به گزارش ایکنا، یکی از بهترین و لذتبخشترین سرگرمیهایی که سالهاست برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و حتی بزرگسالان به حساب میآید بازیهای رایانهای یا همان ویدئویی است؛ با گسترش تکنولوژی این حوزه، نفوذ فضای مجازی و افزایش سرعت اینترنت، بازیهای رایانهای بیش از هر زمان دیگری توسعه یافته و جای خودشان را در میان خانوادهها باز کردند؛ بازیهایی که نهتنها سبک زندگی و فرهنگ یک جامعه را تحت تأثیر خود قرار دادند، بلکه تکنولوژیهای مختلفی را وابسته به هویت خودشان کردهاند.
به دلیل اهمیت این عرصه و تأثیراتی که بر فرهنگ، هویت و سبک زندگی دارد، مسئولان کشور ما نیز از سالها قبل با ایجاد و راهاندازی نهادها، دستگاهها و مراکز مختلف از جمله بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان متولی اصلی نظارت و کنترل این عرصه تا سازمان نظام صنفی رایانهای و انجمن ورزشهای الکترونیک ایران برای مدیریت بهتر و بیشتر این عرصه ورود پیدا کردند. برهمین اساس هر کدام وظیفهای را برای احیای فرهنگ حوزه بازیهای رایانهای بر عهده گرفتند؛ با این حال و از همان سالهای تأسیس این مراکز تاکنون، شاهد برخی ضعفها، کاستیها و عدم نظارت و برنامهریزی صحیح در جهت تحقق اهداف از پیش تعیین شده آنها بودیم.
از آنجایی که بازیهای رایانهای در عصر کنونی یکی از ابزارهای قدرتمند در دستان دشمن است که با هدف تصاحب افکار جامعه اسلامی، آنها را در راستای اهداف خود سوق میدهد، شاهد این هستیم که در بسیاری از بازیهایی که از سوی غرب روانه بازار میشود، اهانت به اسلام، ترویج خشونت، بیبندوباری و اهانت به مقدسات با روشهای کاملاً حرفهای و زیرپوستی صورت میگیرد. این در حالی است که متأسفانه بسیاری از این بازیها به عاملی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان کشور در خانهها، گیمنتها و حتی مسابقات ملی در این عرصه تبدیل شده است.
دردی که اگر امروز نتوانیم درمان آن را بیابیم تبدیل به سرطانی خواهد شد که دیگر دارویی برای آن وجود نخواهد داشت. در این میان اقداماتی که مسئولان و متولیان امر بازیهای رایانهای برای مقابله با بازیهای غربی خشونتآموز و بعضاً مستهجن و ضد اسلامی انجام میدهند، شاید فقط مُسکنی است که اثر کوتاهمدتی دارد و قطعاً این روند فعالیت نمیتواند اقدام تأثیرگذاری برای مقابله باشد.
با این حال انجمن ورزشهای الکترونیک ایران به تازگی و از ابتدای خرداد تا هشتم این ماه رویدادی را تحت عنوان
مسابقات جام رمضان در قالب بازیهای رایانهای برگزار میکند که با حمایت نهادهای حاکمیتی هچون سازمان ورزش شهرداری تهران، صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و ورزشکاران کشور، فدراسیون فوتبال، فدراسیون ورزشهای همگانی، برج میلاد و برخی دیگر از نهادها و ارگانها در حال انجام است؛ اما با نگاهی به بازیهای منتخب این رویداد، متوجه میشوید که برخی از بازیهای ارائه شده مجوزهای لازم از بنیاد ملی بازیهای رایانهای را ندارند و به هیچ وجه متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی نیست.
حالا در هفته اول خرداد رویداد جام رمضان در حالی برگزار میشود که در اطلاعیه برگزاری آن ۱۴ بازی در نظر گرفته شده و برای هر بازی از ۳ تا ۱۲ میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است. با این حال بررسیها نشان میدهد که حداقل هفت بازی در این رویداد نه تنها با فرهنگ ما سازگار نیستند و اثرات مخربی بر جسم و جان میگذارند، بلکه مجوزهای لازم را ندارند و نمیتوانند در رویدادهای رسمی استفاده شوند؛ امری که از سوی برگزارکنندگان این رویداد نادیده گرفته شده است.
