به گزارش ایکنا از یزد، مجید جوادیانزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ظهر امروز، 19 تیرماه در دیدار با اعضای جدید دومین دوره هیئت مدیره انجمن صنفی خبرگزاریها و پایگاههای خبری استان یزد، تلاشهای خبرنگاران در بحران کرونا را ستود و اظهار کرد: در فضای کرونا تلاشهای ارزشمندی از سوی خبرگزاریها و پایگاههای خبری صورت گرفت که آبروی رسانهای برای استان بود و نشان داد که رسانهها در مرز خطر قرار دارند.
وی با اشاره به اقدامات و حضور خبرنگاران در ایام تعطیلات ناشی از بحران کرونا ادامه داد: جلوههای انسانی و حرفهای خوبی از سوی خبرنگاران به نمایش گذاشته شد و این نبرد هنوز ادامه دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: با همین رویکرد تصمیم به انتشار کتابی که مستندی از فعالیت رسانهها در این زمینه است، گرفته شد که انشاءالله به زودی تدوین و رونمایی خواهد شد.
جوادیانزاده با اشاره به اینکه همه ما باید درک لازم نسبت به رسانههای امروزی داشته باشیم و تنوع و تکثر و حوزه نفوذ گستردهای که این رسانهها پیدا کردند، بسیار مهم است اظهار کرد: در این فضای رسانهای هیچ گونه نظارتی نیز وجود ندارد و فقط اخلاق رسانهای بازدارنده است.
وی ادامه داد: در فضای مجازی و رسانهای امروز قابلیت رصد و نظارت در بسیاری از اماکن وجود ندارد و لذا اخلاق رسانه هم فرق کرده و یک خبرنگار و فعال رسانهای باید خودش بر اساس تقوای درونی و مرزهای اخلاقی انسانی و دینی اقدام کند و مفهوم آزادی نیز ابعاد گوناگونی را پیدا کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: همه ما مدیران و هم تشکلهای رسانهای باید درک کنیم که نسبت به گذشته تغییرات زیادی به وجود آمده و بر این اساس رفتار کنیم و ممکن است گاها برخی از اختلافاتی به دلیل سلایق مختلف وجود داشته باشد اما هیچ گونه سوء نیتی در کار نیست و نیاز به همکاری است تا در جهت شکوفایی بیشتر اصحاب رسانه تلاش کنیم.
جوادیانزاده افزود: برخی امور فرهنگی کمک شما اصحاب رسانه را میطلبد و پایتخت کتاب ایران که در سال گذشته به استان یزد اعطا شد، برندی ارزشمند و بر اساس گزارشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این هفته منتشر کرد و به مقایسه استانها با یکدیگر پرداخته شده، خوشبختانه استان یزد در اکثر شاخصهای کتابخوانی چه از نظر نیروهای مختلف باشگاههای کتابخوانی و میزان فروش کتاب و در برخی دیگر از این موارد در صف اول استانهای کشور قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ان شاءالله با همین رویکرد برای دستاوردی بزرگتر و انتخاب استان یزد به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال 2022 حرکت کنیم و با اتحاد و همدلی و تلاش و کمک رسانهها این عنوان دست یافتنی است.
جوادیانزاده گفت: رسانهها میتوانند این مطالبه را به یک خواسته عمومی تبدیل کنند و همه در این زمینه با یک هدف حرکت کنیم همان گونه که در برند و کسب عنوان ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد نیز این اقدام عملی شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به نامگذاری امسال به نام جهش تولید اظهار کرد: تولیدات هنری و فرهنگی نیز در این سال به عنوان تولیدکننده کالاهایی مثل کتاب، تئاتر و دیگر کالاهای فرهنگی عنوان میشود و میتوان در زمینه تولیدات بومی استان تلاش کرده و آن را افزایش دهیم و علاوه بر ایجاد اشتغال باعث تثبیت هویت فرهنگی نیز میشود و بخشهای مد و لباس، همچنین استارت آپها حوزههای جدیدی هستند که در بخش فرهنگی وارد شده است.
جوادیانزاده افزود: شما رسانهها و خبرنگاران سفیران فرهنگ و هنر و نمایندگان ما در فعالیتهای فرهنگی هستید و لذا بسیاری از هنجارهای فرهنگی استان یزد همچون اخلاق و قناعت یزدیها باید در دستور کار رسانهها قرار گیرد و اگر رسانههای ما بتوانند انسانشناسی اقتصادی یزدیها و قناعت و تلاش نیاکان ما را اطلاعرسانی کنند یکی از بهترین مدلهای اقتصاد مقاومتی است که در دل کویر با پشتکار و تلاش و در دیار قنات، قنوت و قناعت از کمترین چیزها بیشترین استفاده را داشتهاند.
یادآور میشود در این نشست از کارت شناسایی خبرنگاری و عضویت انجمن صنفی خبرگزاریها و پایگاههای خبری رونمایی شد.
انتهای پیام