خواندن شرح حال عالمان دین مانع از رسوخ افکار منفی می‌شود
کد خبر: 3909358
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة:

خواندن شرح حال عالمان دین مانع از رسوخ افکار منفی می‌شود

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه اگر خداوند میل منفی را در انسان کانالیزه کرده، مدیریت آن را هم تعبیه کرده است، گفت: خدا در برابر میل منفی، پادزهری هم قرار داده است که باید آن را تقویت کنیم. اگر می‌خواهیم در روز افکار منفی سراغمان نیاید، شرح حال علمای بزرگ را بخوانیم. یکی از فایده‌های این شرح حال‌ها این است که انسان خود را جای قهرمان داستان می‌گذارد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سنجری، عضو هئیت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة طی سخنانی در نشست علمی «مدیریت مراحل پیشینی و پسینی خلق و فعل» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: افکار نخستین ورودی ذهن انسان است. اگر جو جامعه به گونه‌ای بود که امکان کنترل این افکار وجود نداشت، باید برای کنترل این افکار تلاش بیشتری کنیم تا افکار الهی به وجود بیاید.

استادیار جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به شرایط انسان در هنگام ورود به عالم رؤیا و خواب، افزود: در این هنگام، قوای ناخودآگاه انسان فعال می‌شود. ناخودآگاه، تبلور همه چیز‌هایی به شمار می‌رود که در روز در وجود انسان شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام سنجری به راهکار‌های مدیریت افکار پرداخت و بیان کرد: یکی از راهکار‌های مدیریت افکار و آنچه در هنگام خواب متبلور می‌شود، وضو گرفتن پیش از خواب است، چراکه باطن وضو، از افکار تاریک شیطانی جلوگیری می‌کند و بنابر احادیث ائمه (علیهم السلام)، کسی که پیش از خواب وضو می‌گیرد، گویی از شب تا صبح عبادت کرده است. بدین ترتیب، وضو نخستین راهکار اسلام برای مدیریت افکار است.

وی به دومین راهکار مدیریت از نظر اسلام اشاره کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) پیش از خواب سُوَر مسبحات را می‌خواندند که شامل سوره‌هایی هستند که با تصویر خدا آغاز می‌شوند.

حجت‌الاسلام سنجری «گریز از تنهایی» را از دیگر راهکار‌ها بیان کرد و افزود: یکی از چیز‌هایی که افکار بد ایجاد می‌کند، تنهایی است. تنهایی زمینه‌ای برای ایجاد افکار پلید به شمار می‌رود. از سوی دیگر، لازم است علل بی‌خوابی مانند ورزش نکردن و زیاد استراحت کردن در روز را از بین ببریم.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به تأثیر تغییر مکان در جلوگیری از رسوخ افکار بد، تأکید کرد: می‌توان در لحظه‌ای که افکار بد در حال رسوخ است، مکان را تغییر داد. توکل و توسل نیز از رسوخ افکار بد جلوگیری می‌کند. اگر فکر را مدیریت نکنیم، امیال به وجود می‌آید. میل، نقطه عطفی بعد از فکر و قبل از فعل و بسیار حساس است. اسلام برای مدیریت آن هم راهکار دارد.

حجت‌الاسلام سنجری ورود میل را به وجود انسان از دو کانال دانست و تصریح کرد: «فکر و ورودی‌های ذهن» که در اختیار انسانند و دیگری امیالی است که خدا در ما قرار داده است. اگر خدا میل بد را کانالیزه کرده، مدیریت آن را هم کانالیزه کرده است. خدا در برابر میل بد، پادزهری هم قرار داده است که باید آن را قوی کنیم.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) در ادامه، با اشاره به غذای روح و بدن، گفت: بهترین غذای روح، نماز است و بدون تردید یکی از راهکار‌های مدیریت برای امیال، نماز است. زمانی روح به بدی میل پیدا می‌کند که از غذای واقعی اش سیر نشده باشد. در این صورت، به هر چیزی متمسک می‌شود.

وی با طرح این پرسش که «چه کنیم که نماز جذب روح شود؟» بیان کرد: اگر می‌خواهیم نماز جذب روح شود، باید یکسری کار‌ها انجام دهیم؛ در روز باید مواظب خودمان باشیم و نگذاریم غذای مسموم و کاذب وارد روح شود. اگر روح گرسنه باشد، در زمان غذای اصلی (موقع نماز) مشتاق دریافت است. هر کاری، اگر در راه تقرب الی الله نباشد، زیان‌بار است. اگر کار‌های ما برای خدا باشد، برای روح کاذب نیست و جا را برای غذای اصلی فراخ‌تر می‌کند.

انتهای پیام
captcha