کمک‌های مردم به محرومان بیش از تورم رشد داشته است
کد خبر: 3908950
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد:

کمک‌های مردم به محرومان بیش از تورم رشد داشته است

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) از افزایش میزان پرداخت زکات، صدقه و کمک به ایتام در سال جدید خبر داد.

علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)،علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، امروز، 16 تیرماه، طی نشستی خبری از افزایش میزان پرداخت زکات، صدقه و کمک به ایتام و محسنین خبر داد و گفت: علی‌رغم مشکلات اقتصادی، مردم امسال 500 میلیارد تومان زکات پرداخت کرده‌اند که نسبت به سال قبل 88 درصد رشد داشته است. 260 میلیارد تومان نیز زکات فطریه پرداخت شده که نسبت به سال گذشته 51 درصد رشد داشته است. امسال مصلی‌ها برای جمع‌آوری زکات بسته بودند؛ به همین دلیل 51 هزار پایگاه راه‌اندازی شد تا زکات را جمع‌آوری کنیم.

وی از پرداخت 63 میلیارد تومان صدقه نیز خبر داد و افزود: به دلیل شیوع کرونا، جمع‌آوری پول‌ها از صندوق‌ها متوقف شده اما در استان‌هایی که به صورت پایلوت تخلیه شدند، 11 درصد رشد پرداخت صدقات داشته‌ایم.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش میزان زکات به دلیل افزایش قیمت‌ها صورت گرفته است؟ اظهار کرد: قیمت گندم و سایر محصولاتی که زکات آن پرداخت می‌شود بالا رفته اما این مسئله فقط 38 درصد در افزایش میزان زکات تأثیر داشته و این افزایش بیشتر به دلیل بالا رفتن اقبال مردم به پرداخت زکات بوده است.

وی ادامه داد: پرداخت زکات واجب از سوی مردم تا مهرماه به اتمام می‌رسد اما مردم علاوه بر زکات واجب، زکات مستحب نیز پرداخت می‌کنند که در طول سال ادامه دارد. با سازمان تبلیغات اسلامی نیز برای ترویج زکات توسط چهار هزار روحانی و مبلغ این سازمان تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که همین مسئله در رشد پرداخت زکات نیز مؤثر واقع خواهد شد.

عسگریان از پرداخت‌ 336 میلیارد تومان از سوی مردم برای ایتام و طرح محسنین نیز سخن گفت و افزود: با توجه به اینکه در طرح حمایت از ایتام و محسنین مردم به صورت مستقیم با ایتام ارتباط دارند، در این حوزه شاهد رشد 71 درصدی بودیم و تعداد حامیان 20 تا 30 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به فعالیت 769 هزار حامی ایتام و محسنین در کشور، اضافه کرد: در حال حاضر 166 هزار محسنین و 133 هزار نفر از ایتام حامی دارند. سرانه دریافتی ایتام ماهانه نیز 547 هزار تومان است و این عدد 106 درصد رشد داشته و این امر همزمان با افزایش تورم بوده و کمک‌های حامیان به محسنین نیز 43 درصد رشد داشته است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، اعلام کرد: شش هزار و 200 نفر از ایتام و شش هزار و 700 نفر از محسنین دارای حامی نیستند و مردم خیر کشورمان می‌توانند با مراجعه به سایت اکرام تعداد ایتام و محسنین بدون حامی هر استان را مشاهده و از طریق سایت برای حمایت از این کودکان اعلام آمادگی کنند.

وی از رشد قابل توجه تعداد مراکز نیکوکاری در کشور نیز سخن گفت و افزود: در سال 97  تعداد مراکز نیکوکاری هزار و 638 مرکز بود که ارزش ریالی خدماتی که ارائه کرده بودند 497 میلیارد تومان بود و علی‌رغم بحران‌های موجود تعداد مراکز نیکوکاری در سال 98 به بیش از سه هزار و 600 مرکز رسید. در سال جاری نیز انتظار داریم تعداد مراکز نیکوکاری از سه هزار و 900 مرکز عبور کند و بتوانیم در کشور هشت هزار مرکز نیکوکاری داشته باشیم.

عسگریان با اشاره به راه‌اندازی سامانه «سخا» برای ساماندهی نیازمندان و خیران کشور، گفت: با راه‌اندازی این سامانه که امیدواریم تا پایان سال کاملاً محقق شود، تمام نیازمندان و کمک‌هایی که به آنها صورت می‌‌‌گیرد در یک سامانه مشخص می‌شود. با این اقدام عدالت در توزیع کمک‌های خیرین محقق خواهدشد.

وی در پایان از کمک‌های بیش از حد انتظار مردم و مشارکت آنها در طرح‌های ماه رمضان خبر داد و گفت: قرار بود ماه رمضان به نام 313 یار امام زمان(عج) 313 آشپزخانه ایجاد و به مردم اطعام کنیم که کمک‌‌ها به حدی زیاد بود که 11 میلیون و 200 هزار پرس غذا بین نیازمندان توزیع شد و 108 هزار نفر در آشپزخانه‌‌‌ها با ما همکاری کردند. برای تهیه 400 هزار بسته اقلام غذایی نیز برنامه‌ریزی کرده بودیم که با کمک مردم دو میلیون و 700 هزار بسته تهیه و بین نیازمندان توزیع شد.

 

انتهای پیام
captcha