تعقلی برای دوری از کرونا
کد خبر: 3889507
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

تعقلی برای دوری از کرونا

آیا در این دوران سخت وقت آن نرسیده است که با تعقل و تفکر و رعایت دستورات بهداشتی زنجیره ابتلا به کرونا را برای خود، خانواده و در نتیجه اجتماع قطع کنیم.

ضرب‌المثل «آب را در هاون کوبیدن» جریان زندگی دوران کرونایی بعضیها شده است، چرا که با وجود آنکه خداوند به ما عقل سلیم داده تا با به کارگیری آن راه صحیح را انتخاب کرده و سلامتی خود و اطرافیانمان را فراهم کنیم اما همچنان با انجام کارهای نامتعارف جان خود و گروهی دیگر را به خطر میاندازیم.

در کنار  نعمت تعقل، امروز با تذکرات بیشمار پزشکان و متخصصان برای عدم مصرف الکل و عدم تأثیر آن برای دور شدن از کرونا، همچنان شاهد عواقب نگرانکننده این امر از سوی تعدادی از مردم جامعه هستیم.

به راستی خداوند هر آنچه را حلال و هر آنچه را حرام کرده است بیدلیل نبوده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد».(مائده، آیه 90). با وجود این آیات روشن و با تعقل و تفکری که همیشه از آن دم میزنیم وقت آن نرسیده که به جای مصرف الکل برای حفظ سلامتی با در خانه ماندن و دوری از هرگونه خروج غیر ضروری زنجیره ابتلا به کرونا را برای خود و خانواده و در نتیجه اجتماع قطع کنیم. در کمال ناباوری امروز شاهد هستیم که تعدادی از افراد به جای حفاظت از خود و سایر افراد خانواده با توصیه به مصرف الکل زمینه باعث افزایش فشار کاری در اورژانس و مراکز درمانی شدند.


بیشتر بخوانید:


آرزو فلاحی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا کردستان، گفت: 51 نفر بر اثر مصرف الکل صنعتی در استان بستری شده و از این تعداد شش نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به شیوع شایعات در راستای مصرف الکل که متأسفانه افرادی نیز دچار مسمومیت شدند، اظهار کرد: از اوایل شیوع ویروس کرونا در کردستان تاکنون 51 نفر به دلیل مصرف الکل مسموم شده‌اند. اقدامات درمانی برای مسمومان انجام شده اما اثرات ناشی از استفاده از الکل به صورت کامل در بدن این افراد از بین نمی‌رود و در آینده همچنان آن‌ها را درگیر می‌کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه مصرف خوراکی الکل موجب ضدعفونی شدن بدن و از بین رفتن کروناویروس می‌شود، یک باور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است، تصریح کرد: مصرف الکل متانول و یا همان الکلی که در محلول‌های ضدعفونی استفاده می‌شود، بسیار سمی است و استفاده از آن اثر منفی دارد. فرد گرفتار عوارض چشمی از جمله تاری دید، کاهش بینایی و کوری دائمی شده و در مواردی حتی فرد آسیب مغزی دیده و دچار کاهش سطح هوشیاری، کما و مرگ شده است.

وی بیان کرد: از مردم درخواست می‌کنیم که با مراقبت بیشتر و پرهیز از انجام رفتارهای غلط بی‌پایه و اساس از بروز سایر بیماری‌ها و افزایش فشار کاری در اورژانس و مراکز درمانی پیشگیری کنند.

فلاحی یادآور شد: تاکنون در استان کردستان نمونه آزمایش کرونا از هزار و 253 فرد مشکوک انجام شده که از این تعداد 630 نفر مثبت و 555 نفر منفی بوده و همچنین  ١٨٨نفر از افراد مبتلا نیز بهبود یافته‌اند.

 

انتهای پیام
captcha