دفاع از روز اول انقلاب تا امروز در متن جامعه ما جاری بوده است
کد خبر: 3901419
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲

دفاع از روز اول انقلاب تا امروز در متن جامعه ما جاری بوده است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: هشت سال دفاع مقدس معروف است، اما دفاع تعطیل نشده و از روز اول انقلاب تا امروز دفاع در متن جامعه ما جاری بوده، هر روز در برابر هر توطئه‌ای و در همه ابعاد دفاع جریان داشته و امروز نیز با قدرت جریان دارد.

دفاع از روز اول انقلاب تا امروز در متن جامعه ما جاری بوده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، امروز ۶ خردادماه، در نشست خبری با موضوع تشریح برنامه‌های ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس خراسان رضوی که در محل اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار شد، اظهار کرد: امسال چهلمین سال رویداد بزرگ دفاع مقدس، چهلمین سال از یک طرف تحمیل جنگ به ایران و از طرف دیگر دفاع مقدس در برابر این تحمیل ناجوانمردانه و ظالمانه است.

وی درباره اهمیت و ضرورت توجه ویژه به چهلمین سال دفاع مقدس، اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی و ایرانی عدد ۴۰ جایگاه خاصی دارد، عدد کمال و نقطه اوج است. ما 40 سال است که از انقلاب اسلامی صیانت کردیم. دشمن ۴۰ سال پیش تجاوزی را آغاز کرد و اهدافی از این تجاوز مدنظرش بود، چه اهداف کوچک و در مقیاس عراق و چه اهداف بزرگ‌تر و در مقیاس قدرت بین‎المللی و ارباب منطقه‌ای.

یوسفعلی‌زاده افزود: زمانی که صدام گفت این حمله را انجام دهید، در واقع قصد داشتند در درجه اول انقلاب پا نگیرد، این نظام تشکیل نشده ساقط و این فریاد در گلو خفه شود. از طرفی صدام شخصیت مغرور، متکبر و قدرت‌طلبی بود که قصد داشت به عنوان رهبر جهان عرب و کسی که جای خالی ژاندارم منطقه را پر کند، شناخته شود. صدام امضاکننده قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر است و احساسش از زمان امضا این بود که به زور اروندرود و برخی نقاط دیکر را داده، آن زمان در موضع ضعف بوده و اگر بتواند قرارداد را پاره می‌کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: با وجود شرایط ابتدای انقلاب، صدام این طمع را کرد که در حال حاضر وقت این است که خرده حساب را تسویه و مشکل را حل کند. اعتقادش این بود که سریع می‌تواند به خواسته خود برسد و اهداف کوتاه‌مدت را تسهیل و اهداف درازمدت را تامین کند. امروز انقلاب در ۴۲ سالگی خود سیر می‌کند و از دفاع مقدس ۴۰ سال گذشته است. دشمنان بدخواه که حاضر نبودند ما را تحمل کنند به گور رفتند و کشورهایشان تجزیه شده و این ایران است که بدون از دست دادن یک وجب خاک امروز با افتخار راه خود را در سطح منطقه و دنیا و در داخل خود کشور با قدرت به پیش می‌‎برد.

وی با اشاره به رسیدن کشتی نفت‌کش ایران به ونزوئلا، تصریح کرد: دنیا آبراه اول را برای ما نمی‌خواست، اجازه نمی‌داد نفت صادر شود و تحریم‌ها را به همین منظور وضع کرده بود. بنا بود ایران را براندازند و این فریاد را در گلو خشک کنند، چه شده که بعد این همه سال امروز نفت ایران بغل گوش آمریکا و جلوی چشم آنها به کشورهایی که ضدنظام سلطه هستند صادر می‌شود، آن هم از طرف کشوری که تحریم است. قطعا این اقدامات پشتوانه عظیمی به نام دفاع مقدس دارد که آن را محک زدند و فهمیدند ایران اسلامی زیر بار ظلم نمی‌رود، از تهدید نمی‌ترسد، تطمیع در آن تاثیرگذار نیست، نه ظلم می‌کند و نه زیر بار آن می‌رود.

گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس؛ فرصتی برای بازخوانی این کارنامه درخشان
یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس فرصتی برای بازخوانی و مرور این کارنامه درخشان و عظیم و تجربه گران‌سنگ و اعجاب‌‎انگیز و بهت‌آور برای جهان است، عنوان کرد: کشوری در شرایط تحریم، جنگ، تهدید، انسداد روابط سیاسی و ده‌ها مزاحمت بین‌المللی و منطقه‌ای راه خود را با قدرت به پیش می‌برد، روی پای خود ایستاده، باج نمی‌دهد و یاور مستضعفان عالم و مسلمانان مظلوم منطقه است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی اضافه کرد: این برای دشمنان انقلاب ناگوار است، آنها که می‌خواستند یک چراغ به نام انقلاب روشن نباشد، امروز مجبور شدند ۴۰ چراغ مقاوت را تحمل کنند و ارتباط ملت‌های ضد ظلم که به انقلاب گرایش پیدا کردند را ببینند. ما وظیفه داریم این رویداد بزرگ و تجربه گران‌سنگ که حاصل خون شهیدان است را گرامی بداریم.

وی خاطرنشان کرد: ایران تجربه‌های تلخی نیز داشته، در ۲۰۰ سال گذشته قراردادهای ننگین ترکمانچای و گلستان و تحمیل‌ها علیه ملت، نظام و منافع ملی را داشتیم. با وجود یک دنیا دشمن، ایران توانسته کارنامه‌‎ای از خود به جا بگذارد که دوست و دشمن معترف هستند این نظام کارآمد و توانمند است، می‌تواند هم خود را اداره کرده و هم به هم‌پیمانان کمک کند، هم جواب تهدیدات صحنه‌ای را بدهد و هم به فکر تکنولوژی باشد، هم موشک و ماهواره به فضا پرتاب کرده و هم با ناوگان دریایی تا اعماق اقیانوس‌ها دفاع کند.

یوسفعلی‌زاده بیان کرد: اگر کسی به ایران سیلی زد، سیلی سختی بر دشمن وارد می‌کند، این از بسیاری از نظام‌های امروز دنیا برنمی‌آید. نظام ما دارای چنین قابلیتی بوده که ثمره دفاع مقدس است. باید از این نقطه درخشان حرف بزنیم و روایت و گفت‌وگو کنیم. همه باید به میدان بیایند، یکی از میدان‌های پررونق این روزها فضای مجازی و رسانه است، میدان هنرمندان و اصحاب هنر، فیلم، سینما و مستند نیز باید به میدان بیایند. در هر صحنه و روز جنگ به تعداد هر رزمنده می‌توان نقطه‌های اوج پیدا کرد و با تکیه بر هنر روایت مردانگی، عزت و شرف بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه همزمان با تعریف از یک دستاورد و نقطه اوج، تحریف و تخریب نیز جریان دارد، تصریح کرد: دشمن بیکار نمی‌نشیند، ما دنبال تعریف و تمجید از دستاوردهای دفاع مقدس هستیم و دشمن دنبال تحریف و تخریب آن است. دشمن قرار نیست خوبی‌های ما را بگوید، هرچه بگوید از بدی‌ها، پلشتی‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی است که یاد دارند.

دفاع تعطیل نشده است

وی افزود: دشمنان آنچه شایسته خبیثان دنیا است را به ما نسبت می‌دهند، بنابراین خودمان باید خوبی‌هایمان را بیان کنیم. اگر ما روایت صادقانه، دلسوزانه، مومنانه و مسئولانه ‌نکنیم، دیگران آنگونه که دلشان می‌خواهد روایت می‌کنند. هشت سال دفاع مقدس معروف است، اما دفاع تعطیل نشده و از روز اول انقلاب تا امروز دفاع در متن جامعه ما جاری بوده، هر روز در برابر هر توطئه‌ای و در همه ابعاد دفاع جریان داشته و امروز نیز با قدرت جریان دارد.

یوسفعلی‌زاده بیان کرد: ما در خصوص خراسان و نقش آن در دفاع مقدس و حماسه‌آفرین‌های خراسانی در دفاع مقدس صحبت زیاد داریم. ۵۰۰ هزار نفر رزمنده خراسانی در دفاع مقدس داشتیم که این استعداد بی‌نظیر عقبه ۲ الی ۳ میلیونی خانواده داشتند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی عنوان کرد: در بحث کرونا طی سه ماه اخیر ملت از یک آزمون بزرگ با هدایت‌های رهبری و حمایت‌های دلسوزان و مدیران جامعه با وحدت، انسجام و غیرت از کمند این ویروس منحوس که در دنیا آثار سنگینی را به جا گذاشته، به سلامت، با کمترین تلفات و با موفق‌ترین امکانات درمانی و امداد عبور می‌کنیم. این کارآمدی نظام را می‌رساند. امروز ایالات متحده بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مبتلا دارد که بیش از یک میلیون بهبود پیدا نکردند، این نشان‌دهنده کارآمدی نظام‌ها است.

