کیک‌بوکس کاری که قاری قرآن شد
کد خبر: 3898976
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
در برنامه «عصر رمضان» مطرح شد؛

کیک‌بوکس کاری که قاری قرآن شد

مهدی غلام‌نژاد در برنامه «عصر رمضان» از سابقه‌اش در ورزش حرفه‌ای و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره تلاوت قرآن گفت.

به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مهدی غلام‌نژاد، قاری بین المللی مهمان برنامه «عصر رمضان» بود که در گفت‌وگویی چالشی به موضوعاتی مانند اهمیت آموزش قرآن، چگونگی حضور خود در حوزه قرائت قرآن و نقش خانواده در ترغیب جوانان به قرآن‌خوانی پرداخت.

آقای غلام‌نژاد؛ شما یکی از قاریان موفق قرآن هستید. بفرمایید که چه شد به سمت قرائت قرآن رفتید؟

از وقتی که به یاد دارم به قرآن علاقه‌مند بودم؛ ما در روستایی اطراف تبریز به نام کَلِیبَر زندگی می‌کردیم. من تا ۱۲ سالگی در آنجا بودم، اما به خاطر شرایط دسترسی به کلاس‌ها و آموزش برایم سخت بود. بعد از آنجا به تهران (شهریار) مهاجرت کردیم. از آنجا که من در روستای خودمان اذان می‌گفتم، وقتی به شهریار آمدیم هم همین کار را انجام دادم که با استقبال بسیار زیادی از جانب مردم روبرو شد. آن زمان احساس فوق‌العاده‌ای داشتم و فکر کردم که می‌توانم در این زمینه موفق باشم.

خودتان به این نتیجه رسیدید که صدای خوبی برای قرائت قرآن دارید یا کسی این استعداد را در شما کشف کرد؟

بله؛ استادی به نام آقای رحمتی داشتم که وقتی تلاوت قرآن من را گوش داد و گفت، قطعا روزی تو یکی از بهترین قاریان جهان اسلام خواهی شد. من در آن زمان ۱۲ سال داشتم و اولین صوتی که گوش دادم و عینا همان را تحویل استاد رحمتی دادم، صوت استاد عبدالباسط بود.

برای جوان‌هایی که می‌خواهند در این راه قدم بگذارند، چه صحبتی دارید؟

الان با وجود فضای مجازی برای جوانان امکانات خوبی در دسترس است. آن‌ها می‌توانند با گوش دادن به تلاوت‌های متفاوت بسیار یاد بگیرند. اگر کسی استعداد خوبی داشته باشد و خودش هم تلاش کند، قطعا به یکی از بهترین‌ها در این زمینه تبدیل خواهد شد. البته که تنها استعداد ضامن موفقیت نیست و تلاش فرد بسیار موثر است.

قبول دارید که تلاوت قرآن این روز‌ها در بین جوانان ما کم شده است؟

بله؛ به این علت که مسئولان به ایجاد شرایط مناسب یادگیری قرآن برای جوانان اهمیتی نمی‌دهند. یکی از مسائل مهم و بنیادی کمبود بودجه قرآنی است که سالانه رو به کاهش است. این یک مشکل اساسی شده و تلاوت قرآن جایگاهی برای حمایت ندارد. از طرفی دیگر، آموزش باید درست پیش برود و قاریان قرآن باید در مدارس آموزش دهند تا بتوانند کودکان را از همان دوران ابتدایی جذب قرآن کنند.

شما موافق فعالیت قرآنی در حوزه فضای مجازی هستید؟

من مخصوصا در این دوران کرونا اکثر فعالیت‌ها و آموزش‌هایم را مجازی برگزار می‌کنم. مهم این است که بتوانیم از این فضا به بهترین شیوه استفاده کنیم تا مردم را به سوی قرآن و تلاوت قرآن جذب کنیم. با ایده‌ها و شیوه‌های کاربردی مناسب این کار شدنی است.

علاوه بر جایگاه معنوی که دارید، چقدر سعی می‌کنید رفتار قرآنی داشته داشید؟

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، تبدیل به یک الگو می‌شویم و حق اشتباه نداریم؛ چرا که وصله دین به ما چسبیده و هر کاری که انجام می‌دهیم از ما سوال می‌شود که با کدام آیه قرآن سنخیت دارد. به همین دلیل وظیفه سنگینی داریم.

یک خاطره برایمان تعریف کنید.

اولین بار که در مسابقات قرآنی شهریار شرکت کردم، مجری اسامی را از نفر پنجم تا دوم خواند؛ به نفر اول که رسید گفت نفر اول خودش بیاید! من هم با اعتماد به نفس بالا بلند شدم و به طرف صحنه حرکت کردم. مجری وقتی مرا دید یک دفعه اسم نفر دیگری را خواند که من جلوتر نروم. من هم از همان جا از اولین درب با عصبانیت خارج شدم. حتی تصمیم گرفتم دیگر این راه را ادامه ندهم. بعدا یکی از داوران به من گفت که ۴ غلط داشتم و گفت صرفا صدای خوب نشان قاری خوب بودن نیست و باید بیشتر تمرین کنی تا درست‌تر بخوانی. همین صحبت‌ها باعث شد که بیشتر تمرین کنم و سال بعد توانستم موفقیت کسب کنم.

با توجه به اینکه شما به ورزش کیک بوکس هم مشغولید؛ کدام یک برایتان استرس بیشتری دارد؟

راستش می‌توانم بگویم مسابقات بین المللی قرآن استرس بیشتری دارد؛ اما در عین حال من به کیک بوکس هم علاقه بسیاری داشتم و دارم. چون از کودکی خیلی شیطنت داشتم و تا قبل از تلاوت قرآن خیلی دعوا می‌کردم. اوایل می‌گفتند بچه‌ها با من بازی نکنند، اما بعد‌ها که قاری قرآن شدم و رتبه کسب کردم، همه چیز عوض شد.

چه چیزی باعث شد که از مسابقات خداحافظی کنید؟

از آنجا که من آدم استرسی هستم، در مسابقات خیلی اذیت می‌شدم. وقتی دیدم ۵ بار رتبه جهانی کسب کردم، تصمیم گرفتم انرژی ام را برای آموزش به جوانان و نوجوانان و انتقال تجربه به آن‌ها صرف کنم تا میدان برای آن‌ها باز شود. دلیل دیگر اینکه داوری بین المللی و نتایج مسابقات را قبول نداشتم چراکه بسیار سلیقه‌ای جلو می‌رفت. برای همین از حضور در مسابقات قرآنی خداحافظی کردم.

شما در محضر مقام معظم رهبری هم تلاوت کردید. آیا نکته‌ای به شما گفتند؟

اگر بگویم که ایشان استاد مسلم تلاوت قرآن هستند، به حق گفتم. من سوره احزاب را در محضر ایشان خواندم و گفتند که صدای شما صدای خامی است و باید بیشتر تلاوت کنید تا ریتم منظمی در تلاوت داشته باشید. ایشان به من لطف بسیاری دارند که در محضر مستمعین لفظ استاد را برای تلاوت من به کار گرفتند؛ این تعبیر رنگین‌ترین مدال تلاوت بود برای من.

انتهای پیام
captcha