این در حالی است که میثم طهماسبی، دبیر اسبق انجمن بازیها و ورزشهای الکترونیک، در گفتوگو با ایکنا، اصلیترین رسالت انجمن بازیهای الکترونیک وزارت ورزش و جوانان را فرهنگسازی و مدیریت مخاطبان بازیهای رایانهای با استفاده از ظرفیتهای ورزشی دانست و افزود: مقام معظم رهبری بارها فرمودهاند که ورزش به عنوان دروازه صدور معنویت و ارزشهای متعالی است و ما فرمایش مقام معظم رهبری را نصبالعین مجموعهمان قرار دادهایم و در حوزه بازیهای رایانهای سعی داریم مباحث فرهنگی که منطبق با چارچوب فرهنگی نظام مقدس جمهوری است را پیادهسازی کنیم؛ لذا تمام تلاشمان این است که بتوانیم بازیهایی را با اولویت مباحث فرهنگی انقلاب اسلامی در سطح کشور و مجامع جهانی، اشاعه و ترویج دهیم.
در ادامه آنچه از نظر میگذرد واکاوی چند بازی رایانهای ارائه شده در رویداد جام رمضان است که ضد فرهنگ بودن و ترویج خشونت در برخی از این بازیها به قدری برجسته و مشهود است که همانند تصویر ذیل نیازی به توصیف خشونت زایدالوصف این بازی نیست.
خشونت در بازهای کامپیوتری یکی از مواردی که بیش از سایر نکات به عنوان جنبه منفی بازیهای کامپیوتری مطرح میشود. «۷ Tekken» از جمله بازیهای مشهور جهانی است که به دلیل خشونتهای زیادی که حین بازی انجام میشود، مجوز عرضه ندارد؛ البته قضیه به همینجا ختم نمیشود و استفاده از صحنهها و تصاویر مستهجن و نامناسب در لابه لای این بازی به چشم میخورد که آرام آرام ارزشهای اجتماعی و فردی نوجوانان و جوانان را از بین میبرد. این تهدیدهای روحی با واقعیتر شدن بازیهای رایانهای، جدیتر نیز شده است. با این حال «۷ Tekken» در این رویداد از سوی مسئولان برگزاری جام در زمره بازیهای منتخب قرار گرفته است.
بازی بعدی «Fortnit» است. پایه و اساس بازی Fortnite خشونت است، زیرا بر کشتن بازیکنان دیگر بنا شده است. محبوبیت این نوع بازیها، و مخصوصاً این بازی، سؤالاتی روشن در مورد تأثیرات بازیهای خشونتآمیز را مطرح میکند. مخصوصاً این سوال که، آیا بازیهای ویدیویی خشونتآمیز منجر به خشونتهای واقعی میشوند؟ در فورتنایت بازیکن باید از هر سلاحی که روی زمین پیدا میشود برای کشتن حریفان که خود بازیکنانی واقعی هستند، استفاده کند.
این بازی از جمله بازیهای مشهور آنلاین جهانی است که گردشهای میلیون دلاری داشته و بازیهای آن در سطح جهان شهرت دارد؛ با این حال به دلیل مسائل اخلاقی و نیز بروز خشونت بالا در این بازی در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع شده است. گزارش شده که این بازی ژانر بتل رویال، دلیل اصلی بیش از ۲۰۰ مورد طلاق در انگلستان اعلام شده است. سایت دیجیاتو (سایت تحلیل بازیهای رایانهای) نیز در اینباره از خودکشی نوجوانانی خبر داد که به این بازی علاقه فراوان دارند. این بازی در کشورهای عراق، نپال و اردن به دلیل نفوذ مخرب آنها بر مردم و تأثیرات منفی این بازیها ممنوع اعلام شده است.