وی ادامه داد: وقتی نظامی می‌تواند بالای ۸۰ درصد مبتلایان را درمان کند، آسیبی نرسد، اغتشاشی انجام نشود، کسی اقدام تروریستی نکند و احساس کنند نظامشان در حال خدمت بوده و همه امور تحت کنترل است، کسی فرصت نمی‌کند بیهوده‌خواهی کند، اما همین مساله امروز در اروپا و آمریکا کشتی آنها را به گل نشانده، مدیریت آنها را به چالش کشانده و کارآمدی آنها را زیر سؤال برده است. ما در این موضوع جزو سرآمدهای جهان شدیم که جز با تکیه بر روحیه دفاع مقدس ممکن نبود.

یوسفعلی‌زاده خاطرنشان کرد: در خراسان حدود ۵۰ درصد شهیدان ما شهدای داوطلب بودند، یعنی افرادی که هیچ وظیفه سازمانی نداشتند. بیش از ۳۰۰ هزار نفر از ۵۰۰ هزار رزمنده، داوطلبان بسیجی هستند. خراسان در شرقی‌ترین نقطه کشور و دورترین فاصله از جنگ قرار داشت، اما از برخی استان‌های درگیر رزمنده و شهید بیشتری داشت، خراسان زادگاه مردان غیور و دارای روحیه حماسی و انقلابی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه متولی بهسازی، بازسازی، مرمت و به روز نگه‌داری مزار شهدا، بنیاد شهید با کمک سایر ساختارها است، عنوان کرد: شهرداری‌ها و آرامستان‌ها مسئولیت دارند، اما نظارت عالیه و هدایت کلی با بنیاد شهید است. ما در سطح استان متولی شهدای گمنامی هستیم. در سطح استان ۱۰۵نقطه شهید گمنام تدفین شده داریم و متولی این ۱۰۵ نقطه هستیم، از این تعداد ۵۴ نقطه ساخته شده یادمان مناسبی دارد، ۲۱ نقطه از سال گذشته به این جمع پیوستند و مشغول عملیات عمرانی هستند. با کمک هیات امناها، خیرین و مسئولان محلی کار احداث یادمان‎های شهدا را دنبال می‌کنیم، ۳۱ مورد دیگر باقی مانده که یکی از مطالبات اصلی ما تعیین تکلیف آنها است.

وی اضافه کرد: قاعده این است که در صورتی با حضور شهید گمنام برای تدفین در مکان خاصی موافقت می‌شود که مسئولان آن منطقه تعهد کنند ما شهید را دریافت می‌کنیم، برایش یادمان می‌سازیم، تعظیم می‌کنیم و مسیر امامزاده شدن این یادمان شهید را دنبال می‌کنیم. این مطالبه را طی یک سال اخیر پیگیری کردیم و به دنبال این مطالبات هستیم، ۲۱ مورد در حال احداث و بقیه در حال چشم گفتن است.

بودجه متمرکزی برای یادمان شهدای گمنام نداریم

یوسفعلی‌زاده بیان کرد: ما به صورت متمرکز بودجه‌ای برای یادمان شهدای گمنام نداریم، بودجه محلی است. در جلسه اخیر ستاد چهلمین سال دفاع مقدس با استاندار و مسئولان ستاد صحبت کردم تا از منابع استانی برای این موضوع دریافت کنیم و زمینه‌های مثبتی دریافت کردیم. در گلبهار یادمانی ۳ میلیارد تومانی و در شهری یادمانی ۱۰۰ میلیونی ساخته شده، این بستگی به همت عالی مردم منطقه‌ای دارد که متقاضی شدند تا این امامزاده در آنجا تدفین شود، این لیاقت خود مردم است که باید تکریم کنند. تبلیغ برای هر شهید، تبلیغ برای اسلام، ارزش‌ها و انقلاب است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در خصوص موزه دفاع مقدس، گفت: موزه آماده افتتاح است. قصد داشتیم آن را برای 3 خردادماه آماده کنیم که تهران پای کار نیامد، قرار بود در دهه فجر با حضور رئیس جمهور در هفت استان افتتاح انجام شود که به دلیل آماده نبودن 100 درصدی پروژه‌ها و وقت رئیس‌جمهور این اتفاق نیفتاد. در سطح کشور روپاترین، پای کارترین و معتبرترین مرکز در حال اجرا، مرکز ما است. از دوره‌ای که من به اداره‌کل آمدم ۴۰ میلیارد تومان برای پروژه تامین اعتبار شد که ۱۵ میلیارد تومان آن هزینه شده و تقریبا ماهی یک میلیارد 200 میلیون تومان هزینه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵درصد ساختمان شماره یک تکمیل شده و آماده افتتاح است. سوم خرداد پروژه را برای افتتاح آماده کرده بودیم که اتفاق نیفتاد. برای هفته دفاع مقدس وعده افتتاح دادند، البته ما بعد از ارتحال به صورت غیر رسمی بهره‌برداری را شروع می‌کنیم. اولین ساختمان مرکز فرهنگی و‌ موزه دفاع مقدس بوده که شامل کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد دفاع مقدس و حدود 3 هزار متر است. ساختمان دوم که موزه جبهه مقاومت بوده، بیش از ۵۰درصد پیشرفت دارد و بنا است آذرماه افتتاح شود. دغدغه اعتبار نداریم، بلکه مساله زمان‌بندی اجرا است.

