کرونا با پوست ما چه می‌کند / نحوه مواجهه مؤثر
کد خبر: 3909088
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
متخصص پوست و مو پاسخ داد؛

کرونا با پوست ما چه می‌کند / نحوه مواجهه مؤثر

یک متخصص پوست و مو به بیان راهکارهای ارتقای سلامت پوست در زمان استفاده از ماسک پرداخت و گفت: پس از استفاده از ماسک، صورت را با شوینده مناسب بشویید، از کرم‌های آبرسان استفاده کنید و مصرف نوشیدنی‌های مفید را افزایش دهید.

پگاه رعایایی پگاه رعایایی، متخصص پوست و مو، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان آسیب‌های ناشی از استفاده مداوم از ماسک یا شست‌وشوی مکرر دست‌ پرداخت و با تأکید بر استفاده از ماسک، گفت: در دورانی هستیم که استفاده از ماسک در مکانهای عمومی برای همه افراد واجب است. البته بهتر است افراد به جای استفاده طولانی از ماسک‌های N95، اگر با دیگران روابط بسیار نزدیکی ندارند، از ماسک‌های جراحی سه لایه استفاده کنند که هم تحمل این ماسک‌ها برای افراد آسان‌تر است و هم عوارض پوستی کمتری دارد.

این پزشک کشورمان با اشاره به اینکه وقتی ماسک مانع تبادل هوا می‌شود، اظهار کرد: بنابراین محیط مرطوبی ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به قرمزی پوست، التهاب‌ یا جوش زدن در پوست‌های چرب و در نهایت ایجاد لک می‌شود.

رعایایی در تشریح روش‌های پیشگیری از بروز مشکلات پوستی در اثر استفاده از ماسک، گفت: افراد باید ارتباط خود را با دیگران کم کنند و زمان استفاده از ماسک و حضور در مجامع عمومی را به حداقل برسانند. از سوی دیگر باید بدانند که لزومی ندارد در اتاق‌‌هایی که به تنهایی در آن حضور دارند از ماسک استفاده کنند. وقتی از ماسک استفاده می‌کنیم، رطوبتی که بر روی پوست به وجود می‌آید می‌تواند منجر به قارچ پوستی شود و به همین دلیل باید پس از استفاده از ماسک با شوینده‌های مناسب صورتمان را شست‌وشو دهیم و شوینده‌ای مناسب است که با پوست ما سازگاری دارد و صابون‌ها شوینده مناسبی برای پوست صورت نیستند و می‌توان برای این کار از پن‌ها یا شامپو بچه استفاده کرد.

از کرم‌های آبرسان استفاده کنید

این متخصص پوست و مو بر لزوم استفاده از آبرسان‌ها تأکید کرد و ادامه داد: استفاده از کرم‌های آبرسان‌ از دیگر اقداماتی است که باید مداوم انجام شود. البته منظور از کرم‌های آبرسان به معنی استفاده از کرم‌های گران‌قیمت نیست، بلکه آبرسان‌های خوبی با قیمت مناسب تولید داخل وجود دارد و در حال استفاده از آبرسان‌ها باید پوست را ماساژ ملایمی دهیم. ماساژ ملایم موجب می‌شود که اگر زیر ماسک به پوست فشار می‌آید، پوست وضعیت بهتری پیدا کند. همچنین باید طی این مدت آب و مایعات مفید زیاد بخوریم. البته نوشیدنی‌های مفید به معنای قهوه و چای پررنگ نیست، بلکه آب و آبمیوه طبیعی منظور است و باید از میوه و سبزیجات استفاده بیشتری کرد و این امر به سلامت پوست و بدن کمک می‌کند. استفاده از مواد سبوس‌دار هم نتایج خوبی ‌دارد. باید مصرف مواد سالم را بیشتر کنیم و استفاده از فست‌فودها را به حداقل برسانیم.

وی در خصوص افرادی که دچار ناراحتی تنفسی هستند، گفت: این افراد حتماً باید از ماسک استفاده کنند، اما ماسک زدن برای آنان ناراحت‌کننده است. افراد مبتلا به بیماری COPD دچار تنگی نفس هستند و در حالت عادی نیز تبادل اکسیژن آنها به خوبی صورت نمی‌گیرد و وقتی از ماسک استفاده می‌کنند، احساس خفگی به آنها دست می‌دهد.

به خاطر احساس خفگی ماسک را کنار نگذارید

این متحصص از بیماران خواست که به خاطر حس خفگی ماسک را کنار نگذارند و اضافه کرد: این افراد باید مواجهه خود با سایر افراد و زمان استفاده از ماسک را کاهش دهند و تلاش کنند در محل‌هایی حضور یابند که هوای آزاد وجود داشته باشد و بتوانند راحت تنفس کنند. مشکل دیگری که افراد در استفاده از ماسک دارند کش آن است که پشت گوش را دچار التهاب‌های پوستی می‌‌کند. باید هر شب از همان شوینده و کرم آبرسان برای پشت گوش استفاده کنیم.

رعایایی به باور غلط اسپری کردن الکل به صورت نیز اشاره کرد و گفت: این اقدام هیچ فایده‌ای ندارد و نتیجه آن فقط می‌تواند التهاب‌های پوستی و اگزما و ... باشد. به همین دلیل نباید به هیچ وجه این کار را انجام داد و فقط باید با پن‌های مناسب صورت را شست.

وی دست زدن به ماسک را از دو جهت کار اشتباهی برشمرد و اظهار کرد: دست‌ها در تماس با محیط آلوده می‌شود. از سوی دیگر  لایه بیرونی ماسک محل تجمع میکروب‌ها و آلودگی‌هاست. وقتی ماسک به خوبی روی صورت و لبه آن بر روی بینی نباشد، هوایی که تنفس می‌کنیم هنگام خارج شدن به چشم می‌خورد و چشم را اذیت می‌کند. برخی افراد دائماً در حال جابه‌جا کردن ماسک هستند، در صورتی که اگر درست ماسک بر روی صورت قرار گیرد، دیگر نیازی به دست زدن به ماسک نیست. ماسک محل تجمع میکروب، ویروس و باکتری است و نباید به آن دست زد و در صورتی که به آن دست بزنید باید دست‌ها شسته شود.

مدام دست‌‌‌هایتان را نشویید

این متخصص پوست کشورمان اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم اگزما و حساسیت دست‌ها به دلیل شست‌وشوی مکرر است. باید دست‌ها را شست اما نباید وسواس داشت. کسی که در منزل است و با دیگران تماس ندارد نیازی به شست‌وشوی مکرر دست‌ها ندارد و کافی است که هنگام ورود به خانه دست‌هایش را بشوید.

رعایایی تصریح کرد: همچنین، استفاده از الکل جای شست‌وشوی دست‌ها را نمی‌گیرد و شست‌وشوی دست‌ها باید انجام شود. برای پیشگیری یا کنترل اگزمای پوست دست‌ها باید از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنیم. اگر افرادی هم دچار اگزما شده‌اند، باید به فکر درمان باشند. برای درمان اگزمای خفیف، استفاده از کرم‌های آبرسان تجویز می‌شود، اما در اگزمای شدید داروهای ضد التهاب تجویز خواهد شد.

وی در پایان ضمن معرفی اپلیکیشن هاسپیتل، گفت: این اپلیکیشن امکان برقراری ارتباط مؤثر بیمار با پزشک را فراهم می‌کند و لزومی ندارد فرد برای معالجه اگزمای دست حضور فیزیکی در مطب داشته باشد و می‌تواند یک عکس واضح از دست خود بگیرد و برای پزشک خود ارسال کند. استفاده از این اپلیکیشن کمک زیادی به بیماران می‌کند که درمان خود را غیرحضوری ادامه دهند. دانلود آن نیز رایگان است.

انتهای پیام
captcha