نتوانستیم اثری در حد «جواهرالکلام» عرضه کنیم
کد خبر: 3909129
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
مدیر جامعةالزهراء(س):

نتوانستیم اثری در حد «جواهرالکلام» عرضه کنیم

مدیر جامعةالزهراء(س) در مراسم معارف رئیس جدید پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعةالزهراء(س) اظهار کرد: در طول این سال‌ها، کارهای فقهی زیادی صورت گرفته است، اما نتوانستیم اثری در حد «جواهرالکلام» عرضه کنیم، صاحب جواهر که سال‌ها پیش در گوشه‌ای از نجف ۴۳ جلد جواهرالکلام تألیف کرده است و یا یک اثر در حد و اندازه کتاب «عبقات‌الانوار» اثر علامه میرحامد حسین نداریم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهراء معارفه شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جامعةالزهراء، مراسم معارفه ابراهیم علیپور به عنوان «رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعةالزهراء(ع)» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی و معاونان و مدیران مجموعه و جمعی از فضلا و علما برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، رئیس جامعةالزهراء(س)، در این مراسم گفت: همه حقایق و آموزه‌های مورد نیاز ما به قلب پیامبر گرامی اسلام(ص) القا شده و در کتاب اسرار الهی بیان و توسط اهل بیت(ع) تبیین و تفسیر شده است، اما تطبیق آن حقایق و مصادیق مورد نظر کاری است که به علما و دانشمندان واگذار شده است. یقین داریم همه نیازهای بشر از آغاز تا به انجام در آموزه‌های دینی ما و معارف اهل بیت(ع) وجود دارد و هم دنیای امروز و هم دنیا‌های آینده، می‌توانند همه نیازهای خود را در معارف الهی جستجو کنند.
 
مدیر جامعةالزهراء(س) با بیان اینکه وظیفه تحقیق، پژوهش و تبیین به روز معارف الهی به عهده علما قرار گرفته است، گفت: حوزه علمیه مقدسه جامعةالزهرا به عنوان بزرگترین حوزه علمیه بانوان در جهان تشیع به اندازه همین عنوان، بار سنگین پژوهش، تحقیق و پاسخگویی به نیازها را به دوش دارد و باید خود را در مقام عمل اثبات و پیشاپیش شبهات حرکت کند.
 
مدنی گفت: مسیر پژوهش مسیر سخت و صعبی است؛ گاهی طلبه‌ها با نوشتن پایان‌نامه سطح ۳ و ۴ تصور می‌کنند که محقق و پژوهشگر هستند، اما واقعیت این است که هر چند پایان‌نامه و رساله علمی کار پژوهشی هستند، اما کارها و آثار پژوهشی مستوایی بالاتر از این فعالیت‌هاست.
 
وی تصریح کرد: در طول این سال‌ها، کارهای فقهی زیادی صورت گرفته است، اما در طول این سال‌ها نتوانستیم اثری در حد «جواهرالکلام» عرضه کنیم، صاحب جواهر که سال‌ها پیش در گوشه ای از نجف ۴۳ جلد جواهر الکلام تالیف کرده است و یا یک اثر در حد و اندازه کتاب «عبقات الانوار» اثر علامه میرحامد حسین مسلول نداریم.
 

پژوهش‌ها متناسب با زمان نیست

 
مدیر جامعةالزهرا(س)، تأکید کرد: کارهای پژوهشی ما متناسب با وضعیت زمان ما نیست، در جامعةالزهرا  باید مسیر پژوهش را چنانچه شایسته است، طی کنیم و در مستوای جامعةالزهرا علیهاالسلام پژوهش داشته باشیم.
 
حجت‌الاسلام مدنی با بیان اینکه باید به ضوابط پژوهشی سخت‌گیری داشته باشیم، تصریح کرد: نشریات داخلی جامعةالزهرا(س) برای این است که طلبه‌ها قلم‌فرسایی کنند و توانایی‌های خود را نشان دهند و خروجی جامعةالزهرا باید با ضوابط معیارهای علمی باشد.
 
وی با تصریح بر اینکه در مسائل پژوهشی، شعار مشتری‌محوری را مد نظر قرار دهیم، گفت: امروز در اقتصاد عنوان مشتری محوری مطرح است، اما منبر، مقاله و کتاب ما باید مشتری محور باشد، یعنی ببینیم جامعه چه نیازهایی دارد و چه می‌خواهد.
 
همچنین رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعةالزهرا، یادآور شد: امروز مراکز را با ادعاها و تابلوها و یا کثرت ساختمان و تعداد نیروها نمی‌سنجند، بلکه مراکز علمی را بر اساس تولیدات علمی می‌سنجند و ارزشیابی می‌کنند.
 
وی بر لزوم همکاری و همیاری معاونان و مدیران جامعةالزهراء(س) در پیشبرد اهداف پژوهشگاه مطالعات اسلامی تأکید کرد و گفت: پژوهش اقتضائات و لوازمی نیاز دارد و اگر حداقل اقتضائات و لوازم را فراهم نکنیم کار آسیب می‌بیند و در نهایت جامعه آسیب خواهد دید.
 

سختی پژوهش

 
رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعةالزهرا، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما پژوهش است، اما پژوهش کار صعب و سختی است، به همین خاطر نیاز به حمایت زیادی دارد و ما نیازمند همدلی، همراهی و همفکری همه مدیران مجموعه هستیم و برای اینکه مجوز بگیریم، تأمین لوازم و اقتضائات جزو ضروریات است.
 
علیپور یادآور شد: امروز مجوز پژوهشگاه‌ها و نشریات به مدت یک سال است و پس از یکسال بررسی می‌کنند که آیا پژوهشگاه در تراز آن مجوز فعالیت کرده است یا نه و چنانچه فعالیت مرکز پژوهشی در حد علمی پژوهشی تشخیص داده نشود، لغو امتیاز می‌شود.
 
وی تأکید کرد: اگر بخواهیم در مسیر علم و پژوهش خدمت‌گزاری کنیم و برای اینکه کار استاندارد و اثر فاخر از پژوهشگر دریافت کنیم، نیاز به همکاری، همراهی و همفکری معاونان و مدیران داریم.  
 
رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعةالزهرا به برخی مشکلات و کاستی‌های پژوهشگاه مطالعات اشاره کرد و گفت: پژوهشگران ما برای اینکه یک فکر و یا اثر را تولید کنند نیاز به حداقل حمایت دارد.
انتهای پیام
captcha