برگزاری نشست «کالای ایرانی، جهش تولید و رونق اشتغال» در کردستان
کد خبر: 3907658
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵

برگزاری نشست «کالای ایرانی، جهش تولید و رونق اشتغال» در کردستان

نشست تخصصی «کالای ایرانی، جهش تولید و رونق اشتغال» به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و کارگروه فرهنگی ـ اجتماعی کمیسیون اجتماعی کالا و ارز استان کردستان امروز، 9 تیرماه به صورت آنلاين در سنندج برگزار شد.

برگزاری نشست «کالای ایرانی، جهش تولید و رونق اشتغال» در کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حامد قادرزاده، عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان در نشست «کالای ایرانی، جهش تولید و رونق اشتغال» که امروز، 9 تیرماه در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما یک کشور در حال توسعه‌ است و لازمه کشورهای در حال توسعه افزایش قیمت‌هاست که این امر مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده و تا مقطعی نیز همراه مردم خواهد بود.

وی افزود: این امور به این معنا نیست که ما مدیریت اقتصادی را نادیده بگیریم و یا افزایش قیمت‌ها، عدم اشتغال و افزایش بیکاری در جامعه را توجیه کنيم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ما شاهد این امر هستیم که نزدیک به یک دهه شعار سال در مسیر اقتصادی و متحول کردن اقتصاد‌ می‌چرخد اما متأسفانه آنچه مد نظر بوده با آنچه اتفاق افتاده، تفاوت معناداری دارد و دلیل این امر؛ نبود برنامه‌ای برای بازگشت اقتصاد به مسیر صحیح نیست بلکه دلیل اصلی آن این است که زمینه همکاری و تعامل به دلیل عدم شناخت کافی هنوز فراهم نیست.

عدم شناخت کافی از مفاهیم اقتصادی

وی عنوان کرد: امروز ما در کشور زندگی می‌کنیم که شناخت کافی از مفاهیم اقتصادی برای مردم وجود ندارد و تعداد کمی از افراد جامعه از فرصت‌های اقتصادی آگاه بوده و به همین دلیل جنبه سوء استفاده از این فرصت‌ها نیز فراهم بوده است در حالیکه این فرصت‌ها برای تسریع در مسائل اقتصادی برای کمک به مردم ایجاد شده است.

قادرزاده با تأکید بر اینکه باید در عرصه اقتصادی روشنگری صورت گیرد، اعلام کرد: چند نرخی بودن ارز به منظور حمایت از کالاهای ضروری مردم صورت گرفته است چراکه کشور ما به دلیل داشتن شرایط خاصی نتوانسته در این کالاهای اساسی به خودکفایی برسد اما در این بخش تجریبات خاص اوایل انقلاب را داریم.

وی با اشاره به اینکه در فرآیند توسعه بیشتر افزایش درآمدها به جهت تأمین تقاضاهای ضروری حاصل شده است، افزود: سهم بیشتری از این تقاضاها از طریق واردات تأمین شده و حمایت برای عموم مردم بوده است اما به دلیل دانش پایین اقتصادی و عدم آشنایی به قوانین و مقررات مردم نتواستند از این مزایا استفاده کنند و در نتیجه سودجویی و اقدام به قاچاق صورت گرفته است.

منفعت قاچاق نصیب تعدادی معدودی می‌شود

این استاد دانشگاه بیان کرد: در سیستم اقتصادی قاچاق یک فعالیت زیرزمینی و بازار سیاه بوده که منفعت آن عاید تعداد معدودی از افراد جامعه می‌شود و این امر دو معضل ایجاد مشکل برای سیاستمداران دولت در تحقق اهداف و عدم استفاده مردم از سیاسیت‌های اقتصادی دولت را به دنبال دارد که در نتیجه این امر موجب بی‌اعتمادی مردم جامعه و تعمیق فاصله بین مردم و دولت خواهد شد در حالیکه هیچ دولتی نمی‌خواهد که افراد جامعه را دچار مشکل کند.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های قاچاق بلندمدت است، عنوان کرد: اشتغال، عدم بازدهی مناسب سیستم اقتصادی در جهت بلا استفاده کردن بیشتر منابع از آسیب‌های قاچاق کالاست.

قادرزاده بیان کرد: ما کشور در حال توسعه هستیم به این معناست که از همه ظرفیت‌های اقتصادی کشور استفاده درست نکرده‌ایم و اگر بخواهیم به توسعه اقتصادی برسیم باید از ظرفیت تولیدمان بیشتر استفاده کنیم و این ظرفیت تولید زمانی مفید خواهد بود که در بازار افزایش تقاضا داشته باشیم.
وی ادامه داد: اگر نتوانیم تقاضای واقعی بازار را جذب کنیم، هزینه تمام شده ما بالاخواهد رفت و این امر موجب شده که کالاهای خارجی که ظاهر مشتری‌پسندی دارند، بیشتر مورد طمع قرار گیرند و این امر امکان بهره‌ورکردن اقتصاد را تا حدودی با مشکل مواجه خواهد کرد.

