فاصله‌گذاری‌ها و استفاده از ماسک را جدی بگیرید
کد خبر: 3909208
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
وزیر بهداشت از مردم درخواست کرد؛

فاصله‌گذاری‌ها و استفاده از ماسک را جدی بگیرید

وزیر بهداشت گفت: به مردم می‌گویم که استفاده از ماسک و ویروس کرونا را جدی بگیرند، زیرا کرونا یکی از خطرناک‌ترین و ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که به عرصه بشری پا گذاشته و هیچ کدام از ویروس‌شناسان دنیا هم، آینده آن را به خوبی پیش‌بینی نکرده‌اند.

فاصله‌گذاری‌ها و استفاده از ماسک را جدی بگیرندبه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز ۱۷ تیرماه، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه در مرحله اول بیماری کرونا خوشبختانه با کمک همه مردم، نیرو‌های مسلح، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و جانفشانی نیرو‌های بهداشت و درمان، علی‌رغم تحریم‌ها دستاورد قابل توجهی  به دست آوردیم، گفت: در این دوره ما توانستیم میزان مرگ و میر در اثر این بیماری را به حدود ۳۰ نفر برسانیم و به سمت تک رقمی شدن مرگ‌ها پیش رفته و امید زیادی برای کنترل بیماری داشتیم.

وی افزود: مردم عزیز حتماً به یاد دارند که چه درخواست‌ها و تمنایی از آن‌ها کردیم تا از خود و دیگران در برابر این بیماری مراقبت کنند. همچنین مردم به یاد دارند چه خواهش‌هایی از دیگرانی که بر ما برای بازگشایی‌ها فشار می‌آوردند، کردیم. عده زیادی از مردم به یاد دارند که بار‌ها گفتم ممکن است در دقیقه ۹۰ از گوشه زمین گل بخوریم. در حال کشتی گرفتن با یک ویروس خطرناک هستیم و ممکن است در دقایق آخر ضربه فنی شویم. بار‌ها گفتم که در حال شطرنج بازی کردن با یک ویروس ناشناخته هستیم. بار‌ها گفتم که این عادی انگاری شرایط و اینکه فکر کنیم ویروس کرونا تمام شده، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هاست.

وزیر بهداشت ادامه داد: عده زیادی این حرف‌ها و تمنا‌های ما را گوش نکردند و جدی نگرفتند؛ لذا متأسفانه موج تازه‌ای، استان‌های بسیار مهم و مرزنشین را گرفتار کرد که سال‌ها در برابر امواج حمله دشمن ایستادگی کرده بودند. آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان گرفتار شدند.

وی افزود: متأسفانه مراسم عروسی، زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد؛ مراسم عزایی که زنجیره‌ای از سیاه‌پوشی را به بار آورد. متأسفانه سفر‌هایی که بمب ویروس کرونا را با خود حمل کرد. هیچ وقت نمی‌توانم این غم سنگین را که بر قلب ما سنگینی می‌کند را فراموش کنم. کودک ۱۰ ساله‌ای از یزد به قشم رفت و در بندرعباس به جای بازگشت به آغوش خانواده به آغوش خاک سپرده شد. نمی‌توانم فراموش کنم که همکاران من این لباس‌های سخت را تحمل کردند و هموطنان زیادی را از دست دادیم.

وضعیت برخی استان‌های قرمز مطلوب شده است

وزیر بهداشت گفت: امروز در استان‌هایی مانند کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمانشاه به وضعیت مطلوب‌تری رسیدیم، اما هنوز به معنی این نیست که بر بیماری فائق آمدیم.

نمکی با بیان اینکه ماسک می‌تواند بیش از ۸۰ درصد در رعایت فاصله‌گذاری تأثیر داشته باشد، تصریح کرد: می‌دانیم که فراهم کردن ماسک برای یک خانواده تنگ‌دست با قیمت بیش از هزار و ۵۰۰ تومان میسر نیست، اما ماسک خانگی می‌تواند یک عامل مهم در برابر پیشگیری از کرونا باشد.

پیگیری تقویت ناوگان حمل و نقل

وی ادامه داد: اینکه ناوگان حمل و نقل شهری را چطور تقویت کنیم یا چطور امور را تسهیل کنیم در مکاتبات با مسئولان پیگیری می‌کنم.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه باید فاصله‌گذاری را جدی گرفته و مسافرت‌ها را گسترش ندهیم، گفت: اینکه به مهمانی می‌رویم و پدربزرگ و مادربزرگ‌ را در خانه می‌گذاریم و فکر می‌کنیم آن‌ها از خطر دور خواهند بود، اشتباه است. زیرا بچه‌ها را می‌بریم و به منزل برمی‌گردانیم و در آغوش پدربزرگ و مادربزرگ قرار می‌گیرند.

نمکی تأکید کرد: به مردم می‌گویم که استفاده از ماسک و ویروس کرونا را جدی بگیرند، زیرا کرونا یکی از خطرناک‌ترین و ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که به عرصه بشری پا گذاشته و هیچ کدام از ویروس‌شناس‌های دنیا هم آینده آن را به خوبی پیش‌بینی نکرده‌اند.

وی افزود: کسبه، در روز‌های نخست شیوع کرونا بیش از ۸۵ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند، اما اکنون مراعات آن‌ها به زیر ۱۰ درصد رسیده است. کسبه باید بدانند چنانچه بیماری با شدت بروز کند، رستوران حتی اگر باز باشد هم مشتری نخواهد داشت. خواهش من این است که پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود و مردم ما را در جریان شکست پروتکل‌ها بگذارند و ناظر‌ان بیشتر نظارت کنند. امیدواریم با زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند، این مرحله را نیز با عزت پشت سر بگذاریم.
انتهای پیام
captcha