عقل و ایمان در کنار هم قرار دارند / لزوم مقابله جدی با فساد و گرانی
کد خبر: 3906985
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳

عقل و ایمان در کنار هم قرار دارند / لزوم مقابله جدی با فساد و گرانی

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، ایمان را یکی از لشکرهای عقل توصیف کرد و گفت: خداوند در مرتبه نخست عقل را قرار داده است چراکه هنگامی که عقل وجود داشت ایمان نیز در پی آن وجود دارد اما اگر ترتیب این دو را عوض کردیم، ضرر خواهیم کرد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 6 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز بر اهمیت توجه به فرصت‌ها تأکید کرد و گفت: باید بیدار باشیم و از فرصتی که خداوند برای ما قرار داده نهایت استفاده کنیم و آن را غنیمت بشماریم.

وی با یادآوری حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) در این باره که فرمود تا فرصت دارید برای حیات جاویدان عالم آخرت تلاش کنید، مبحث عقل و جهل را از مباحث خطبه هفته گذشته ادامه داد و افزود: خیر نخستین لشکر عقل از منظر امام صادق(ع) و جهل نخستین لشکر شر است، اما به بیان حضرت امام(ره) منظور از خیر، حالت فطرتی است که در آحاد بشر بوده است، هیچ فردی بدی نمی‌خواهد، اما باید حواس‌ها جمع باشد که خوب و بد را قاطی نکرد گرچه متاسفانه برخی قدرت تشخیص خوب و بد را از دست می‌دهند.

آیت‌الله دژکام، دومین لشکر عقل را ایمان اعلام کرد و گفت: این مورد بسیار مهم است، برخی مواقع به خاطر تعصب دینی نکاتی را مطرح می‌کنیم که این‌گونه نیست، خداوند در مرتبه نخست عقل را قرار داده است چراکه هنگامی که عقل وجود داشت ایمان نیز در پی آن وجود دارد، اگر ترتیب این دو را عوض کردیم، ضرر خواهیم کرد.

امام جمعه شیراز بیان کرد: مقابل ایمان نیز کفر است؛ در آیه دوم و سوم سوره انفال خداوند در قرآن کریم فرموده است، مومن کسی است که وقتی ضد خدا می‌شنود دلش می‌لرزد و خوف می‌کند. ایمان آن است که از خداوند بترسیم.

وی با تأکید بر اینکه هنگامی که مؤمن آیات الهی را می‌شنود باید دلش محکم شود، گفت: سئوال اینجاست آیا اخباری که می‌شنویم به یاد خدا می‌افتیم. باید در تحلیل‌های ذهن خود به این توجه کنیم، صحنه‌هایی که در آمریکا گذشت را دقت کنیم و 40 سال انقلاب را تحلیل کنیم که در این 40 سال چه بر ما گذشت و کدام قدرت ما را به اینجا رساند.

آیت‌الله دژکام ادامه اد: اینکه قدرتی که با چندین کشتی پر از بنزین و اقلام دیگر به آن طرف اقیانوس اطلس می‌رود و از تحریم و تهدید آمریکا نمی‌ترسد از کجا آمده است و باید بدانیم آزادی خرمشهر نیز به وسیله همین قدرت بود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با یادآوری مواضع اخیر آمریکا گفت: اینکه می‌گویند ما در شورای حکام می‌خواهیم بیانیه بدهیم، در واقع می‌خواهند ترس در دل ما بیندازند اما مؤمن خدا را پشت سر خود دارد و ترس ندارد.

اهمیت تکریم ویژه حضرت شاهچراغ(ع) در دهه کرامت

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام دهه کرامت، بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) را یادآور شد و گفت: مسلماً در درجه نخست برای شیرازی‌ها و همچنین همه مردم فارس و جنوب کشور وظیفه است که قدر همجواری با این امامزاده بزرگوار را بدانند و باید احترام ویژه کنیم زیرا حضور این وجود با عظمت در منطقه مایه برکت و لطف الهی است.