وجود نقص در برنامه‌ریزی اقتصادی

این استاد دانشگاه کردستان با اعلام اینکه در برنامه‌ریزی اقتصادی به دلیل عدم اطلاعات کافی نقص‌هایی وجود دارد، عنوان کرد: مدیر و راهبر اصلی سیستم اقتصادی مصرف‌کنندگان هستند و اگر مصرف‌کنندگان بدانند که آنچه می‌خرند چه پیامدی برای آن‌ها و سایر افراد جامعه دارد، قطعا مدیریت بهتری خواهند داشت.

وی با اشاره به وجود پتانسیل‌های بالای کشور از نظر داشتن مرزها مشترک با کشورهای همسایه، انجام مبادلات رسمی از این نقاط مرزی، داشتن تنوع‌های خاص در استان‌های کشور ومزیت‌های استان‌ها عنوان کرد: این امر امکان افزایش مبادله، استفاده بهتر از منابع، ایجاد اشتغال، گردش مناسب درآمدی، حرکت به سمت توزیع عادلانه درآمد را به دنبال دارد.

قادرزاده با تأکید بر اینکه در هیچ کشور دنیا و در هیچ مقطع زمانی قاچاق مورد تأیید اقتصاددانان، و صاحبان دانش اقتصاد نبوده ونخواهد بود، تصریح کرد: ما در مرزها شاهد این هستیم که از قاچاقچیان حمایت‌های به دلیل عدم اشتغال، نبود مدیریت اقتصادی و غیره صورت می‌گیرد و این امر هیچگاه نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

وی گفت: بازگشت به مبانی و اصول اقتصادی، در نظر گرفتن اهداف بلند مدت، اثرات جانبی مثبت و منفی برنامه‌های اقتصادی باید در مدیریت اقتصادی مورد توجه قرار گیرد و در این مسیر باید گام‌های مثبتی برداشته شود.

کار کارشناسی در کشور به یک گفتمان بی بدیل تبدیل شود

این استاد دانشگاه کردستان با تأکید بر اینکه باید کار کارشناسی در کشور به یک گفتمان بی‌بدیل تبدیل شود، افزود: در این راستا افرادی که می خواهند یک فعالیت اقتصادی در کشور انجام دهند باید با افراد صاحب نظر مشورت کنند.

وی اعلام کرد: آشنایی با قانون بودجه یکساله کشور، چشم‌انداز پنج ساله توسعه و داشتن یک سناریوی اقتصادی برای انجام فعالیت افتصادی خود داشته باشیم.

قادرزاده بیان کرد: رکود سیستم اقتصادی و عدم افزایش تولید موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود چراکه زمانی که عرضه و تقاضا در بازار با هم برابر نباشند، ارزش اقتصادی پول پایین آمده و در نتیجه بورس بازی املاک و ماشین و زمین افزایش پیدا می‌کند و این مانع از سرمایه‌گذاری مناسب خواهد شد و در نتیجه بريد اقتصادی جامعه بیشتر و بیشتر خواهد شد.

قدرت مردم در مدیریت اقتصادی قابل مقایسه با هیچ گروهی نیست

وی با اعلام اینکه قدرت مردم در مدیریت اقتصاد قابل مقایسه با هیچ گروهی نیست، افزود: مدیریت ارز، مدیریت تقاضا و مدیریت عرضه مستقیم توسط خود مردم صورت می‌گیرد و این مدیریت یا آگاهانه بوده و در جهت مناسب حرکت می‌کند یا تقابلی بوده که بسیار آسیب‌رسان خواهد بود.

این استاد دانشگاه کردستان ادامه داد: اطلاع رسانی از وضعیت‌های قانونی وحمایتی‌های که در سیستم اقتصادی وجود دارد و باید در اختیار مردم قرار گیرد. امروزه در کشور طی سه سال اخیر شاهد خیز عجیبی در برخی قیمت‌ها هستیم با دقت در این امر به این نتیجه می رسیم که اگر همراهی مردم نبود، سودجويي تا این حد پیشروی نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه آیا وابستگی تولید داخلی کشور به خارج کشور می‌تواند تضمین کننده تمامیت ارزی کشور باشد، اعلام کرد: ارز در کشور خیلی وقت‌ها بیهوده مصرف می‌شود چراکه ما کالایی را خریداری می‌کینم که هیچ استفاده‌ای را برایمان ندارد و فقط برای کلاس کاری آن را خریداری می‌کنیم.

قادرزاده تأکید کرد: توجه به دانش اقتصادی، مشورت با کارشناسان، عدم تحریک در افزایش قیمت‌ها، مدیریت هماهنگ اقتصادی لازمه رسیدن به جهش اقتصادی در کشور است و باید این را مدنظر قرار داد که تقابل به نفع هیچ گروهی از افراد جامعه نخواهد بود.

تغییر رویکرد در بحث مقابله با قاچاق

وی با اشاره به تغییر رویکرد در بحث مقابله با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: برای مقابله با بحث قاچاق ما باید بتوانیم مدیریت تقاضا را در بازار انجام دهیم و منشاء تقاضاها را مشخص کنیم و بتوانیم آن‌ها را مدیریت کنیم.

این استاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه در تمام تولیدات باید اقتصاد مالی سالم و اقتصاد سلامت جامعه را مد نظر قرار دهیم و برای تولیدات شناسنامه صادر کنیم، اعلام کرد: نگاه علمی لازمه داشتن مدیریت اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به تحول اقتصادی نمی‌توانیم یک نسخه واحد را برای تمام کشور بپیچیم، افزود: در هر منطقه کشور باید یک تحقیق علمی صورت گیرد و براساس آن برنامه‌ریزی‌های بعدی صورت گیرد.

قادرزاده در پایان یادآور شد: مشکلات اقتصادی هیچگاه با تقابل حل نمی‌شود بلکه نیازمند تعامل، تأمل، تحمل و دوراندیشی هستیم.

همگامی مردم با دولت روند توسعه را سریع‌تر می‌کند

علی خداویسی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان در ادامه این نشست عنوان کرد: ما کشوری درحال توسعه بوده و برای رسیدن به توسعه نیازمند رشد بیشتر شاخص هستیم لذا همراهمی و همگامی مردم موجب می‌شود تا روند توسعه سریع‌تر صورت گیرد.

وی با اشاره به اينكه ما امروز با پدیده‌اي به نام قاچاق در کشور دست و پنجه نرم می‌کنیم که دارای دو بُعد اقتصادی و بُعد فرهنگی است، افزود: لازمه توسعه کشور رشد اقتصادی است و باید در تمام مناسبات داخلی و خارجی سنجیده عمل کند تا مردم نیز از آن منتفع می‌شوند.

خداویسی عنوان کرد: ما امروز شاهد هستیم که کشورهای آمریکایی و اروپایی نه تنها با هدف اقتصادی بلکه با هدف ضربه زدن به بُعد فرهنگی کشور اقدامات نابخردانه‌ای را انجام می‌دهند.

غفلت از بُعد فرهنگی قاچاق

وی با اشاره به غفلت از بُعد فرهنگی قاچاق اعلام کرد: در این راستا باید در جهت آگاه‌سازی جامعه و تنویر افکار عمومی برنامه‌های تدوین شود، تا از این اقدامات دشمنان مردم بیشتر آگاه شوند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان عنوان کرد: ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز از سال 82 به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالي) شکل گرفت و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز از سال 92 با 77 ماده مصوب شد و در سال 94 در آن اصلاحاتی ایجاد شد و لایحه اصلاحیه آن امسال به مجلس رفت و تصویب شد.

وی اعلام کرد: براساس این قانون ما در تلاشیم تا از پیشگیری و مقابله سنتی فاصله بگیریم و به صورت آکادمیک، علمی و دانشگاهی کار مقابله و پیشگیری را انجام دهیم.

راه‌اندازی سامانه‌های هدفمند برای مقابله با قاچاق

خداویسی تصریح کرد: ستاد مقابله با کالا و ارز در حال حاضر به سمت سامانه‌های هدفمند حرکت می‌کند سامانه‌هایی که به صورت تخصصی بحث قاچاق کالا را مدنظر قرار داده‌اند.

وی با اعلام اينكه از 18 میلیارد دلار قاچاق کالا دو و نیم میلیارد دلار مربوط به قاچاق لوازم خانگی است، عنوان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه کدشناسایی رهگیری را راه اندازی کرده و از 31 /3 /99 کسانی که قصد ورود لوازم خانگی به داخل کشور و یا تولیدکننده لوازم خانگی هستند باید کد رهگیری داشته باشند و در غیر این صورت قاچاق محسوب می‌شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان با اشاره به روند موفقیت‌آمیز اجرای این طرح‌ها بیان کرد: امروز روند مقابله‌ای دیگر جوابگو نیست و نیازمند کار سازماندهی شده، علمی و درست در بخش مقابله با قاچاق کالا و ارز هستیم و روند ما در اين صورت ساده‌تر، درست‌تر و ماندگارتر خواهد بود.

خداویسی افزود: اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شورای نگهبان نیز مورد تایید قرار گیرد، قطعا اقدامات مؤثر و محکم‌تری در بخش مقابله با کالا و ارز صورت خواهد گرفت.

ارتقای نقش سرمایه‌های اجتماعی

وی اعلام کرد: نقش سرمایه‌های اجتماعی در جامعه نسبت به گذشته کمتر شده و فلذا هر چقدر از این سرمایه‌های اجتماعی فاصله بگیریم روند حرکت ما به سوی توسعه کندتر خواهد شد و به منزل مقصود دیرتر خواهیم رسید.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان با اشاره به اینکه معضلات جامعه از جمله قاچاق و مشکلات اقتصادی تنها به دست دولت مرتفع نخواهد شد، عنوان کرد: این امر نیازمند همراهی و همگامی مردم و دولت است.

وی یادآور شد: در این راستا جوانان، دانشجویان، دانشگاهیان و فرهنگیان باید بتوانند این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنند که برای رهایی از مشکلات بیکاری، اقتصاد پنهان و فساد اقتصادی باید با دولت همگام شده و هدفشان را با دولت یکی کنند تا بتوان به توسعه نهایی برسند.

انتهای پیام
captcha