هم‌پوشانی ضعیف نهادهای فرهنگی؛ مشکل اصلی حوزه فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3908514
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
یزد‌ی‌خواه بیان کرد:

هم‌پوشانی ضعیف نهادهای فرهنگی؛ مشکل اصلی حوزه فعالیت‌های قرآنی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم هم‌پوشانی ضعیف نهادهای فرهنگی را مشکل اصلی حوزه فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: الان حدود 30 نهاد فرهنگی در کشور وجود دارد که همگی آنها به طور ناقص به موضوعات قرآنی می‌پردازند و ما در کمیسیون فرهنگی مجلس نمی‌دانیم که کدام یک از این نهادها متولی اصلی این کار است.

سیدعلی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مأموریت‌های مهم کمیسیون فرهنگی به ویژه در ارتباط با مسائل اقتصادی و شعار سال گفت: دروازه ورود به تحولات اقتصادی تغییر نگر‌ش‌ها و باورهاست و این امر به اقدامات فرهنگی نیاز دارد. در واقع اقتصاد با اینکه اولویت اصلی است، پیش‌نیاز اصلاحات اقتصادی و اقدامات مهم فرهنگی مانند فرهنگ‌سازی نخریدن کالای خارجی، حمایت از نیروی کار داخلی و کارگر و تولیدکننده ایرانی، مصرف بهینه، قناعت، عدم ریخت و پاش و اسراف محسوب می‌شود.

تحولات اقتصادی پایدار از معبر اصلاحات فرهنگی رقم می‌خورد

وی ادامه داد: به بیان دیگر تحولات اقتصادی به خودی خود و تنها از دریچه اقدامات و تصمیمات اقتصادی اتفاق نمی‌افتد بلکه اتفاقاً تحولات اقتصادی پایدار و مستمر از معبر تحولات فرهنگی رقم می‌خورد و این یکی از مأموریت‌های مهم کمیسیون فرهنگی مجلس است.

یزدی‌خواه با اشاره به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب به حوزه فرهنگ در پیام افتتاحیه آغاز مجلس در کنار مسئله عدالت اجتماعی و مباحث اقتصادی و معیشتی، گفت: امروز مسائل و چالش‌های مهم کشور در حوزه فرهنگی مانند حوزه ورزش، گردشگری، فضای مجازی و جمعیت ارتباط مستقیم و وثیقی نیز با مسائل اقتصادی دارند و جزو لاینفک از هم هستند. وقتی بیان می‌شود نرخ ازدواج به شدت در حال کاهش است عوامل این آفت را باید هم در حوزه فرهنگ و باورهای ارزشی و هم در حوزه اقتصاد مانند مسکن ارزان‌قیمت، اشتغال جوانان، تسهیلات مناسب و ... جست‌وجو کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: امروز برای حل مشکل جمعیت و فرزندآوری باید تسهیلات و مشوق‌هایی برای زوج‌های جوان در نظر گرفت تا انگیزه فرزندآوری پیدا کنند که یک نمونه آن در نظر گرفتن 20 میلیون تومان سهام عدالت برای نوزاد متولدشده است به نحوی که تا 18 سالگی هم کسی حق برداشت از آن را جز خود آن فرزند نداشته باشد. لذا موضوعات فرهنگی و اقتصادی ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند و حوزه فرهنگ چون بر نگرش‌ها و رویکردها تمرکز دارد لذا اصلاح آنها می‌تواند کارکردهای مؤثری در حوزه اقتصاد داشته باشد.

دلایل بی‌توجهی به ابعاد فرهنگی حوزه اقتصاد

یزدی‌خواه درباره چرایی کم‌توجهی به ابعاد فرهنگی مسائل و مشکلات اقتصادی و ناتوانی در پیوند زدن مفاهیم و آموزه‌های دینی و قرآنی به حوزه اقتصاد گفت: کار فرهنگی زمان‌بر و دیربازده است و مانند خط تولید خودرو یا هر محصول دیگر نیست و نیازمند تغییر باورهای انسان‌هاست که در بستر زمان رقم می‌خورد و لازم است همه عوامل این تغییر باور مهیا باشد.

وی یادآور شد: برای نمونه وقتی صحبت از قناعت و صرفه‌جویی می‌شود مردم ابتدا به دستگاه‌های دولتی نگاه می‌کنند. الان حدود 40 درصد مصرف انرژی مربوط به سرمایش برای ادارات و دستگاه‌های دولتی است و بیشترین اسراف‌ها و ریخت و پاش‌ها و هزینه‌های زائد نیز مربوط به این نهادهاست. این باعث می‌شود مردم طبق قاعده «الناس علی دین ملوکهم» احساس کنند کشور مشکل چندانی در این زمینه ندارد وگرنه مسئولان بیشتر رعایت می‌کردند. اگر همه مسئولان زندگی و زیست مؤمنانه رهبر معظم انقلاب را الگوی خود قرار می‌دادند قطعاً این مشکلات فرهنگی به حداقل خود می‌رسید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس درباره مشکلات اصلی حوزه فرهنگ دینی و قرآنی گفت: الان حدود 30 نهاد فرهنگی در کشور وجود دارد که هم‌پوشانی ضعیفی دارند. همگی این نهادها به موضوعات قرآنی ورود پیدا می‌کنند اما این ورود و فعالیت ناقص است و ما به عنوان کمیسیون فرهنگی نمی‌دانیم کدام یک از این نهادها متولی اصلی است و این یک مشکل و معضل اساسی در این حوزه است.

وی با تأکید بر اینکه کارهای ما برای پاسخ دادن به نیازهای نسل جوان سیستمی نشده است، اظهار کرد: امیدواریم کمیسیون فرهنگی با توجه به حضور افراد ارزشمند و صاحب‌نظر بتواند قدم‌های مؤثری بردارد.

فضای مجازی و جمعیت؛ دو اولویت اصلی کمیسیون

یزدی‌خواه اضافه کرد: اگر قبول نداشتیم که می‌توانیم مثمرثمر باشیم در کمیسیون فرهنگی حضور پیدا نمی‌کردیم. از نظر من کمیسیون فرهنگی در این چهار سال باید بر دو موضوع اساسی بیش از بقیه موضوعات متمرکز شود و آنها را به سرانجام برساند. اولین مسئله مهم فضای مجازی و ساماندهی است؛ امروز محتوای تولید شده در این فضا نقش مهمی در سست کردن بنیان‌های اخلاقی خانواده‌ها، گسترش طلاق و بی‌عفتی، تأخیر در ازدواج و ناامیدی جوانان دارد و باید کمیسیون فرهنگی ساماندهی این حوزه را به طور جدی پیگیری کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: مسئله دوم حوزه جمعیت است که ارتباط نزدیکی با اشتغال و مسکن دارد. اگر کمیسیون فرهنگی این دو مسئله را به یک نتیجه منسجم و روشن برساند و خروجی ملموسی حاصل شود، کاری کرده کارستان. در کنار آن مسائل مهم دیگر از جمله در حوزه ورزش مانند نحوه اداره فدراسیون‌ها، آماده‌سازی تیم‌ها، نحوه حفظ و نگهداری قهرمانان و قراردادهای ورزشی وجود دارد که کارکردهای آن فراتر از حوزه فرهنگ است و تنها به حوزه فرهنگ محدود نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha