمدن از خانه جلوگیری کرده
عنوان کرد: در استان کردستان ۴۱ نفر به دلیل مصرف الکل در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که از این تعداد ۶ نفر جان خود را از دست دادند لذا مردم تصور کردند چنانچه الکل سطوح آلوده را تمیز کرده می‌توانند بدن مبتلا به ویروس را نیز پاک‌سازی کند و این موجب مسمومیت این افراد شده درحالی‌که این موضوع پایه علمی ندارد.
غربالگری 240 هزار نفر در کردستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه برنامه غربالگری سلامت چند روزی است در کشور فعال شده است، بیان کرد: در استان کردستان تاکنون ۲۴۰ هزار نفر در سامانه برنامه ملی مبارزه با کرونا غربالگری شده‌اند و تمام بهورزها و مراقبان سلامت در پایگاه‌های بهداشتی شهری و روستایی بر اساس پرونده تشکیل‌شده در سامانه، با افراد تماس گرفته و در صورت تشخیص بیماری درخواست دارند که به مرکز پایگاه حضور پیدا کنند.
رضاعی به قرنطینه خانگی هزار نفر از افرادی که از سامانه، غربالگری شده‌اند، خبر داد و گفت: مراقبان سلامت جهت درمان خانگی و قرنطینه شدن افرادی که از بیمارستان ترخیص شده‌اند تماس و پیگیر حال آنان می شوند.
وی یادآور شد: ۴۶ درصد از موارد انتقال به ویروس کرونا از طریق بیمارستان‌ها شروع شده چراکه بیمارستان‌ها می‌تواند یکی از زنجیره‌های انتقال این ویروس باشد.
ملیحه سیفی
انتهای پیام
captcha