تقویت و توسعه نظام آموزشی سنتی در جامعةالمصطفی(ص)
کد خبر: 3907009
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة بیان کرد:

تقویت و توسعه نظام آموزشی سنتی در جامعةالمصطفی(ص)

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة گفت: در طی این سال‌ها تلاش داشتیم نظام سنتی آموزش حوزه را تحت عنوان «نظام سطوح» در المصطفی(ص) حفظ کنیم؛ به ویژه طی سال‌های اخیر نسبت به تقویت و گسترش این شیوه آموزشی تأکید و پیگیری‌های زیادی انجام شده است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، شامگاه جمعه در جمع اعضای جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: نهادی که امروز به عنوان جامعةالمصطفی(ص) از آن یاد می‌شود در حقیقت خلف مجموعه‌هایی است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز با عناوین مختلف تطور و تکامل پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم اشاره‌ای به این سیر داشته باشیم در شهریور سال ۵۸ تحت عنوان شورای سرپرستی طلاب غیرایرانی این مجموعه شکل گرفت و در سال ۶۴ و رسماً در اوایل سال ۶۵ تحت عنوان «مرکز جهانی علوم اسلامی» در داخل کشور فعالیت خود را ادامه داد و از سال ۶۹ مجموعه دیگری که بخش برون‌مرزی این فعالیت شمرده می‌شد با عنوان «سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور» شکل گرفت. در نهایت در سال ۸۶ این دو مجموعه با هم تلفیق شدند و به عنوان جامعةالمصطفی(ص) العالمیة نامیده شد.

حجت‌الاسلام عباسی افزود: جامعةالمصطفی(ص) در واقع یک نهاد علمی آموزشی و پژوهشی است که البته کارهای تبلیغی و فرهنگی هم انجام می‌دهد، ولی کارکرد اصلی جامعةالمصطفی(ص) به عنوان یک دانشگاه، کارکرد آموزشی و پژوهشی است. المصطفی(ص) تلاش کرده است با استفاده از تجربه‌ها و سنت‌های حوزه‌ای و بهره‌گیری از قالب‌های نو و جدید آموزشی الگویی تازه ارائه کند. کوشیده‌ایم رشته‌ها، مقاطع تحصیلی و مدارک المصطفی(ص) قالبی استاندارد و شناخته شده برای مراکز علمی داشته باشد تا در فضای بین‌المللی فرصت‌های حضور بیشتری برای دانش‌آموختگان ما فراهم شود.

وی تصریح کرد: البته سعی کرده‌ایم نظام سنتی و آموزش حوزه‌ای هم تحت عنوان «نظام سطوح» حفظ شود و مخصوصاً طی سال‌های اخیر در این خصوص تأکید و پیگیری‌های زیادی انجام شده است. نظام سطوح در المصطفی(ص) به ویژه برای برخی از ملیت‌هایی که نظام سنتی روحانیت و حوزه‌های علمیه در آنجا ریشه‌دار و عریق است مانند پاکستان، هندوستان و افغانستان و سایر ملیت‌هایی که به این سنت نزدیک هستند، مطلوبیت بیشتری دارد.

انتهای پیام
captcha