بی‌توجهی به فرهنگ کتابخوانی آفت جامعه است
کد خبر: 3908951
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷

بی‌توجهی به فرهنگ کتابخوانی آفت جامعه است

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه در سعادتمندی جامعه و توسعه کشور بسیار تأثیرگذار است و بی‌توجهی به فرهنگ کتاب و کتابخوانی بزرگترین آفت برای جامعه خواهد بود.

به گزارش ایکنا از کردستان، پرویز اوسطی، رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی، امروز، 15 تیرماه در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با اشاره به وجود مشکلات و موانع موجود در جوزه کتابخانه‌های عمومی استان کردستان اظهار کرد: وجود مسائل و مشکلات در این نهاد فرهنگی که کار آن ارتقای سرانه مطالعه و توسعه کشور است، هیچگاه زیبنده و پذیرفتنی نیست.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان کردستان باید به صورت اصولی رفع شود، افزود: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه در سعادتمندی جامعه و توسعه کشور بسیار تأثیرگذار است و بی‌توجهی به کتاب بزرگترین آفت برای جامعه خواهد بود.

اوسطی به نقش مهم کتابخانه‌های عمومی در حوزه فرهنگ اشاره و عنوان کرد: با همکاری و هماهنگی سایر نمایندگان تلاش داریم تا مسائل و مشکلات موجود بر سر راه این نهاد فرهنگی رفع شود.

وی به دیدار نمایندگان استان کردستان با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره و اعلام کرد: در تلاشیم تا در این دیدار راهکارهای اساسی به منظور حل مشکلات این نهاد فرهنگی و کتابداران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

80 باب کتابخانه مشارکتی در کردستان

محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، نیز در ادامه این دیدار از وجود 80 باب کتابخانه عمومی فعال در استان خبر داد و اظهار کرد: از تعداد کتابخانه‌های فعال موجود استان 50 باب آن نهادی و 30 باب آن مشارکتی است.

وی با اشاره به اینکه در این کتابخانه‌ها 750 هزار جلد کتاب با موضوعات متنوع در دسترس مخاطبان قرار دارد، افزود: متأسفانه کمبود اعتبارات این نهاد فرهنگی به یک مشکل جدی برای آن تبدیل شده است.

مخدومی به تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان کردستان اشاره و عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان کردستان 50 هزار نفر عضو فعال دارد.

وی کمبود زیربنا را از مهم‌ترین مشکلات کتابخانه عمومی در کردستان دانست و گفت: زیربنای کتابخانه‌های عمومی در کردستان 21 هزار متر مربع بوده و این شاخص در مقایسه با میانگین کشوری بسیار پایین است. کتابداران به عنوان قشر اثرگذار در حوزه فرهنگ از نظر وضعیت حقوق و مزایا در مقایسه با سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و این امر به یک دغدغه بزرگ برای آن‌ها تبدیل شده است.

مخدومی با اشاره به نقش اثرگذار کتابداران در آگاهی و بصیرت جامعه بیان کرد: بی توجهی به این قشر به حوزه فرهنگ صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قانونگذاران کشور باید از کتابخانه‌های عمومی حمایت کنند، یادآور شد: نوع نگاه مجلس به این نهاد فرهنگی، عمومی و خدمات‌رسان بسیار مهم است که امیدواریم در مجلس یازدهم شاهد تحولات گسترده‌ای در این حوزه و رفع مشکلات باشیم.

انتهای پیام
captcha