حال به بازی «PUBG» در این جام میرسیم. بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds یک بازی در سبک بتل رویال است که توسط شرکتی در کرهجنوبی ساخته شده و در آن بازیکنان برای بقا با یکدیگر مقابله میکنند. خشونت وجه اصلی این بازی است که به همین دلیل مخالفان بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده است. برای مثال ناشر بازی PUBG در چین مجبور شده برای عبور از قوانین سختگیرانه انتشار بازی در این کشور، این بازی را با محصول دیگری جایگزین کند. همچنین خانوادههای اماراتی درخواست کردهاند تا بازی آنلاین پابجی در کشورشان ممنوع شود، زیرا معتقدند این بازی محتوای خشونتآمیزی دارد و اعتیادآور است و تأثیر بدی بر جوانان میگذارد. همچنین عراق در سطح پارلمان این کشور تصمیم به ممنوعیت این بازی گرفت. چین، نپال و هند و اردن هم این بازی را محدود و ممنوع اعلام کردهاند. برخی مسئولان مناطق مختلف هند اعلام کردهاند، خشونت این بازی بسیار بالاست و نهتنها اقدام به فیلتر کردن آن کردهاند، بلکه با متخلفانی که اقدام به اجرای آن در سرویس خود میکنند، نیز برخورد قضایی خواهد کرد.
بازی «League of Legends» نیز از جمله بازیهای منتخب این دوره است، ولی جالب است که بدانید سازنده این بازی در سال ۲۰۱۹ بهطور رسمی اعلام کرد که سرورهای بازی برای دو کشور ایران و سوریه، به دلیل پیروی از قانون ایالات متحده آمریکا بسته شده است. حالا احتمالاً مسئولان جام رمضان با فیلترشکن از سد این تحریم عبور کردهاند. بازیکنان وقتی که قصد ورود به بازی را داشتند با این پیام مواجه شدند: «به دلیل قوانین کشور آمریکا بازیکنان در کشور شما نمیتوانند در این زمان به بازی League of Legends دسترسی پیدا کنند. برداشتن این محدودیتها وابسته به دولت آمریکاست، پس زمانی که این اتفاق بیفتد، ما از بازگشت شما به Rift خوشحال میشویم.»
حالا به بازی منتخب دیگر این جام یعنی «Call of Duty» میرسیم. شرکت اکتیویژن (Activision) یکی از شرکتهای امریکایی تولید و انتشار بازیهای رایانهای است که در ۱ اکتبر ۱۹۴۹ تأسیس شد. این شرکت اولین شرکت مستقل در زمینه پخش و تولید کنسول بازی و بازیهای رایانهای است و یکی از مهمترین و پرطرفدارترین بازیهای تولید شرکت اکتویژن سری بازیهای ندای وظیفه یا همان Call of Duty است که به طور خلاصه در میان طرفداران CoD نامیده میشود. هر چند این بازی دلایل و ویژگیهای بسیاری برای تبدیل شدن به یک بازی برتر همچون شاخهای بودن، داستانی بودن، چند شخصیتی، قابلیت تغییر در مسیر و عملکرد بازیکنان، جلوههای ویژه مناسب و کیفیت خوب بازی و بسیاری موارد را برای محبوبیت جهانی دارد، ولی این روزها این بازی در برخی از جوامع گیمرهای مسلمان تحریم شده است و برخی از بازیکنان حرفهای بسیار خشمگین هستند که دلیل این ناراحتی توهین به مقدسات اسلامی است.
سری بازیهای ندای وظیفه یا همان Call of Duty به طور کلی با رویکردهای ضد اسلامی همواره مواجه بوده است و در بخشهای مختلفی از این بازی نمادهای مبارزه با اسلام و یا معرفی مسلمانان به عنوان تروریستها جای گرفته است. به طور کلی میتوان رویکردهای این بازی را به این شرح توصیف کرد. رویکردهای خشن و صحنههای ضدانسانی در بخشهای زیادی از این بازی به کرات مشاهده میشود. شیوههای خشن قتل و صحنههایی که برای نسل جوان در حال تبدیل شدن به شیوهای عادی است. بخشی از این صحنههای خشن الگوهای تروریستهای افراطیای بوده است که به نام اسلام اقدام به جنایات بشری میکنند و مخاطبان ناخواسته با دیدن این صحنهها دچار رویه همزاد پنداری میگردند و به تبع همین موضوع، تصور خشونت ذاتی در اسلام به مخاطبان و به ویژه گیمرها و کسانی که به مشاهده بازی میپردازند، القا میشود. در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲، یک جوان که در مدرسه سندی هوک آمریکا درس میخواند، تحت تأثیر بازی معروف کال آو دیوتی اسلحه مادرش را برداشت، او ابتدا مادر خود را کشت سپس به سمت مدرسه خود رفت و کشتاری بزرگ به راه انداخت. وی ۲۰ کودک و شش بزرگسال را کشت و با این آمار تبدیل به تنها جوانی شد که ۲۷ نفر را در یک روز قتل عام کرد.
