تنش‌زایی میان قوا مخالف تعریف انقلابی‌گری از منظر رهبر معظم انقلاب است
کد خبر: 3909124
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
آرین‌منش:

تنش‌زایی میان قوا مخالف تعریف انقلابی‌گری از منظر رهبر معظم انقلاب است

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: بررسی و مطالعه دیدگاه‌ها و مشی رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد که ایشان با تنش میان قوای سه‌گانه مخالف هستند و قطعاً رفتارهای غیراخلاقی و اختلاف‌افکنانه میان قوا و انتقال تنش‌ها به جامعه مورد تأیید ایشان نیست.

محمد جواد آرین‌منش

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت نوع تعامل مجلس و دولت و احساس خطر نسبت به افزایش تنش‌ها با توجه به اتفاقات جلسه روز یکشنبه مجلس با حضور وزیر امور خارجه گفت: ابزارهایی مانند طرح سؤال، دعوت وزرا و رئیس‌جمهور به مجلس، دادن تذکر، استفاده از تحقیق و تفحص و حتی استیضاح وزرا و رئیس‌جمهور مواردی است که در قانون اساسی به عنوان اختیارات و ابزارهای نظارتی مجلس در نظر گرفته شده و از حقوق مسلم نمایندگان ملت در قانون اساسی است.


بیشتر بخوانید:


وی اظهار کرد: از طرفی سال 1399 یکی از سخت‌ترین، مشکل‌ترین و پرچالش‌ترین سال‌های حیات جمهوری اسلامی به ویژه به لحاظ اقتصادی است. اکنون کشور با معضلاتی همچون رشد بی‌رویه نقدینگی، رشد منفی اقتصادی، تورم لجام‌گسیخته، بیکاری فزاینده، فقر، فساد، تبعیض و فاصله طبقاتی، رشد طلاق و کاهش ازدواج، سقوط طبقه متوسط جامعه و کوچک شدن سفره مردم در کنار تداوم شیوع ویروس کرونا مواجه است و اینها واقعیات انکارناپذیر است.

آرین‌منش بیان کرد: قطعاً این معضلات عللی دارد که از جمله آن‌ها اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه و گسترده آمریکا و ضعف مدیریت‌، ناکارآمدی‌ها و رانت‌ها و فسادها است. در این میان مجلس جدیدی تشکیل شده که می‌تواند با دولت رویکرد تعاملی یا تقابلی داشته باشد، اما جلسه روز یکشنبه و واکنش‌ها به وزیر امور خارجه، نشان داد که متأسفانه مجلس به جای رویکرد تعاملی، همکاری و گفت‌وگو برای حل مشکلات کشور رویکرد هیجانی، تنش‌زایی و بداخلاقی را برگزیده است.

مردم انتظار حل مشکل دارند

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: بدون شک با اهانت به وزرا و مطرح کردن سؤال از رئیس‌جمهور در یکسال پایانی دولت مشکلات مردم حل نمی‌شود و مردم در انتظار راهکارهای کوتاه‌مدت برای حل مشکلات یا کاهش مشکلات‌شان هستند. اینکه نمایندگان می‌خواهند از رئیس‌جمهور در موضوعاتی مانند رشد منفی اقتصادی، افزایش نرخ ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی، وضعیت نامطلوب مسکن، اشتباهات استراتژیک دولت در برجام سؤال کنند هیچ ایراد و اشکالی ندارد و اتفاقاً وظیفه مجلس است، اما نوع و رویکرد مجلس در این موضوع مهم است؛ در واقع اگر استفاده از این ابزارهای نظارتی برای حل مشکلات و ارائه راهکار باشد بسیار هم خوب است، اما اگر هدف از این اقدامات تضعیف و به زانو درآوردن دولت باشد حتما مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی‌کند و اتفاقا سطح تنش میان قوا و به تبع آن مشکلات جامعه افزایش پیدا می‌کند.

آرین‌منش تصریح کرد: تنها راه تکیه بر تدبیر، عقلانیت، اخلاق‌مداری، تعامل و همکاری بین قوا، تشکیل جلسات سران سه قوه و نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها و از همه مهم‌تر ارائه طرح‌های عملیاتی و کارآمد از سوی مجلس است و البته این امر منافاتی با نقد عملکرد دولت و نظارت بر عملکرد آن ندارد. امروز کمیسیون‌های تخصصی مجلس به ویژه کمیسیون‌های اقتصادی طرح‌های کارآمد کوتاه‌مدت و میان‌مدت ارائه کنند، وگرنه صرفاً با زیر سؤال بردن وزرا و بیان ضعف‌های دولت کاری از پیش نخواهد رفت و فقط اهداف سیاسی آنها در کوتاه‌مدت تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: به نظر من مجلس و دولت در تعامل با یکدیگر باید از الگوی مقابله با کرونا به ویژه در دو سه ماه ابتدایی آن استفاده کنند که منجر به موفقیت‌های خوبی برای کشور شد که ناشی از تعامل، همکاری و مشارکت همه قوا و نهادها در کنار مردم در قالب یک اجماع ملی در نحوه مقابله با این ویروس بود. لذا می‌توان همین الگوی تعاملی را در روابط بین مجلس و دولت در وضعیت سخت اقتصادی امروز کشور به کار گرفت و با گفت‌وگوهای سازنده و ارائه راهکار در جهت کاهش مشکلات قدم برداشت. قطعاً هیچ‌کس انتظار حل همه مشکلات را در کوتاه‌مدت ندارد اما باید با خویشتنداری، اعتماد به نفس، پرهیز از سیاسی‌کاری و شناخت ابعاد مشکلات چشم‌انداز روشنی را پیش روی مردم باز کرد.

افزایش تنش میان قوا و کاهش اعتماد عمومی به حاکمیت

آرین‌منش درباره تأثیر تداوم تنش‌ها میان قوا بر کاهش اعتماد مردم به کلیت نظام و حاکمیت، گفت: مردم هیچ تفکیکی بین قوا قائل نیستند و همه مسئولان در قوای مختلف را مسئول دانسته و در قالب یک مجموعه می‌بینند، لذا این‌گونه نیست که عملکرد مجلس را از عملکرد دولت جدا کرده و نتیجه‌گیری کنند. در واقع وقتی وضعیت اقتصادی کشور بی ثبات و نگران‌کننده می‌شود مردم همه قوا و مسئولان را در رقم خوردن چنین وضعیتی مقصر می‌دانند، هر چند ممکن است سهم متفاوتی برای هر قوه قائل شوند. لذا در این وضعیت تنش میان قوا به گسترش ناامیدی و نارضایتی در میان مردم می‌انجامد.

وی درباره نسبت میان انقلابی‌گری به عنوان یکی از شعارهای مجلس یازدهم با نوع برخورد نمایندگان با وزیر امور خارجه گفت: یکی از شعارهای مهمی که مجلس یازدهم مطرح کرد انقلابی بودن است و اگر از همه آن‌ها سؤال شود که انقلابی بودن به چه معناست، پیروی و اجرای منویات و دیدگاه‌‌های رهبر معظم انقلاب را به عنوان پاسخ مطرح می‌کنند.

این نماینده اسبق مجلس در پایان اظهار کرد: در حالی که بررسی و مطالعه دیدگاه‌ها و مشی رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد که ایشان با تنش میان قوای سه‌گانه مخالف هستند و قطعا رفتارهای غیراخلاقی و اختلاف‌افکنانه میان قوا و انتقال تنش‌ها از قوا به جامعه مورد تأیید ایشان نیست. لذا نمی‌توان خود را انقلابی دانست و اقداماتی بر خلاف دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب انجام داد.

مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha