اراده‌ای برای ایجاد دولت الکترونیک در راستای مبارزه با فساد وجود ندارد
کد خبر: 3908000
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایکنا:

اراده‌ای برای ایجاد دولت الکترونیک در راستای مبارزه با فساد وجود ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دلایل عدم شکل‌گیری دولت الکترونیک اظهار کرد: اراده لازم در این باره وجود ندارد، وگرنه چه‌بسا با یک بخشنامه و پیگیری جدی، سریعاً بتوان دولت الکترونیک را شکل داد و پنجره‌ای واحد برای ارتباط دستگاه‌های مختلف گشود.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش دولت الکترونیک در مبارزه با فساد و تأکیدات اخیر رهبر انقلاب بر مبارزه با مفسدان اقتصادی اظهار کرد: سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، چون در مورد سالگرد شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضائیه بود، بیشتر به عملکرد قوه قضائیه، خصوصاً در یک سال اخیر اشاره داشت. نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که مسئله مبارزه با فساد را باید به عنوان مکمل سیاست‌های رشد و توسعه در نظر گرفت.


بیشتر بخوانید:


زیرساخت‌های ایجاد دولت الکترونیک فراهم است

وی افزود: اقتصاد یک کشور باید با سرمایه‌گذاری، مدیریت قوی و به کارگیری ظرفیت‌های داخلی در جاه‌هایی که مزیت نسبی در آنجا وجود دارد به سمت رشد و توسعه برود. در مورد ایران به ویژه حوزه انرژی از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر آن اگر اوضاع فراهم باشد مسئله گردشگری، ظرفیت ترانزیت کالا بین ایران و اوراسیا، ترانزیت کالا بین شرق و غرب ایران، ظرفیت مواد معدنی و منابع طبیعی و از همه مهم‌تر ظرفیت جوانان نخبه و مستعد و کارآفرین دارای اهمیت زیادی است.

بهترین کار برای مبارزه با مفاسد اقتصادی پیشگیری از آن است و مهم‌ترین وظیفه هم در این راستا بر عهده دولت و قوه مجریه است که باید دولت الکترونیک را شکل دهد و شفافیت را بر همه چیز از جمله دریافت و پرداخت‌ها و قراردادها برقرار کند

مصباحی‌مقدم گفت: علاوه بر اینها به عنوان مکمل اقدامات ایجابی، مسئله مبارزه با فساد باید مورد اهتمام جدی نظام باشد. بهترین مبارزه با فساد، پیشگیری و بهترین پیشگیری در شرایط حاضر ایجاد دولت الکترونیک است. اکنون زیرساخت‌های دولت الکترونیک در کشور ما فراهم است؛ به این معنا که همه دستگاه‌ها اطلاعات خود را به صورت الکترونیک و با ایجاد سایت به صورت جامع و فراگیر در اختیار دارند اما مجموعه این اطلاعات به هم ارتباط پیدا نکرده تا دولت االکترونیک ایجاد شود.

نقش قوه مجریه در مبارزه با فساد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دلایل عدم شکل‌گیری دولت الکترونیک افزود: احتمالاً اراده لازم وجود ندارد وگرنه چه‌بسا با یک بخشنامه و پیگیری جدی، سریعاً ارتباط مجموعه این داده‌ها برقرار و دولت الکترونیک شکل بگیرد و پنجره واحد برای ارتباط دستگاه‌های مختلف گشوده شود. در این صورت بستر لازم برای شکل‌گیری فساد از بین می‌رود و تا حدودی شکل‌گیری فساد خنثی خواهد شد.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت پیشگیری از بروز مفاسد اقتصادی، تأکید کرد: بنابراین بهترین کار برای مبارزه با مفاسد اقتصادی پیشگیری از آن است و مهم‌ترین وظیفه هم در این راستا بر عهده دولت و قوه مجریه است که باید دولت الکترونیک را شکل دهد و شفافیت را بر همه چیز از جمله دریافت و پرداخت‌ها و قراردادها برقرار کند و قوه قضائیه به عنوان آخرین مرحله در این زمینه دارای نقش است.

اقدامات مفید قوه قضائیه در مبارزه با فساد

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: آنچه باعث شد مقام معظم رهبری به نقش قوه قضائیه در مقابله با فساد و حمایت از تولید تأکید کنند به خاطر یک سال تلاش مجدانه ریاست محترم این قوه است که مبارزه با فساد را بسیار جدی گرفته‌اند و این ‌کار از درون قوه هم شروع کرده‌اند. علاوه بر این سرکشی به مراکز صنعتی و کارگاه‌هایی که تعطیل شده، کارگران آن بیکار و به دلیل عدم دریافت حقوق خود در حالت اعتراضی بودند و رسیدگی به حقوق و اعتراضات آن‌ها باعث شد آن مراکز صنعتی و کارگاه‌های فنی را احیا شوند. همین اقدامات با اقبال رهبر معظم انقلاب نیز رو به رو شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به احیای بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده، ادامه داد: گزارشی که سخنگوی قوه قضائیه در دیدار با رهبر معظم انقلاب ارائه کردند نیز حکایت از آن دارد که صدها مرکز تولیدی به وسیله پیگیری‌های قوه قضائیه به جریان تولید پیوسته‌اند و فعالیت‌های خود را رونق بخشیده‌اند و طبعاً این کمک خوبی برای جهش تولید و برقرار شدن اقتصاد مقاومتی است.

کسب و کارها تعطیل نشوند

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با پرداختن به لزوم ممانعت از تعطیلی کسب‌وکارها، تصریح کرد: لازم است این اقداماتی که توسط قوه قضائیه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی انجام شده برای سایر قوا نیز الگو شود و آن‌ها هم مجدانه بکوشند که هم با فساد مبارزه کنند و هم اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. از سوی دیگر نباید بگذارند کسب و کار تعطیل شود یا اینکه شروع کسب و کارهای جدید با مشکلی مواجه باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: ایجاد یک فعالیت اقتصادی زمان‌بر است و باعث فرصت‌سوزی می‌شود باید چنین فرصت‌سوزی‌هایی از بین برود و مانع چنین اقداماتی شویم تا تولید‌کنندگان داخلی دلگرم شوند و تولید‌کنندگانی هم که به خاطر مسائل اداری از کشور خارج شده‌اند به کشور بازگردند و فعالیت تولیدی را از سر بگیرند.

انتهای پیام
captcha