بازی منتخب دیگر جام «Rainbow Six Siege» است. بازیای که با توجه به ماهیت واقعگرایانه آن، نبردها میتوانند بسیار جنونآمیز و خشونتبار باشند و عناصری مانند انفجارهای ناگهانی در محیط، فریادهای ناشی از درد شخصیتها، صدای تیراندازی مداوم و افکتهای پاشیده شدن خون از رایجترین اتفاقاتی است که در جریان آنها به وقوع میپیوندد. بازی Rainbow Six Siege با توجه به ردهبندی سنیاش محصولی کاملاً جدی است که بازیکنان را در جهانی بیرحم و خشونتبار قرار میدهد.
همین چند نمونه از بازیهایی که در این رویداد برای کاربران در نظر گرفته شده، کفایت میکند تا متوجه شویم بازیهایی که به صورت عجیب خشونت را ترویج میکنند و مانند یک مخدر بر ذهن و روان بازیکن تأثیر میگذارند، حالا در کشور ما و توسط یک نهاد دولتی و بدون توجه به نظر نهاد متولی بازیهای رایانهای در حال ترویج و تبلیغ هستند.
هادی شاکر، مشاور کودک و خانواده نیز در این باره معتقد است: بازیهای خشن رایانهای موجب افزایش پرخاشگری و لذت بردن از خشونت در پی استفاده افراطی از آنها خواهند شد. شاید در بدو ورود بازیهای رایانهای به بازارهای آمریکا، هراس بزرگی در میان والدین، مربیان و مراقبان اخلاقی جامعه به علت خشونت موجود در این بازیها به وجود آمد. هراسی که چندان هم بیپایه نبود، زیرا محتوای خشن برخی از این بازیها به گونهای است که بچهها به صورت گروهی یا فردی در پی ضربه زدن، متلاشی کردن، له کردن و نابودی برمیآیند.
وی افزود: اگر به چهره آنها هنگامی که در بازی و در برابر رقیب تصویری خود یا مانع فیزیکی گرافیکی قرار میگیرند، نگاه کنید، به راحتی آثار خشم توأم با اضطراب را میتوانید ببینید. بعضی از بچهها از این حالت هم فراتر میروند و ناخواسته فریاد میکشند. این حالت از نظر روانی به تدریج در ذهن و روح باقی میماند و در رفتارهای روزمره مشاهده میشود.
افزایش خشونت، محدود کردن خلاقیت و کم تحرکی سه عارضه مهم استفاده بیش از حد از بازیهای رایانهای است و این بازیها به علت چارچوب و طراحی محدودی که دارند، نمیتوانند به اندازه کافی و لازم در پرورش خلاقیتهای کودکان مؤثر باشند.
کلام آخر اینکه، متأسفانه در کنار مسئله غفلت، با کمی تعمق و مشاهده بر روی مخاطبان این بازیها به خوبی درمییابیم که نوعی خوابزدگی و تغافل در این حوزه حساس و مهم که بارها مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته استنباط میشود. این در حالی است که دشمنان ما همچنان با نفوذ در حیات خلوتی که در بستر فرهنگی بسیاری از کشورها از جمله کشور خودمان ایجاد شده است، از این فرصت، اصلیترین سوء استفاده را میکنند. از این جهت «خبرگزاری ایکنا» آمادگی دارد که توضیحات متولیان و برگزارکنندگان این مسابقات را برای توجیه عموم به صورت شفاف منتشر کند.
گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام