بی‌توجهی به سفارش‌های قرآن در سبک آموزشی
کد خبر: 3908286
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰

بی‌توجهی به سفارش‌های قرآن در سبک آموزشی

نماینده ولی‌فقیه در یزد با اشاره به اینکه سبک آموزشی در ایران نیازمند یک تحول اساسی است، گفت: نسبت به سه اصل تدین، تفکر و تعقل که مورد سفارش قرآن است، بی‌توجهی کرده‌ایم.

آموزش به تحول اساسی نیاز دارد / بی‌توجهی به سفارش قرآنبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد 12 تیرماه در دیدار مدیران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان، اظهار کرد: تفاوت اصلی انقلاب نسبت به سایر فعالیت‌های انقلابی که در طول سال‌های پیش از انقلاب در کشور رخ داده بود، خشکاندن ریشه طاغوت و استکبار از کشور بود.

وی افزود: در طول سال‌های پس از انقلاب عرصه‌های مختلف در نظام با تحول روبه‌رو شد و رویکرد انقلاب نسبت به دوران طاغوت کاملا تغییر کرد اما عرصه‌ای که هیچ تغییر و تحولی در آن به وجود نیامد و همچنان ما هم در حال فعالیت با همان رویکرد هستیم، بحث سبک آموزشی است.

ناصری یزدی با بیان اینکه اشکال کار ما هم در این بحث، نبود تحول در سبک آموزش و پرروش است، گفت: انگلیسی‌ها بیش از 100 سال قبل آموزش مبتنی بر قرآن را از ایران سلب کردند و سبک فعلی که سه اشکال دارد را جایگزین آن کردند.

امام جمعه یزد نبود سه اصل تدین، تفکر و تعقل را سه اشکال اصلی سبک آموزشی در ایران دانست و ادامه داد: هر سه این موارد سفارش قرآن کریم است که متاسفانه ما نسبت به آن بی‌توجهی کرده‌ایم.

وی گفت: نبود این سه اصل سبب شده که سطحی‌نگری در آموزش و پرورش ایران به صورت بسیار ویژه به وجود بیاید و متاسفانه به دانش‌آموزان چنین القا شده که «بخوان، حفظ کن، نمره بیار»، این موضوع سبب می‌شود که بسیاری از مشکلات برطرف شود.

نماینده ولی‌فقیه در یزد با بیان اینکه رتبه اول کنکور شدن بدون توجه به تربیت دینی و وجود سه اصل تدین، تفکر و تعقل در آموزش نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات برطرف کند، گفت: اگر این سه اصل را داشتیم علاوه بر اینکه به دلیل وجود تدین، همه افراد تعهد بالایی داشتند، با استفاده از تفکر و تعقل، زمینه‌ای فراهم می‌شد که بتوانند نوآوری و خلاقیت ایجاد کنند.

ناصری یزدی با اشاره به اینکه اکنون اقداماتی در راستای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است، گفت: برای رفع این مشکل، سبک آموزشی در ایران نیازمند یک تحول اساسی و کامل است.

حسین میرشریف، مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه همه شهرستان‌های استان تحت پوشش این اتحادیه هستند، اظهار کرد: در دیدار با ائمه جمعه شهرستان‌های یزد، هماهنگی‌های لازم صورت گرفت که اقدامات فرهنگی مرتبط با دانش‌آموزان با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی تصریح کرد: در ماه رمضان برنامه تولیدی ویژه فضای مجازی تولید شد و پس از آن هم با شبکه یزد هماهنگی‌های لازم صورت گرفت که برخی از این برنامه‌ها را پخش کنیم.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یزد با بیان اینکه حدود شش هزار نفر این برنامه را در طول ماه رمضان مشاهده کردند، گفت: در روز قدس هم با دانش‌آموزان کشورهایی از جمله عراق دیدار و گفت‌و‌گو به‌صورت آنلاین داشتیم.

میرشریف به پخش سراسری یادواره شهدای دانش‌آموز اشاره کرد و تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی تمام برنامه‌های ما همچنان ادامه داشت و تنها این برنامه‌ها را از فضای حقیقی به فضای مجازی منتقل کردیم.

وی ادامه داد: برخی برنامه‌هایی که امکان برگزاری حضوری آن به‌صورت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد همچنان در حال برگزاری است و مابقی برنامه‌ها در شبکه‌های اجتماعی ایرانی برگزار می‌شود.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یزد بیان کرد: با توجه به فعالیت‌های گسترده‌ای که دانش‌آموزان در حوزه‌های فرهنگی دارند، ضرورت حضور انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در نشست‌های شورای فرهنگ عمومی به‌صورت عضو اصلی یا میهمان به‌صورت ویژه احساس می‌شود.

میرشریف به کمبودهایی که انجمن‌های اسلامی با آن روبه‌رو هستند اشاره کرد و گفت: در بعضی موارد کم لطفی‌هایی از سوی برخی مسئولان نسبت به تأمین نیازهای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات مالی یکی دیگر از مسائلی است که انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با آن روبه‌رو هستند، بیان کرد: تمام مربیانی که با ما همکاری دارند به‌صورت جهادی و بدون دریافت حق‌الزحمه در حال کار هستند.

انتهای پیام
captcha