آیت‌الله دژکام همچنین به در پیش رو بودن هفته حقوق بشر آمریکایی اشاره کرد و گفت: چند سالی است که هفته حقوق بشر آمریکایی برگزار می‌کنیم که این نامگذاری برای تبیین جنایات آمریکا در کشور ما و بقیه نقاط جهان بشری انجام شده است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه آمریکا از سویی با معیارهایی دوگانه خود را تبرئه کرده و دیگران را محکوم می‌کند که باید پاسخ‌گو باشد، گفت: شهادت آیت‌الله شهید بهشتی و هفتاد دو تن از یاران ایشان و شهادت شهید سلیمانی رسماً با حمایت آمریکا انجام شد.

وی اظهار کرد: از گذشته تاکنون که یاد داریم همیشه ظلم و بی احترامی از آمریکا دیده‌ایم که مسلماً باید این ظلم‌ها را محکوم کنیم، مردم خود آمریکا نیز بر این مورد رسیده‌اند که شعار می‌دهند نمی‌توانیم نفس بکشیم.

برای اینکه زیر بار ظلم نرویم باید قدرتمند شویم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین اهمیت حفظ اقتدار و افزایش قدرت کشورمان را یادآور شد و گفت: اگر می‌خواهیم زیر ظلم نباشیم، باید قدرتمند شویم.

وی با اشاره به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا بر علیه ایران اسلامی گفت: آمریکا به دلیل اینکه نمی‌خواهد دست از ظلم خود بردارد، مرتباً فشارهای اقتصادی را بر ما تحمیل می‌کند، اخیراً نیز به دلیل برجام، روباه صفتان اروپایی بر علیه ایران اطلاعیه می‌دهند که به آن عمل کنیم، کدام یک از شما به مفاد برجام عمل کرده‌اید، امیدواریم که ملت عزیز و مومنین درک موقعیتی که داریم در رابطه با مسائل اقتصادی داشته باشند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امروز در مسائل اقتصادی با موضوع گرانی و فساد مواجه هستیم، گفت: مبارزه با این دو به عنوان مطالبه مقام معظم رهبری طی 40 سال گذشته بوده است و در نهایت در حکم آیت‌الله رئیسی نوشتند که با فساد مبارزه کنید لذا ما نیز این دخرواست داریم که با جدیت با فساد و گرانی مقابله شود و مردم نیز در راستای مبارزه با فساد از دستگاه قضائی حمایت جدی خواهند کرد.

وی یادآور شد: گرانی غیر از گرانفروشی است و امروز شاهد هر دو نیز هستیم، عده‌ای گران فروش داریم که امیدواریم خداوند آنان را هدایت کند، اما این گران‌فروشی دلیل تورم نیست، درخواست ما از فرهیختگان این است که در این موضوع مطالعه کنند و عوامل گرانی را همه بشناسند، برای اینکه جلو گرانی گرفته شود باید همه اقدام کنند.

نمایندگان مجلس به مسئله مقابله با گرانی و فساد ورود کنند

آیت‌الله دژکام خواستار توجه نمایندگان به این مسئله شد و گفت: مردم با امید به نمایندگان مجلس رأی داده‌اند لذا نمایندگان مجلس نیز باید آنچه در توان دارند، انجام دهند البته به تنهایی نمی‌توانند این امور را به سرانجام برسانند همان‌طور که قوه قضائیه و دولت نیز نمی‌توانند به تنهایی این مسائل را حل کنند و مردم نیز باید آگاهانه کمک کنند.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به نامگذاری سال گفت: رهبر معظم فرموده‌اند در سال جاری باید جهش تولید محقق شد و این مفهوم یعنی جلوگیری از تورم، و برای تحقق این کار تنها سه قوه نمی‌توانند موفق باشند و مردم نیز باید به صورت جهادی مانند زمان انقلاب به میدان آیند.

وی از مردم خواست تا در این زمینه مطالعه کنند و حاصل مطالعه خود را با دیگران به اشتراک گذارند زیرا برخی از مسائل را باید رصد کرده و به مجلس ارائه داد تا قانون آن تصویب شود و سپس ادامه داد: دولت نیز باید با جدیت پای کار آید تا گرهی از مشکلات مردم را باز کند.

انتهای پیام
captcha