یوسفعلی‌زاده افزود: ممکن است ساختمان اصلی موزه با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان به اتمام نرسد. با شهردار و شورای شهر وارد بحث شدیم که قول‌هایی دادند. از زمانی که من به اداره‌کل آمدم ۴ میلیارد تومان بدهی داشتیم که تامین کردیم، روزی ۱۰۰ نفر کارگر، مهندس، معمار و ناظر در پروژه مستقر هستند. ساختمان اصلی ۶ هزار متر بنا دارد و وسط دو ساختمان قرار می‌گیرد. اعتبار فعلی برای تکمیل این فاز کافی نیست.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در خصوص جشنواره فیلم دفاع مقدس، تصریح کرد: جشنواره را سال گذشته برگزار کردیم، بیش از ۵۷۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که فیلم‌های فاخری بودند. اختتامیه خوبی نیز در سینما هویزه داشتیم. سه روز اکران داشتیم و اعلام کردیم فیلم‌های جشنواره را برای اکران در اختیار آنها بگذاریم.

وی با اشاره به برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس، عنوان کرد: ۶۶ عنوان برنامه را فهرست کردیم که در جلسه ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس در یک خرداد ارائه شد و به تصویب رئیس جلسه، معاون سیاسی استاندار، رسید. این برنامه‌ها از طریق سیستم اداری به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و چکیده‌ای از پیشنهادات حدود 20 دستگاه و تجربه خود اداره‌کل است که آن را منتشر کردیم، به تمام دستگاه‌ها و شهرستان‌ها تقدیم شده و می‌شود. روزشمار و هفته‌شمار نیز از ۳ خردادماه تا پایان سال به عنوان گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس تلقی شده و در هر مناسبت ملی، مذهبی و محلی که برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی برگزار می‌شود، باید گرامیداشت چهلمین سال نیز در متن آن باشد.

یوسفعلی‌زاده بیان کرد: در استان ما چهلمین سال دفاع مقدس با آماده‌سازی برای کنگره ۱۸ هزار شهید تقارن پیدا کرده که تلاش داریم یک نوع هم‌افزایی و همپوشانی ایجاد شود. اجلاس نهایی این کنگره تابستان ۱۴۰۰ است، اما در تمام شهرستان‌ها ستاد یادواره تشکیل می‌شود. در چهار شهرستان سبزوار، نیشابور، کاشمر و تربت حیدریه که در دوران دفاع مقدس تجزیه نشده بودند و بیش از هزار شهید دارند، کنگره ملی به آنها تعلق می‌گیرد. تلاش داریم برنامه‌های کنگره و چهلمین سال دفاع مقدس هم‌افزا باشد و از ظرفیت دو ستاد در جهت ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع استفاده شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۳۰۵ شهید گمنام تدفین شده در سطح استان داریم، تصریح کرد: حدود هفت شهید گمنام، شهدایی هستند که در دوران دفاع مقدس تشییع و تدفین شدند و عمدتا در گلزار شهدا هستند. از ۳۰۵ شهید، ۶ شهید بعد از تدفین شناسایی شدند که مهم‌ترین آنها شهید سید علی‌اکبر حسینی اهل دررود نیشابور بوده و قبل شناسایی در دررود دفن شده است. اخیرا تشییع هشت شهید داشتیم که چهار شهید شناسایی شدند، کار شناسایی قوت گرفته و در ۳، ۴ سال اخیر میزان خطا کمتر شده و تا جایی که امکان دارد شناسایی می‌شوند.

وی در پایان افزود: من قطع‌نامه‌ای در اداره صادر کردم که تا مزار شهدای تدفین شده تکمیل نشود،‌ کسی حق تدفین شهید گمنام ندارد. در سه، چهار ماه اخیر شهید گمنام آمده، در مراسم شرکت کرده و دوباره برگرداندیم و اجازه ندادیم تدفین شود. باید قطع‌نامه اجرا شود، این ناحقی است که این تعداد شهید چند سال است تدفین شدند، اما هنوز کاری برای آنها انجام ندادیم.

انتهای پیام
captcha