بانوان عاشورایی در مسیر کرامت انسانی
کد خبر: 3909546
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
استاد حوزه علمیه خواهران بیان کرد:

بانوان عاشورایی در مسیر کرامت انسانی

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه آثار اعتماد به نفس به‌معنای آثار كرامت انسان بوده و برخی از آن آثار، عزت نفس، موفقيت، پرهيز از گناه، بی‌نيازی به غير خدا، استغناء، به بن‌بست نرسيدن و ياد دائمی خداست، اظهار کرد: امروز بانوان عاشورایی نیز به این ارزش و جایگاه معنوی دست یافته‌اند و در راه پیمودن این راه معنوی هستند.

ارسال// کرامت انسان از منظر اسلام، ذاتی استبه گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری پیام اربعین، رباب زیدی، استاد حوزه علمیه خواهران از کشور هند، در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «بانوان عاشورایی» که با هدف معرفی جایگاه بانوان اسلام، با موضوع نقش بانوان صدراسلام تا پایان امامت امام حسن مجتبی (ع)، عصر امروز، ۱۸ تیرماه، به صورت مجازی برگزار شد، به بررسی سبک و سیره و تاریخ زندگی حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س) به عنوان بانوان بزرگوار صدر اسلام پرداخت.
 
وی افزود: خداوند تبارک و تعالی در سوره اسرا می‌فرماید«وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» كشف اين حقايق سبب می‌شود انسان، جايگاه و ارزش خود را بشناسد و به خود ببالد و اعتماد كند و با اين ويژگی‌ها در مسير سعادت و كمال گام بردارد.
 
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه آثار اعتماد به نفس به‌معنای آثار كرامت انسان بوده و برخی از آن آثار، عزت نفس، موفقيت، پرهيز از گناه، بی‌نيازی به غير خدا، استغناء، به بن‌بست نرسيدن و ياد دائمی خداست، تصریح کرد: امروز بانوان عاشورایی نیز به این ارزش و جایگاه معنوی دست یافته‌اند و در راه پیمودن این راه معنوی هستند.
 
وی یادآور شد: آفرینش انسان به گونه‌ای است که در مقایسه با دیگر مخلوقات نیز بر دیگر موجودات برتری دارد که این امر حاکی از عنایت خاص خداوند به انسان است و همه انسان ها ذاتا از آن برخوردارند. بدون شک، کرامت انسان از آموزه‌های مورد توجه اديان و علمای حقوق بشر است. در مکتب اسلام نيز بر اساس آيات قرآن و احاديث اسلامی، کرامت ذاتی بشر مورد توجه و توصيه است، از این رو اسلام به زنان توجه خاصی دارد.
 
خانم رباب یادآور شد: حضرت خدیجه کبری و ام البنین بی‌بی فاطمه اسد از جمله افرادی هستند که الگو زنان از صدر اسلام تاکنون بوده‌اند، زیرا در راه خدا جهاد کردند و الگو همه زنان قرار گرفتند. آن‌ها از همه ضروریات خود گذشتند، ولی به ضروریات دیگران توجه کردند و به آن پرداختند و امروز الگوی جهانیان شدند.
 
وی تصریح کرد: حضرت زینب(سلام الله علیها) نیز از دیگر زنان الگو و نمونه اسلام بودند که برای ما درس‌های زیادی را به یادگار گذاشتند و باید از آن درس بگیریم، ایشان دو فرزند خود را برای امام و ولی خدا قربانی کردند و همیشه در حمایت و پشتیبانی از امامت و ولایت پیشگام بودند. یکی از صفات برجسته آن حضرت پشتیبانی از ولایت بود که امروز هم ما باید این راه را ادامه بدهیم.
انتهای پیام
captcha